Football Manager 2005

Burde du tatt over landslaget etter Nils Johan Semb? Er forbildene dine Jahn Ivar Jakobsen og Jan Åge Fjørtoft? Sitter du med notatblokk og analyserer fotballkamper som går på fjernsyn? Svarer du ja på noen av disse spørsmålene må du legge fra deg taktikkbrettet øyeblikkelig og ta en nærmere titt på Football Manager 2005.

I drøye ti år har Sports Interactive servert fotballfrelste mennesker timevis med pur underholdning av ypperste klasse. De genierklærte utviklerne bak den ultrapopulære Championship Manager-serien er omsider ferdig med sitt nye fotballmanagerspill – Football Manager 2005. Forventningene har for lengst passert stadiontaket, og de svorne tilhengerne av sjangeren klør etter å få fingrene i det ferdige produktet. Familieforhold og vennskap vil i lengre tid settes på kritiske prøver, og samtlige sosiale antenner vil trekkes inn – alt for å sette fokus på neste serierunde. Mye skal gå galt for at salgssuksessen uteblir, men utviklernes troverdighet står som alltid på spill. Utfordrerne er i år flere og bedre enn noen gang tidligere, og for Sports Interactive er det i år ekstra viktig å gjøre godt inntrykk under nytt navn. Mange forventer at årets utgivelse blir begynnelsen på en ny æra for utviklerselskapet, men ingen kamper er som kjent over før samtlige minutter er spilt.

Storebror
Sports Interactive har fått et fortjent stempel på å være svært grundige når de lager spill. Championship Manager-serien har i en årrekke vært milevis foran konkurrentene når det gjelder både detaljrikdom og størrelse på databasen. Ikke overraskende er også Football Manager 2005 et eksempel til etterfølgelse når det gjelder disse emnene. Med over 250 000 spillere, samt et overveldende antall ligaer i totalt 43 land, slår årets utgave alle rekorder. Spillet inkluderer til og med den nylig stiftede Royal League. Hver enkelt spiller har dessuten flere ferdighetsfelt enn noen sinne, noe som sikrer en mer helhetlig vurderingsoversikt av spillernes egenskaper enn tidligere sett. For spillere som er uvant med sjangeren vil nok mengden data bli overveldende i begynnelsen, men i et seriøst fotballmanagerspill er store mengder detaljer selve fundamentet for kvalitet. Ingen kan med hånden på fotballen si at Football Manager 2005 skuffer på dette punktet.

Den enorme databasen og store detaljrikdommen som spillet inneholder er absolutt med å sette standarden i spillet. Det å føle at store deler av detaljene i tittelen stemmer overens med virkeligheten er et element som gjør hele opplevelsen mye mer troverdig. Spillerdataene til Sports Interaktive har faktisk vist seg å stemme så godt med virkeligheten, at enkelte ordentlige lagledere har kjøpt spillere på grunn av deres ferdigheter i dataspillet. Årets utgave er intet unntak, noe som gjør at "fotballidioter" stiller med et godt utgangspunkt. For å få et fullstendig innblikk i spillerens potensial er det smart å benytte seg av klubbens talentspeidere. Dette elementet er et av flere som har blitt forbedret fra Championship Manager 03/04. For lettere å integrere nybegynnere inneholder spillet også et assistenttrenerelement. Dersom du ønsker det, vil assistenttreneren blant annet komme med sin mening om hvilken lagoppstilling han mener du bør bruke i taktikken du har valgt.

Er det virkelig noe nytt fra i fjor?
Mange er nok spent på akkurat hva som er nytt fra fjorårets versjon. Sports Interactive har som kjent beholdt retten til all tidligere koding. Det er en glede å kunne si at i tillegg til å ha lagt til en rekke nye og spennende aspekter, har de også beholdt de mest vitale fra tidligere titler. Et av elementene som kanskje ikke er like synlig for den vanlige spilleren, men som absolutt er en kjærkommen forbedring, er skadesystemet. For første gang har utviklerne fått profesjonell hjelp til å estimere hvor lenge de ulike skadene varer, basert på spillernes forutsetninger. Aldri mer vil man oppleve urealistiske skadeopphold, og kjøper man spillere som Steffen Iversen bør man være klar over risikoen. I tillegg til dette, er også talentspeiderelementet og det økonomiske aspektet forbedret. Overgangsmarkedet er også gjort mer realistisk, noe som gjør at utlån av unge talenter er en lettere prosess en før.

Den mest synlige forandringen i Football Manager 2005 ligger i brukergrensesnittet. Selv om grunnoppsettet ligner en del på de siste Championship Manager-spillene, er menyer omplassert og reorganisert i stor stil. For mange brukere av titler i Championship Manager-serien vil dette føles noe uvant helt i begynnelsen. Likevel er det slik at forandringen er til det bedre. Menyene er mer brukervennlige og oversiktlig organisert enn før, noe sidemenyen er et vitne på. Der man før hadde utleggingsmenyer som ved enkelte tilfeller tok over mye av skjermbildet, finner man nå alt man vil ha på to enkle musetrykk. Estetisk sett er brukergrensesnittet også forbedret. Behageligere farger og mer luft mellom menyene gjør at oversikten blir bedre, noe som igjen resulterer i økt brukervennlighet. Aldri før har det vært så behagelig og enkelt å utføre sine respektive handlinger.