Football Manager 2008

Football Manager 2008 er for fotballfans det pupp er for spedbarn. Det hekter deg og blir altoverskyggende.

1: First page
2: New page

Styretrøbbel

Tillit er nøkkelen til suksess i Football Manager 2008. Ved hjelp av søylediagrammer får du nå hele tiden en god oversikt over hvor trygt du sitter i managerstolen. Kommentarer fra styret og en søyle representerer hvor fornøyde de er med de ulike resultatene. Slår du en forhatt rival på bortebane blir det fest på styrerommet, og du får mengder av skryt. Hvis man taper mot samme lag hjemme blir du møtt av sure miner, og dine evner blir satt under lupen. Styret legger også vekt på finansstyringen din, men blander seg i liten grad opp i spillerkjøpene dine.

Fansen sier det de mener om hver eneste kamp du spiller.

Akkurat det gjør imidlertid fansen din. Hver klubb har en talsmann fra fansen som ikke er redd for å si i fra. Det skumle er at tilhengernes meninger påvirker styret ditt, så det gjelder å ha harmoni med dine trofaste på tribunen. Jeg kjøpte for eksempel Vincent Pericard fra Stoke til Wolves for brødsmuler – da ble det bråk. Et elendig kjøp, mente fansen, og styret sa seg enig i sin månedlige oppsummering av min innsats. Fansen vil også si sine meninger om hver enkelt kamp, og de tar tap mot lokalrivaler enda tyngre enn styret.

Når du skal kjøpe spillere er det alltid et spørsmål om penger. Det som betyr mest for deg er selvsagt midlene som er satt av til spillerkjøp og lønningen. Om du synes disse summene er for små, kan du alltids be styret om mer kontanter. Dessverre er det ofte Onkel Skrue som er styreformann, og du må dermed klare deg med det du har. En nyhet i år er at du kan balansere budsjettene for spillerkjøp og lønn. Hvis du kun skal handle inn spillere som står uten kontrakt, trenger du jo mest til lønningen. I Football Manager 2008 kan du da flytte penger fra kjøpsbudsjettet til lønnbudsjettet, uten styrets innblanding. Denne glimrende løsningen gjør hverdagen på overgangsmarkedet langt lettere for deg.

Selv om du er suksessvant vil du før eller siden møte motgang i dette spillet. Når dette skjer får du virkelig testet dine evner som manager. Årets utgave fremstår nemlig som vanskeligere enn tidligere, men det er en rekke grep du kan ta når det butter i mot. I kriser må man omstille. Forsøk deg frem med nye taktikker og spillestiler, det kan hende at du har blitt forutsigbar for motstanderne. Ellers er det viktig å luke ut de som ikke gjør jobben sin. Her kan du få hjelp av trenerapparatet, eller du kan selv ta en prat med spillerne. Folk som vil vekk og misliker deg som person er neppe lurt å bruke. Sett inn så mange som mulig som liker å spille for deg, da går det som oftest mye bedre. Moralen i gruppa bør aldri undervurderes, så sørg for at dine nøkkelspillere er glade og fornøyde til enhver tid.

Skal målvakten markere tett eller takle som en gal?

Hvitt og lekkert

Football Manager har aldri vært slående rent grafisk, fokuset har naturlig nok vært rettet mot funksjonalitet. Årets utgave har imidlertid fått seg en kraftig overhaling rent visuelt. Nå har menyene fått en lekker hvit design med skiftende bakgrunner. Dessuten er det lagt til flere ikoner og snarveier, noe som gjør din hverdag som manager langt enklere. Du slipper å bla gjennom en haug med menyer for å finne det du leter etter. Bruken av søyler fremfor tall på diverse statistikk gir deg som spiller et godt alternativ, selv om undertegnede synes tall passer best for å kjapt finne relevante statistikker.

Når spillet kommer ut er det ventet at miljøet rundt tittelen kommer med en haug av grafiske modifikasjoner og bakgrunner som man kan laste ned, dermed blir valgfriheten større. Likevel fungerer det hvite designet svært godt, og for min del blir det nok til at dette beholdes frem til Sports Interactive er ferdig med Molde-temaet alle venter på.

Sammen er man sterke, er det noe som heter. Selv om Football Manager først og fremst er et spill for ensomme ulver, er det også en nytelse om dere er flere om beinet. Man kan samles foran PC-en og spille lokalt, og det er ingen tvil om at det er ekstra deilig å snyte en som sitter ved siden av deg for ligatitler og cupgull. Hvis du ikke har fotballinteresserte venner, eller venner i det hele tatt, kan du spille over nett. Her er du egenlig avhengig av å ha trofaste medspillere, hvis ikke kaster du vekk mye tid. Football Manager er tross alt en ganske tidkrevende investering, og da er det ikke spesielt morsomt å spille med noen som gir seg etter en halv sesong.

Det er viktig å sette sammen et slagkraftig lag.

Feilsøk

Jeg har lett med lys og lykter etter noe negativt i nye Football Manager 2008, og som den flisespikkeren jeg er har jeg selvsagt funnet noe å sette fingeren på. Jeg hadde en overgangssak med Per Nilsson, der klubber bød nøyaktig den summen han kunne gå for ifølge kontrakten. Budene blir da automatisk akseptert, og jeg trodde han var tapt. Salget ble imidlertid aldri et faktum av en eller annen merkelig grunn, og da overgangsvinduet kom ble alle avtaler kansellert. En mystisk feil, og slike risikerer du å møte på innimellom.

Vi har også nevnt at spillere som knapt har vært på gressmatta blir hauset opp i skyene av vår kommentatorekspert. Han kunne i det hele tatt vært mer kritisk til nøkkelspilleres prestasjoner.

Noen andre småfeil ble også oppdaget under testingen, men dette var ikke noe som påvirket spillopplevelsen i stor grad. Nå har ikke jeg testet hver eneste liga og hver eneste klubb i ti sesonger, det ville tatt meg et par hundre år. Derfor er det mulig at det ligger noen skjulte feil her og der som jeg ikke har fått med meg. Slike feil jobber Sports Interactive hele tiden med å rette opp, så du skal ikke se bort i fra at det dukker opp en oppdatering før jul.

Like før kampstart får du servert aktuell statistikk.

Hvis du fortsatt tviler: Football Manager 2008 leverer varene så det holder. Dette er utvilsomt det aller beste spillet i serien, og jeg har hatt gleden av å spille hver bidige utgave til nå. Noen småfeil til tross, nærmere perfeksjon går det ikke an å komme i denne sjangeren. Det oser formelig av fotball i dette spillet, og tilstedeværelsen som manager er enorm. Valgmulighetene er uendelige – dette er et evighetshorn fylt med underholdning, gleder og sorger.

Om du som fotballfan ikke blir hektet av 2008-utgaven, ja da får du heller flytte sportsinteressen din over på tømmerfløting eller konekasting. Få titler i spillhistorien har gitt større glede når man lykkes eller såret så dypt om man feiler. Football Manager 2008 er en klissvåt og vakker drøm som blir virkelighet.

Merk: Football Manager 2008 er i salg for PC/Mac og PSP fra torsdag 18. oktober.

1: First page
2: New page