Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: DC Universe Online

Dette er et fyrverkeri av et heltespill, men en lettvekter i lengden.

1: Side 1
2: Side 2

Noen ting forblir de samme

Til tross for at DC Universe Online virkelig er et nytt og friskt pust innen sjangeren, følger spillets innhold stort sett tradisjonelle formler. Heltene og skurkene har egne baser, og det er hvem du har som mentor som avgjør i hvilke by, enten Gotham eller Metropolis, du starter.

Wonder Woman har vist brukt kryptonitt som tannkrem i dag.

Inne i basene får du som oftest oppdrag av velkjent type. De fleste av dem går ut på å drepe ti fiender av type X, plukke opp femten gjenstander av type Y og redde fem allierte av type Z. Gjør du nok av disse oppdragene blir du likevel ledet til et slags sluttkapittel, hvor du får angripe en superhelt eller superskurk inne i en lukket base.

Disse klimaksene er småhistorier som vever deg inn i spillets store verden og fortelling, og de gir veldig underholdende møter med sterke og velkjente tegneseriefigurer. Etter hver av dem får du også se gode tegnefilmer som er kjempefine høydepunkter og deilige avvekslinger fra det vanlige innholdet.

Alle disse oppdragene kan gjøres alene, men det finnes likevel en del innhold laget for grupper. Rundt om kring i byene finnes noen bosser som man behøver flere spillere for å bekjempe, og ettersom du tilegner deg nye erfaringsnivåer åpnes spesielle «dungeons», eller varsler som de kalles i DC Universe Online.

Akkurat som i World of Warcraft kan du stille deg i kø for disse, og grupper blir dannet automatisk når minst en helbreder, en «tank» og to andre spillere er matchet sammen. Et slikt system er selvfølgelig genialt, i og med at spillere ikke behøver å finne hverandre før de skal gjøre vanskelige oppdrag sammen, men det er svakheter ved det også.

Når spillere ikke behøver å snakke sammen før de danner ei gruppe, betyr det at mange spillere ikke kommer til å snakke med de andre eller høre på råd etter de har dannet ei gruppe heller.

Ice armor!

Mye av innholdet laget for grupper er også ganske vanskelig, så min personlige erfaring med slike grupper har i stor grad blitt preget av at folk ikke kommuniserer, ikke samarbeider og at mange slutter uten et ord og lar de andre stå igjen uten sjanse for suksess.

Løsningen for de som er seriøse er derfor som i de fleste massive onlinespill å finne seg et godt laug med andre spillere de vet de kan stole på. Ved det øverste erfaringsnivået, som er tretti, åpner også spillet for «raids» for flere spillere og såkalte «duos» hvor kun to trenger å samarbeide.

DC Universe Online har også mange muligheter for kamp mellom spillere. De finnes egne spiller-mot-spiller-servere, og du kan få oppdrag om å bekjempe X antall fiendespillere. I tillegg åpnes det for arenakamper mellom mange spillere, akkurat slik det åpnes for varsler når du når visse erfaringsnivåer. En annen mulighet er de kule legendearenakampene, hvor du kan kjempe som velkjent tegneseriehelt eller skurk mot spillere fra den andre siden som også har ikledd seg kjente roller.

Styrker og svakheter

Det første som slår deg ved DC Universe Online er at det er et av de nydeligste spillene noen sinne. Grafikken er til tider knallgod, og jeg har falt fullstendig for Gotham og skurkenes hovedkvarter Hall of Doom.

Når du i tillegg pepres med artige omgivelser, som The Jokers skjulested hvor du må unngå sprettende baller og knuse store gaver for å få skattene som befinner seg på innsiden, får se underholdende tegneserier og kjempe sammen med ikoner som Supermann og Lex Luthor, er det ikke annet å si enn at spillets visuelle uttrykk er en sann fornøyelse.

I dag knuser jeg supermann!

Det neste du merker er spillets deilige flyt. Eimen av profesjonalisme og en veluttenkt spillopplevelse kan kjennes på lang avstand. Det er rett og slett gøy å fly rundt som superhelt, stupe ned og denge noen fiender, fly en runde gjennom et mini-spill av en tidsbasert bane, bryte deg inn i et hovedkvarter og banke en tegneseriehelt, for til slutt å venne tilbake til basen og bli belønnet med nytt utstyr og et nytt erfaringsnivå.

