Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: Aion

Godt, men stort sett uoriginalt

NCsoft gir oss et blankpolert, solid, men også svært tradisjonelt onlinespill.

1: Side 1
2: Side 2

Utsøkte og stiliserte våpen og rustninger. En fri blanding av mytologi og fantasy. Skarpe og feminine ansiktstrekk. Elegante og storslagne vinger. Små snakkende dyremennesker. Jo da, at Aion er laget i Asia tar kun et sekund å innse, men kan dette vakre og omfattende massive onlinespillet appellere i like stor grad til nord-amerikanske og europeiske spillere som det allerede gjør til de hundretusener som spiller det i Sør-Korea og Kina?

En velkjent historie

Introduksjonsvideoen tar deg med på en fargerik og vakker reise gjennom Atreias historie (spillets verden). Her får du se hvordan guden Aion skapte verden og alle dens skapninger. Hvordan dragelignende demonvesener gjorde opprør og begynte en krig mot menneskene. Hvordan engler lærte menneskene til å bli engler selv for å kjempe mot dragene, og hvordan verden til slutt ble revet i to på grunn av uenighet og forvirring.

Ut av denne katastrofen utviklet det seg to engleraser, eller Daevas som de kalles i Aion. Den ene er Elyos og bor på den solfylte nedre del av verden, og den andre kalles Asmodian og bor på den mørke øvre halvkule. Mellom dem finnes en stor avgrunn, the Abyss, og her lever demondragene som kaller seg Balaur.

Disse tre sidene er nå i krig med hverandre, og det blir opp til deg om du skal kjempe for Elyos eller Asmodian som en mektig en Daeva. Med vakre vinger, enorme våpen, glinsende rustninger og spektakulære formler kan du kaste deg inn i kampen og etter hvert bli en del av den blodige krigen om kontrollen av the Abyss.

Et velprøvd format

I det du starter spillet må du ta valget mellom spillets to stridende raser, og du må holde deg til samme rase innen hver server. Deretter blir du møtt av et godt verktøy for å lage deg den figuren du ønsker, og kan velge mellom mange ferdiglagde ansikter og kropsfasonger eller forme din menneskelignende rollefigur akkurat slik du ønsker.

Så står det tradisjonelle rollespillvalget av klasse for døren. Du kan velge en av de fire klassiske rollene - kriger, speider, prest eller magiker, og ved nivå 10 må du igjen ta et lignende valg når hver av disse klassene deler seg og blir to. Slik ender spillet opp med åtte rollespillklasser å velge mellom til slutt.

Samme om du har valgt Elyos eller Asmodian vil din vei heretter ikke bli forskjellig i særlig stor grad. Elyos har lysere hud og mer sol i sin verden, mens Asmodian har sorte vinger, klør til føtter og en slags hestehale voksende langs ryggen. Ellers er det ikke mye som skiller de to stridende partene og innholdet i hver av deres startområder er så å si identisk.

Monstrene, de datastyrte karakterene og landskapene er selvfølgelig forskjellige, men historien du får spille, oppdragane du må gjøre og typen områder du møter byr på nøyaktig den samme spillopplevelsen.

Les også
Anmeldelse: Aion

En rik atmosfære og en behagelig verden

Det er en svært veltestet og velsmurt introduksjon du får av Aion gjennom dets nybegynnerområder. Her er alt forklart og fremstilt på en enkel og profesjonell måte, så det er bare å sette i gang med å utforske de vakre omgivelsene, gjøre oppdragene og kjempe mot alle mulige slags fiender.

Du blir ledet fra oppdrag til oppdrag og fra område til område på en nøye planlagt måte. Slik går det lekende lett å avansere gjennom de første av spillets nivåer, og selv om de ikke byr på verken mye nytt eller store utfordringer er det fornøyelig å se hva Aion kan diske opp med rundt neste sving.

Før du vet ordet av det har du nådd erfaringsnivå 10, samlet deg litt penger, tatt ditt andre klassevalg og fått deg et storslagent par med vinger. Nå går turen til din valgte sides hovedstad og nye områder rike på oppdrag, skatter og monstre.

