Formula One 04

Har du drømt om å ratte en bil som får Petter Solbergs Subaru til å minne om en avdanket gressklippertraktor fra mellomkrigsårene? Selvsagt har du det. Årets versjon av Formula One lar deg krype ned i et høyteknologisk fartsvidunder anno 2004.

Det er mange hendelser en gjerne skulle forandret på i ettertid. Oddvar Brå skulle valgt en kraftigere stav, Eli Hagen burde svingt rundt trappa på slottsplassen, og ikke minst burde du valgt andre lottotall. Noen burde kjørt fra Schumacher litt oftere også, og selv om det er litt sent å gjøre noe med den spenningsdrepende tyskeren, gir Formula One 04 deg i det minste muligheten til å forandre utfallet av din egen 2004-sesong fra sofakroken. Har du det som trengs for å ratte et monster av en bil gjennom kilometer på kilometer med lumske svinger og forræderiske sjikaner, kan det bli nettopp din favorittfører som trekker det lengste strået i kampen om verdensmestertittelen.

Skuffende sesong
Med unntak av løpet som gikk på Spa, har 2004 vært et relativt kjedelig år hva Formel 1 angår. McLaren-Mercedes har i store deler av sesongen hatt alvorlige problemer med bilen, og Raïkkonen har måttet si seg fornøyd med i det hele tatt å komme i mål i ett og annet løp. Montoya har heller ikke vært i stand til å få sin Williams-BMW til å gå fort nok. Relativt lite å bryne seg på for Ferrari med andre ord. Nå, mot slutten av sesongen, kan det se ut til at ting blir mer interessant, men det spørs likevel om ikke 2004 kommer til å gå inn i historien som en av de kjedeligste F1-sesongene noen sinne. Ikke siden Senna smalt i muren for 10 år siden har noen vært i nærheten av å dominere slik Schumacher har gjort i det siste.

Slik sett er ikke dette den mest spennende sesongen å basere et spill på. Utviklerne har hatt nærmest ubegrenset tilgang til det virkelige sirkuset. Fordelen med dette er selvsagt en enorm detaljriktighet, men samtidig har det ført til at bilenes egenskaper i de første løpene har blitt avgjørende for hvordan de fremstår i spillet. Resultatet er for eksempel at McLaren-Mercedes har problemer med bilen gjennom hele den interaktive sesongen.

Nytt av året er en egen karrieremodus. Ingen gjør Formel 1-debut som førstesjåfør for Ferrari. Selv ikke du. Du må faktisk regne med å jobbe litt for å i det hele tatt bli akseptert som Minardis testsjåfør. Kjører du godt under testene får du kanskje tillitt til å delta i løp. De store teamene er også beredt til å satse på en nykommer, men da må du virkelig gjøre det godt.

Riktige detaljer
Rundene er som i virkeligheten lagt til helgene, med treningsrunder, kvalifiseringer og løp på hver sine dager. Kvalifiseringen går i to omganger, hvorav den første bestemmer startrekkefølgen i lørdagens siste og avgjørende kvalifiseringsrunde. Alt dette kjenner vi fra virkeligheten, og selv om relativt få har tålmodighet til å benytte seg av alle treningsrundene er det godt å se at mulighetene er der.

I det hele tatt er detaljene mange og riktige, i alle fall med unntak av kjørefølelsen. Denne lille ubetydeligheten står nemlig ikke helt i stil med spillets øvrige inntrykk. Du har rikelig med valgmuligheter og innstillinger, men uansett hva du gjør er arkadepreget tydelig. Arkade kan være veldig moro, men Formel 1 er kanskje den motorsporten som i utgangspunktet ligger lengst fra en arkadisk kjørestil. Samtidig trekker nok spillet i første omgang til seg tilhengere av den ekstreme motorsporten, og de vil trolig kjøre Formel 1, ikke rallycross. Når det er sagt skal det legges til at Formula One 04 likevel er av de mest realistiske Formel 1-spill som er tilgjengelige på konsoll, men vil du ha realisme er det PC som er plattformen å satse på.