Football Manager 2007

Vil du ødelegge livet ditt? I så fall bør du hilse Football Manager 2007 hjertelig velkommen.

Hvorfor skal man egentlig leve sitt eget liv? Det er jo fotball som er kimen til all glede, jubel, sorg og frustrasjon. Glem skole, jobb, kjæreste og familie. Football Manager 2007 tar plassen til alt som er hverdagslig, og gjør deg til en slave av yrket som manager. Det er ingen lett jobb. Presset kan være enormt fra klubbledelse, spillere og fans – men alt blir verdt det når din taktikk lykkes og poengene triller trofast inn. Dessuten er det like deilig å kjøpe en stjernespiller til overpris, som å avle opp unge talenter fra egen stall. Football Manager 2007 er kontrastenes spill. Et spill med høy rus og voldsomme nedturer – Football Manager 2007 er fotballgamerens heroin, og jeg er tom for metadon.

Bare – en – dose – til.

Drømmer

Som du sikkert forstår, Football Manager 2007 er som sine forgjengere uhyre avhengighetsskapende. World of Warcraft? Gå hjem og legg deg. Den jobben jeg har brukt mest tid på i mitt halvlange liv er nettopp manageryrket – og det uten å få et rødt øre for det! Da er det bra at hvert sekund er en nytelse for en autoritær jævel som meg. Det er nydelig å ha en managers makt. Med riktig forvaltning kan alle drømmer bli virkelighet. Hartlepool kan vinne mesterligaen, og Gjøvik/Lyn kan bli Norges nye Rosenborg. Favorittlaget ditt blir verdensfotballens nye flaggskip på 1-2-3. Alt på grunn av deg og dine evner. Ja, det er makten som hekter. Tanken på å være verdens beste manager gir meg ståpels og et kronisk smil som ikke ligner grisen.

En ny utgave av Football Manager er som regel en oppdatering av forrige utgivelse. Man kan diskutere i det brede og lange om det virkelig er verdt et kjøp når hvert spill som kommer har mange likhetstrekk. Når det gjelder spillermateriale kan man jo bare laste ned friske oppdateringer for å friske opp, men det holder ikke for meg. Jeg vil ha nye skjulte diamanter, og statistikker som er oppdaterte ned til den minste detalj. Football Manager 2007 tilfører også en rekke nye elementer som løfter spillopplevelsen. Fjorårets spillseriemester har dermed blitt enda bedre, og er på stø kurs mot nok et gull.

Før du tar over et nytt lag må du selvsagt "lage" deg selv. Nytt for året er at du kan ha dobbel nasjonalitet, for meg blir det engelsk og norsk. Jeg følger norsk og engelsk fotball tett, og da er det naturlig å ha bånd til disse nasjonene i spillet også – du får dessuten lettere jobb i land du har tilknytning til. Mitt første lag på et splitter nytt Football Manager er alltid det samme: Wolverhampton Wanderers, et av Balløyas mest forutsigbare lag. Under min ledelse blir Wolves forandret umiddelbart. Vekk med gamle grinebitere og kjedelige formasjoner, og inn med rutinerte billigkjøp og offensiv morofotball. Fasiten etter min første sesong ble 15. plass i The Championship og sparken den påfølgende sommeren – manageryrket er nådeløst.

Salg

Kjøp og salg av spillere blir raskt en viktig del av hverdagen i dette spillet. Ingenting gleder mer enn å finne ukjente stortalenter, gjøre en god handel, eller selge spillere for rekordsummer. I Football Manager 2007 har makten til deg som manager blitt noe mindre, i takt med det som faktisk er tilfelle i virkeligheten. Spesielt i småklubber vil styreformannen gå inn og godta bud på dine stjernespillere som styret synes er for gode til å avslå. Dette er en god løsning, så lenge styreformannen ikke godtar hva som helst. Dessuten vil klubber i økonomiske vansker være tvunget til å selge, i tillegg til at man ikke kan kjøpe nye spillere i en gitt periode. Det er verdt å merke seg at spillere i mindre ligaer fortsatt er litt for sutrete, og vil stadig til større klubber – det merkes blant annet i Tippeligaen. Klart stjernene vil spille i det store utland, men det er uvanlig at såpass mange spillere leverer inn overgangsønsker samtidig.

Rike herrer som kjøper opp fotballklubber for å skaffe seg en ny hobby er et vanlig fenomen i dag, se bare på Chelski. Det har utviklerne av Football Manager 2007 tatt konsekvensen av. Klubber kan bli kjøpt opp av mektige finansmenn eller sine egne fans. Dessverre er det sjelden denne prosessen går som smurt. Oppkjøp kan ta årevis å avklare, og når klubben risikerer å få forbud mot å operere på overgangsmarkedet, er dette en kjedelig feil. Dessuten hender det at miniklubber blir kjøpt opp, for så å få gigantiske mengder penger mellom hendene. Tanken med dette systemet er godt, men det trenger litt polering for at det skal gli 100 prosent inn i den totale spillopplevelsen.

Noe annet som er nytt i år er såkalte farmerlag. Du kan både bli ett og få ett, så denne gaten er toveiskjørt. Et farmerlag får låne et visst antall spillere fra sin mektigere storebror, samtidig som det får pengestøtte. Til gjengjeld kan storlaget få forkjøpsrett på spillere farmerlaget produserer. Hvis du kontrollerer en middels klubb kan det være svært fordelaktig å både være et farmerlag og ha et farmerlag. Da kan du sende unge talenter ut på lån i trygge omgivelser, samtidig som du får inn spillere av god kvalitet fra din "styrende" klubb.