Konservativt spillsystem

Når det gjelder Aions rollespill og kampsystem er det heller ikke mye nytenkning å spore. Klassene er de samme gamle og rollene hver og en av de fyller har vi sett nær uendelig mange ganger før. I tillegg til å ikke by på noe nytt når det gjelder bruk av klasser, evner eller egenskaper er også spillsystemet utrolig begrenset når det gjelder personutviklingsvalg.

Hvilke evner hver rollefigur kan bruke blir kun avgjort av to ting. Hvilke klasse den tilhører og hvilket nivå den befinner seg på. Slik kjøper samtlige spillere alle evner som til en hver tid er tilgjengelige for dem, og dette gjør at Aion blir en verden full av kloner. Hver klasse har sin rolle og den skal følges til punkt og prikke.

Først ved erfaringsnivå 20 får hver spiller noen virkelige valg for å utvikle sin figur i stedet for kun en fastlagt oppskrift de må følge. Det er nå spillerne kan begynne å ta i bruk noe Aion kaller Stigma-systemet. Du gjør dette ved å gjennomføre et oppdrag hvor systemet forklares, og så får du din første Stigma-stein. Du kan ha mange av disse, men må til en hver tid velge hvem av dem du skal være utstyrt med.

Hver stein har en ganske mektig evne som fungerer på akkurat samme måte som alle dine andre evner. Den eneste forskjellen er at du nå står friere til å velge hvilke Stigma-evner du skal ha. Disse steinene har likevel sine begrensninger, og hvilke av dem du kan utstyre deg med blir igjen avgjort av hvilke klasse du tilhører og hvilket nivå din karakter har.

Stigma-systemet står på denne måten for de eneste valgene du kan ta når det gjelder karakterutvikling, og etter jeg har studert hver klasses muligheter innen dette systemet må jeg si at valgene du kan ta rett og slett ikke er mange.

Vakkert, men uoriginalt utstyr

Våpen og rustninger er viktig i Aion. Igjen er det din klasse og ditt nivå som avgjør hvilket utstyr du kan bruke. Spillet bruker den vante oppskriften ved å gi alt utstyret forskjellige grader av sjeldenhet, som blir avslørt av fargen på gjenstandens navn. Desto mer sjeldent et sverd er, desto bedre er det.

I tillegg til å kunne ha rustning på samtlige kroppsdeler og våpen og skjold i hendene kan du også ha to ringer, to øredobber, et halskjede og et par vinger på hver karakter. De fleste typer utstyr kan forbedres ved å sette inn noe spillet kaller Manasteiner. Disse gir deg en god mulighet til å gi karakteren din noen velvalgte bonuser, men steinenes styrke er ikke spesielt stor.

Selv om Aion følger en fullstendig konvensjonell og uoriginal rute med sitt utstyrsystem skal spillet ha ros for hvor utrolig rått det meste utstyret ser ut. Selv de enkleste våpen og de dårligste rustningene ser kule ut, og gjør det svært gøy å kontinuerlig være på jakt etter nye ting. Etter hvert blir rustningene mer og mer prangende og går over fra å være rimelig realistiske til å bli gedigne og overdådige. De er likevel utrolig vakre og deres urealistiske fremtoning hører absolutt hjemme i Aions univers.

I tillegg til alt det utstyret dine falne fiender gir deg, eller hva du kan kjøpe av spillets mange handelsmenn, kommer det utstyret spillerne kan lage selv. Rundt om i verden finnes det utrolige mengder ressurser, og disse kan igjen brukes til å lage gode ting.

Du må likevel samle inn svært store mengder ressurser for å hele tiden kunne klare å plukke opp de nye typene ressurser som blir gjort tilgjengelige ettersom du oppdager nye områder. Det er nemlig den gjentatte ressursinnsamlingen som forbedrer din evne.

Når du har samlet inn masse ressurser kan du lære å lage mange fine ting av dem. Men hver gruppe ting du kan lage har sin egen tilhørende evne, og denne må igjen trenes opp. Du må gjøre dette ved å lage nær uendelige mengder verdiløse gjenstander i en prosess som koster deg både masse tid og masse penger.

Gjennom dette systemet for utstyrslaging får spillerne mulighet til å skape mange nyttige gjenstander, men de kan kun gjøre dette gjennom en svært tungvinn, gjentagende og uinspirerende prosess.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden