Intervju

Fokus på Game Boy Advance - del 2

I forrige del av tok vi for oss Game Boy-systemets historie og mye av ekstrautstyret som er tilgjengelig til dette håndholdte spillvidunderet. Denne gangen skal vi begynne vår reise inn i en jungel av GBA-spill. GBA-en kan på mange måter sies å være retro-konsollet nummer èn.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

I forrige del av Fokus på Game Boy Advance tok vi for oss Game Boy-systemets historie, fra den første fargeløse Game Boy-en, til Game Boy Color, og frem til dagens Game Boy Advance SP. Vi tok også en titt på mye av det ekstrautstyret som er tilgjengelig til dette håndholdte spillvidunderet. Blant annet dekket vi alternativ strømforsyning til den opprinnelige Game Boy Advance-maskinen, en relativt grei TV-tuner for dem som er mye på reisefot og ikke vil gå glipp av favorittprogrammene sine, multimedia-duppeditten SongPro som lot deg høre på musikk på GBA-en din. Denne gangen skal vi begynne vår reise inn i en jungel av GBA-spill. Disse er utviklet for GBA-en, og vil ikke kunne fungere på noen tidligere Game Boy-systemer, men er naturligvis kompatibel med GBA SP. GBA-en kan på mange måter sies å være retro-konsollet nummer èn.

Takket være den teknologien den byr på, har spillutviklerne hatt muligheten til å blåse nytt liv i mange klassiske Nintendo-spill, men eksempelvis også PC- og Sega-spill. Mange trodde nok plattform-versjonene av Super Mario-spillene døde med første generasjons Nintendo-konsoller, men ved hjelp av GBA-en får de nytt liv. Også Doom 2 og Wolfenstein 3D har gjenoppstått, og ser mer eller mindre helt likt ut, både på godt og ondt. Andre har valgt å lage egne GBA-versjoner av dagens populære spill slik som Tomb Raider, Metroid Fusion og Tony Hawk-spillene. Uansett hvilken smak du har når det gjelder spill, er det rimelig sikkert at du vil finne det du leter etter i GBA-ens massive spillutvalg som per i dag strekker seg over flere hundre.

Rangeringskriterier
Gamer.no har mer eller mindre spilt disse 45 forskjellige spillene, men vi har på ingen måte satt oss virkelig godt inn i dem, og heller ikke fullført dem. Det ville bare blitt en umulig oppgave med såpass mange spill. Vi har valgt å gå for kvantitet denne gangen, og prøver å vise et så bredt spekter av spill som mulig, uten å gå inn i større detaljer på hvert av dem. Noen av spillene var det enkelt å bli glad i, og noen ble spilt langt mer enn andre. Gamer.no har valgt å rangere disse spillene fra bunnen til toppen, og kriteriene vi har valgt å ta i bruk er utelukkende hvor morsomt og avhengighetsdannende spillet er. Vi kommer ikke til å se på hvor innovativt det er, hvor god grafikken eller lyden er, ei heller ikke hvor omfattende det er.

Mange vil nok si at vi burde gi et spill slik som Doom 2 mye bedre rangering enn et Super Mario-spill, mye fordi Doom 2 er mye mer revolusjonerende til et GBA-spill å være. Likevel har vi valgt å utelukkende følge de kriteriene nevnt ovenfor. Det er likevel viktig å ta dette med en stor klype salt, spesielt fordi det går på kryss av sjangere. Kanskje hater du Doom 2 og slike skytespill, men elsker kjørespill slik som Driver. Da blir det fort urettferdig å gi Doom 2 en bedre rangering enn sistnevnte. Ta dette med en særdeles stor klype salt, og se på det som en pekepinn på hvordan vi synes spillene var. Det er ikke mye forskjell mellom spillet på plass 40, og spillet på plass 30. Rangeringen er utelukkende subjektiv, men vi vil prøve å holde oss vekke fra å kritisere spillene, og heller gå for en mye mer beskrivende informasjonsgivning. Dette er produktbeskrivelser med subjektive synspunkter, ikke objektive omtaler, derfor må det ikke legges særlig vekt på rangeringen i seg selv. Alle reiser begynner med det første steget, og vi begynner altså på plass 45.

45. Jurassic Park: Park Builder
Strategi

Alle husker vel Bullfrogs megasuksess Theme Park, hvor en skulle bygge sin egen fornøyelsespark fra bunnen av. Enda flere husker nok Jurassic Park-filmene om glefsende dinosaurer, eksentriske millionærer, gale matematikere, og ambisiøse arkeologer. Hva hvis du da slår disse to sammen og lager et park-spill om dinosaurer? Resultatet er Konamis Park Builder, som på alle mulige måter kan sammenlignes med Theme Park i utseende og oppbygning. En skulle nesten tro det var Theme Park i et Jurassic Park-skall. Her skal en holde styr på den økonomiske siden ved å drive en dinosaurpark, sende arkeologer ut i verden for å grave etter gamle dinosaurbein og naturligvis innhente DNA-prøver, samt stå for selve konstruksjonen av parken.