Det er gøy å prøve din figurs forskjellige roller og planlegge hvilke evner og egenskaper du skal teste ut og bruke sammen for å bli mektigst mulig. Det er morsomt å se alle de nye antrekkene din superhelt kan gå med, og finne ut hvilket som får deg til å se tøffest eller mest heltemodig ut.

DC Universe Online minner på mange måter om Champions Online, men har helt klart mye kulere grafikk og et bedre gjennomført kampsystem. Spillet er også mye mer teknisk stabilt og velutviklet enn Champions Online, og lider ikke av like åpenbare ubalanser.

Men DC Universe Online har også sine klare mangler som lett kan komme til å koste utvikleren dyrt. Chattesystemet er rett og slett et av de svakeste jeg har sett noen sinne, med en nærmest total mangel på kanaler og verktøy for å gjøre tekstbasert kommunikasjon effektivt. Spillet har heldigvis et innebygget system for snakking med mikrofon, og dette fungerer relativt godt selv om det ikke finnes egne servere for de som snakker fransk eller spansk og så videre.

Men hva som er mye mer graverende enn dette problemet er DC Universe Onlines mangel på innhold. Spillet har kun to byer, Gotham og Metropolis, og selv om den første er mørk som natten og den andre lys som dagen, er det ikke mye annet som skiller dem.

Oppdragene i dem er nærmest identiske og samtlige av spillets baser, hvor du handler, mottar post og får oppdrag, er alle prikk like. Det er kun personene inne i dem og dekoren som er forskjellige.

Ventekø er djevelens verk.

Skurkenes hovedkvarter, Hall of Doom, og heltenes Watchtower er også begge nesten helt like, for det er hovedsakelig kun lyssettingen og fargevalgene som skiller dem fra hverandre.

Det er vanskelig å skaffe seg full oversikt over et massivt onlinespill kun etter få dager, men mitt førsteinntrykk er at DC Universe Online lider av akutt mangel på innhold. Det tar ikke mange dagene å nå et ganske høyt erfaringsnivå og virker ikke å ta veldig mange fler for å nå det øverste som er tretti.

Og til tross for spillets profesjonelle og veluttenkte spillsystem, er det ingenting som så langt tyder på at DC Universe Online har den nødvendige dybden som kreves av et massivt onlinespill. Spillet har mektig utstyr du kan få av mentoren din hvis du gjennomfører mange «raids» eller arenakamper mot andre spillere, men slike velkjente progresjonselementer klarer ikke å hjemme det faktum at DC Universe Online virker å være et av de aller minste massive onlinespill jeg har sett.

Utvikleren kan kanskje rette på dette med raske utgivelser av nytt og spennende innhold, men det virker som de har nok med å holde serverne oppe. De første dagene bar nemlig preg av ventekøer for å komme inn i spillet grunnet alt for få europeiske servere. Når flere servere endelig ble lagt til har store avbrekk av uventet nededtid preget spillhverdagen, og knapt noen informasjon har kommet fra utvikleren.

Konklusjon

Det er rett og slett kjempegøy å spille DC Universe Online! Omgivelsene er vakre og knallkule, tegneserieheltene er vellagde og interessante, historiene er involverende og underholdende og kampene er fulle av fart og spenning. Samlet blir spillopplevelsen deilig.

Det er gøy å gjøre oppdrag på månen.

DC Universe Online har et godt system for figurutvikling. Et helt ok system for utstyr. Et veldig godt kampsystem og fører spilleren fra slag til slag på en kjempegod måte som lett skaper mersmak.

Spillet sliter likevel med barnesykdommer, som et veldig svakt kommunikasjonssystem og serverproblemer, men disse er ingenting mot mangelen på innhold og dybde mange spillere kommer til å få oppleve de nærmeste ukene.

DC Universe Online føles som en lettvekter, og det er ikke lett å være en mygg i en sjanger som blir dominert av de aller største mastodontene i spillverdenen. Utvikleren har likevel helt klart forstått hva som kreves for å gjøre et massivt onlinespill underholdende, så vi får håpe de får ut fingeren og har klare planer for hvordan de kan gjøre spillet større og mer omfattende for de som krever mer.

DC Universe Online er i salg fra i dag, for PC og PlayStation 3

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden