Football Manager 2006

Si ikke at Gamer.no lot være å advare dere, jenter: Lås mennene deres inne! Football Manager 2006 er i byen.

Vær snill
Spillerne har altså en personlighet. Du må ta godt vare på dem om du vil lykkes. Kjøper du inn en chilener til Inverness Caledonian Thistle så er det ingen automatikk at han vil trives. Hvis han begynner å få hjemlengsel kan du foreta deg en rekke grep. Du kan sende ham hjem på en liten ferie, moralen hans vil ofte stige om han får hjemmekokte chilenske kjøttkaker i en uke eller to. Hvis ikke dette virker så kan du hente inn enda en chilener, tilværelsen vil da bli bedre for vår venn utenfor banen. Hvis han fortsatt surmuler kan det hende du har med en liten sutregutt å gjøre. Lån ham ut, få ham solgt eller løs ham helt enkelt fra kontrakten. I Norge merket jeg at spillere hele tiden ville til større klubber, Tippeligaen var ikke godt nok form dem. Jeg ble litt fornærmet av dette, slik er det da vitterlig ikke lenger i norsk toppfotball.

Fotball er en idrett som er svært populær hos mediene, og det merker du godt i FM 2006. Her vil du stadig bli spurt om du gjør en god nok jobb. Spillere vil komme kontroversielle uttalelser gjennom lokalavisa, og andre managere kan angripe eller rose deg i riksavisene. Aktive medier gjør spillopplevelsen interessant, samtidig som det kan gå litt hakk i plata noen ganger. Uansett kan du filtrere nyheter som du vil, det gjelder også medienes kommentarer. En ekstra bonus er at du kan drive orale spill med motstanderens trener, før og etter kamper. Du kan kanskje ikke kalle kona til Stockport-manageren for en tøyte, men moro er det lell.

Overganger er viktig i den vakre sporten, og pengene får raskt bein å gå på i FM 2006. Mulighetene her er uante, både i spillermateriell og måter du kan skaffe deg ny arbeidskraft på. Her kan det lånes, kjøpes, prøves og nærmeste stjeles spillere fra alle verdenshjørner. Ukjente spillere som kommer gratis er mest spennende synes jeg, da vet du aldri helt hva du får. Likevel er det ingenting som å forhandle en overgang med en stjernespiller, der flere hundre millioner kroner skifter hender. For de litt svakere klubbene kan lånemarkedet være en snarvei til suksess, bare synd at du ofte ikke kan bygge laget videre på disse nøkkelspillerne.

Spillertall
Spillerne har et mylder av attributter du kan studere og selvsagt trene opp. Ukjente spillere i andre klubber må speides på før du kjenner deres evner, naturlig nok. Pass på at du setter spillere der de hører hjemme. Selv om en hodesterk midtstopper kan gjøre et par gode kamper som targetman på topp, så er ikke dette en ideell løsning. Treningene gjør spillerne dine bedre. Hvor mye bedre avhenger av staben din og en balansert treningsmengde Du får jevnlige rapporter om treningsinnsatsen som legges ned. Har du en god assistent er det like greit å la han ta seg av den fysiske biten, du er tross alt manager!

Ingen annen sport har større skaderisiko enn fotball. Toppscoreren din kan plutselig få en smell i låret før årets viktigste kamp. Hva gjør du? Du kan sette en smertestillende sprøyte. Spissen vil da kunne spille neste kamp, men risikerer et lengre skadeavbrekk senere. Dessuten kan du oppleve at spilleren setter seg på bakbena, og føler seg dårlig behandlet av deg. Uansett hva du velger er ditt arbeid opp mot det medisinske støtteapparatet viktig for å ha en frisk og rask stall. Ha gjerne et par leger som jobber parallelt, to kokker er bedre enn én i dette tilfellet. En fiffig detalj er at du kan se skadetabellen for hver divisjon. Da har du i hvert fall et litt mer synlig alibi når det går trått.

Regnskap
Finanser er viktig, også i fotball. Du har budsjetter som må følges og balanseres. Du kan selvsagt ikke hente inn høytlønnende spillere når du ligger milevis over lønnsbudsjettet og sliter økonomisk. Detaljstyringen her er faktisk ganske morsom, selv for et matteanalfabet som meg. Noen svakheter er det, og de var spesielt merkbare for meg i den norske serien. Spillerlønningene og budsjettene her er latterlig lave, noe som jeg igjen ser på som en liten fornærmelse.

Menyene er herlige og du kan endre såkalte ”skin” for å tilpasse spillet best mulig. 2D-kampene er fornøyelige å følge med på, selv om jeg ikke var klar over at fotballspillere så ut som biljardkuler ovenfra. Lyden er også svært begrenset og gjør seg kun gjeldene under kamper. Publikum oppfører seg levende og dynamisk i forhold til det som foregår på matta, det er lite å si på stemningen. Ellers er det bare tallene som teller noe i FM 2006, grafikk og lyd er statister.

Ingenting er som å skryte til andre av dine fantastiske prestasjoner og geniale grep på overgangsmarkedet. Flerspillerdelen setter deg i stand til å gjøre nettopp dette. Enten lokalt eller over nett: FM 2006 er en tidkrevende prosess. Investerer du og noen venner litt tid vil dere til gjengjeld få mange gleder, og selvsagt noen sorger. Over nett fungerer alt smertefritt. En nyttig overstyringsfunksjon sikrer at den ene parten ikke bruker timevis på å speide etter 17-åringer i Taiwan. Litt fremgang må man jo tross alt ha.

Påfølgende to avsnitt ble lagt til 19. mai 2006:

Xbox 360-versjonen, som kom rundt et halvt år senere enn originalen, hadde alle forutsetninger for å bli det beste managerspillet til konsoll noensinne. For best tilnærming av PC-versjonens omfang kreves en harddisk. Man merker at spillet er noe nedskalert, og har for eksempel ikke tilgang til divisjoner langt nede i gjørma – dette er nok både for å tilpasse spillet konsollbrukere og samtidig innskrenke hva den stakkars konsollen skal behøve å tenke på.

Det aller største problemet med managerspill på konsoll, er kontrollene. Utviklerne har denne gangen lagt disse opp på en fin måte, men selv om man kommer aldri så mye inn i det, er det bare såvidt tilfredsstillenede. Man sitter innesperret i et fengsel, og har ingen peker man kan fritt navigere som en mus. 360-versjonen er nesten på høyden med dataversjonen, men styringen blir for knotete og lite brukervennlig. Til syvende og sist er det akkurat dette som gjør at man fremdeles må betrakte PC-versjonen som hvassere enn konsollversjonen.

Uff, Football Manager 2006 er så herlig svært og komplisert at det er en fryd. Jeg kunne sikkert skrevet en hel bok om den beste sportsspillserien gjennom tidene, men denne omtalen får holde. 2006-årgangen viderefører selvsagt det beste fra de tidligere utgavene, samtidig som enkelte nye funksjoner krydrer tittelen frem til gourmetkvalitet. Spillet har en voldsom variasjon og varighet, du trenger egentlig ikke forlate kontorstolen på omtrent ett år. Spillet kan dessuten til en hver tid oppgraderes og justeres ved hjelp av en aktiv tilhengerskare. Kjøp deg en six-pence (managerhodeplagg), en haug med provianter, glem det sosiale liv; og kos deg.