Når vi først snakker om talenter er speiding viktig. I Football Manager 2007 har også denne delen av spillet fått seg en ansiktsløftning. Du kan følge spillere og lag over flere kamper før speideren gir deg rapporter. Disse rapportene er gode og ikke minst omfattende. Her får du alle detaljene du trenger å vite, fra fotballferdigheter, via nåværende form til sosiale antenner. Dessuten blir spilleren sammenlignet med det eksisterende spillermateriale du råder over. Du skal ikke alltid ta disse rapportene for god fisk, men de er en god pekepinn på hvordan eventuelt nye kjøp vil passe inn i klubben. Din trenerstab er nå mer spesialisert og større enn noen gang. Du kan blant annet gi trenerne egne roller, slik som å kun konsentrere seg om A-laget eller ungdommene. Dermed får staben sin utnyttet spisskompetansen sin enda bedre.

Stort

Football Manager blir større og større for hvert år, og datamengden i spillet er enorm. Normalt ville dette tilsi at lastetiden har blitt utvidet, men det er ikke tilfellet i år. Spillet flyter bedre enn Vestas baderinger, og langdryg venting er det svært lite av. Denne flyten sikrer at årets utgave er en nytelse å fordrive tiden med. Her går du fra kamp til kamp raskere enn Paul Gascoigne styrter halvlitere, og du slipper å bruke energi på å irritere deg over lasting og lagring. Hvis du pøser på med antall ligaer og velger en enorm database, kan det hende du vil slite litt. Men alt bør inntas med måte. Detaljnivået i Football Manager 2007 synker nemlig ikke betraktelig hvis du unngår å ta med alle divisjoner i Uruguay når du fyrer opp.

Som manager er det nærmest uunngåelig å få sparken, slik er det også i denne datasimulerte versjonen av yrket. Hvis du ikke gjør jobben din fyker du på hodet og ræva ut klubbportene. Ditt engasjement hos et lag er bundet opp til en kontrakt. Denne forhandles det om med jevne mellomrom, og hvis du har godt betalt kan faktisk arbeidsgiver vegre seg for å si deg opp. Sørg derfor for at du får litt lengde på avtalene, da har du som regel bedre tid til å snu en dårlig trend. Om du havner på Aetat tidlig i spillet er det vanskelig å få ny jobb. Du var jo i utgangspunktet fersk i gamet, og det blir ikke lettere som en fersk fiasko. Hvis du har tatt med en del ligaer får du alltids en jobb etter hvert, gjerne i fransk 20. divisjon eller italiensk Serie Å. Hvem vet, kanskje du finner ditt nye storlag nettopp her?

Skjermbilde fra Xbox 360-versjonen.

Grensesnittet har fått en liten ansiktsløfting i år, og de ligaene som er lisensierte ser virkelig flotte ut når det gjelder tabeller, spillerbilder og klubblogoer. 2D-kampmotoren har blitt enda mer stabil og realistisk, men man kan bli lei av å følge kampen fra fugleperspektiv etter en stund. Det tar rett og slett for lang tid, og på grunn av min lille overtro har jeg en følelse av at laget mitt spiller bedre uten "grafikk". Når det gjelder å få spillerne til å yte, kan ditt snakketøy gjøre utslaget. Du kan prate direkte med spillere når som helst, og gi hele laget ros eller ris i garderoben før, under og etter kamp. Jeg liker veldig godt måten du kan spørre rutinerte spillere om å ta en prat med andre aktører i stallen, i tillegg til å få råd og spillerkjøp og trenertalenter.

Aldri alene

Hvis du mot formodning skulle bli ensom i Football Manager 2007, er det alltids muligheter for å spille mot likesinnede. Hvis du har godt plass på kontoret/gutterommet kan dere benke dere foran PC-en og spille etter tur. Dette er glimrende flerspillerunderholdning, men kan føre til krangling om kompisen er en skilpaddesjel. Trege managere kan være en pest og plage. Dette gjelder selvsagt også på nett, og jeg er ikke like glad i denne spilleformen. Flerspiller over nettet blir litt upersonlig og kaldt, i hvert fall om du ikke kjenner din motstander. Nei, gi meg en pils og en frihelg foran datamaskinen – venner kan man prioritere som pensjonist.

Skjermbilde fra PSP-versjonen

Football Manager 2007 blir også tilgjengelig på PSP og Xbox 360 i november, men disse versjonene er ikke av samme kaliber som PC-utgaven. Mus og tastatur er faktisk veldig viktig for at spillet skal fungere optimalt, og det merkes godt ved testing av konsollversjonene. Her kan du ikke søke opp spillere på et lite blunk, det er en prosess – og selv om kontrollene er greit løst på begge versjonene, tar det fortsatt for mye tid å navigere rundt i menyene. Dessuten er databasene mindre, og oppdateringsmulighetene mindre. Konsollspillene er greie alternativer, men ikke noe du handler inn om har en grei PC. Rumpa di skal være på kontorstolen når du utøver manageryrket, ikke på sofaen eller bakerst i bussen.

På med six-pencen eller tenn deg en feit sigar. Uansett hvilken type du er på sidelinjen, den nye sesongen er endelig i gang for oss med en liten manager i magen. Årets utgave av Football Manager er, ikke overraskende, den beste noen sinne – nye spillelementer gjør Football Manager 2007 svært realstisk og underholdende. Du føler deg virkelig som Alex Ferguson når du styrer Manchester United til suksess, eller som Jose Mourinho når du slenger med leppa i pressen (skal forresten hilse fra Jose, han betrakter meg som en nær venn). Timene flyr og omverdenen kan bare ha det så godt. Tross enkelte småfeil, dette er en nærmest komplett spillopplevelse for fotballfans.

PS: Enkelte deler av teksten i denne anmeldelsen er hentet fra den tidligere publiserte sniktitten.