Dette foregår rett og slett i kjent Theme Park-stil ved at du bygger veier og kø-stier opp til de forskjellige lokalene. Busser vil ankomme parken din forhåpentligvis stappfulle med publikumere, og disse vil bli droppet av på de mange køstiene som leder inn til alt fra kiosker, hamburgerbarer, hoteller, men naturligvis også dinosaur-innhengninger. Det gjelder altså å ha et godt nettverk av veier og køstier for å få en bra avvikling i parken din. Når du finner nye DNA-prøver kan du forsøke å avle disse frem. Når du har greid det, kan du plassere disse i innhenginger, og du må selv passe på at de får nok pleie til å overleve. Du skal også investere i reklame, og må hele tiden passe på budsjettet og billettinntektene. Park Builder er i og for seg et bra spill, som gir deg klare Theme Park-assosiasjoner, men slike spill er ikke det morsomste vi har spilt på et håndholdt konsoll. Dette passer seg virkelig best på PC-en.

44. Britney's Dance Beat
Dansesimulator

De fleste husker nok dansespillet Britney's Dance Beat blant annet ble lansert på PC-en i fjor. Poenget var egentlig såre enkelt: Gjennom å danse ved hjelp av tastaturet, eller håndkontrollen, kunne du låse opp nytt eksklusivt Britney Spears-materiale slik som bilder, musikk og filmer. Dansingen foregikk slik at man trykker på spesielle taster når man fikk beskjed om det, og hvor mange ganger du traff eller bommet utgjorde hvor godt resultat du fikk. Spillet begynte i det små hvor du måtte trene deg opp til å bli god ved å danse i uglamorøse treningsrom, sammen med andre dansere. Etter hvert ble spillet vanskeligere, begynte opptredene å bety noe, men det ble også vanskeligere å treffe de rette tastete fordi det ble flere av dem, og i tillegg begynte de å sirkulere raskere.

Det ultimate målet i spillet, etter å ha kjempet deg gjennom de mindre glitrende banene og sett et tonn videoer av Britney bak scenen og Britney på scenen, fikk du endelig opptre sammen med stjernen selv. Britney's Dance Beat til GBA-en går rett og slett ut på det samme, men uten videoene selvsagt. Bildene er der likevel fremdeles, og en har også mulighet til å låse opp små puslespill. Har du en linkekabel kan du også spille sammen med andre spillere, og på den måten se hvem som danser best av dere. Du mener kanskje dette lukter kjedelig Britney-musikk, og dødfødt gameplay presset ut av et enormt PR-maskineri? Vel, du har ikke helt rett. Dette er underholdende i små mengder, men er absolutt ikke et spill en velger ut som førstevalg skal en gå til innkjøp av et GBA-spill. For småjentene der ute er det sikkert god appell, men for dere andre burde dette være en advarsel. Les heller videre, og oppdag de virkelige godsakene.

43. Island Extreme Stunts (Lego)
Arkade

Noen husker kanskje PC-spillet Lego Island for en tid tilbake, hvor en ble som legofigur plassert på ei øy populert av andre legokarakterer. Her kunne en vase rundt og prøve forskjellige småspill slik som å kjøre i båt eller bil, samt prøve å fange den skurkete legobanditten Brickster. Island Extreme Stunts går mer eller mindre ut på det samme, hvor du blir plassert på legoøya som stuntmann. Poenget er å delta i en rekke forskjellige halskbrekkende øvelser hvor målet hele tiden er å vinne over Brickster. Spillet går frem slik at en hele tiden er begrenset til å gjøre forskjellige øvelser før man får slippe til på andre. Slett ikke alle øvelsene er fartsfylte og vågale. Av og til går det mer på logisk tankegang hvor en eksempelvis skal bygge legobiler, eller holde styr på samlebånd med pizzaer.

Island Extreme Stunts tilbyr ikke den samme friheten som Lego Island til PC-en gjorde, og dette er og blir et mye mer arkade-basert spill enn det. Denne tittelen har for øvrig også blitt lansert på PC-en, samt PlayStation 2-konsollet, og disse versjonene er trolig ganske mye bedre enn denne. Selv om Island Extreme Stunts tilbyr mulighet for multiplayer-spilling, snowboarding, samt mulighet til å kjøre båt, fly, motorsykkel og bil, er og blir denne tittelen en noe bittersøt opplevelse. Grafikken er langt fra det GBA-en kan produsere. Likevel, dette har stor verdi for den yngre garde, og de mange småspillene kan utvilsomt holde deg underholdt en stund. Måten det er langt opp på, ved at du må fullføre øvelser for å åpne nye, er med på å gi deg et viss driv for å spille videre. Likevel, dette er et halvgodt produkt av et svært populært leketøysmerke, og er ikke noe som burde være essensielt for en GBA-eier.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden