For dyrt å utvikle spill i Australia

2K stenger studioet bak Borderlands: The Pre-Sequel.

2K Games

2K Australia har hatt fingrene sine i mange store spill de siste årene, fra BioShock-serien til fjorårets Borderlands: The Pre-Sequel, og selv om samtlige spill har blitt godt mottatt, er det nå slutt for den Canberra-baserte utvikleren. Driften legges ned og dørene stenges, melder Kotaku Australia.

Ifølge Kotakus kilde i firmaet er det kostnadene av å drive et spillselskap i Australia som har ført til nedleggelsen. En offisiell uttalelse fra 2K bekreftet stengingen, men ikke uttalelsen fra kilden.

Skjermbilde fra Borderlands: The Pre-Sequel.

– Vi kan bekrefte at vi har tatt skritt for å begynne nedleggelsesprosessen for 2K Australia, slik at vi bedre kan håndtere pågående utbyggingskostnader og forbedre arbeidsnærheten til våre kreative team. Vi er svært takknemlig for lagets verdifulle bidrag til 2Ks prosjekter, og jobber med de ansatte for å finne nytt arbeid til dem.

Hadde planer om å flytte

Kotakus kilde kunne også avsløre at studioet planla å flytte til Melbourne i håp om å tiltrekke seg nye ansatte. Dette førte til at mange ansatte høyt oppe i systemet forlot selskapet. Kotaku spekulerer i om dette kan ha vært en faktor i 2Ks beslutning om å legge ned utvikleren.

2Ks underavdeling i Canberra var den siste AAA-utvikleren som holdt til i Australia. Landet har den siste tiden fått hard medfart blant spillentusiaster for sitt strenge sensurorgan. Tidligere ble blant annet en scene i Hotline Miami 2: Wrong Number ansett som så støtende at spillet ikke selges i Australia, mens deler av Saints Row IV måtte sensureres for å nå fram til butikkhyllene.

Det har vært trøbbel for en del utviklere i det siste:
I mars stengte EA Maxis, studioet bak SimCity og The Sims »

Siste fra forsiden