Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: Star Trek Online

Verdensrommet venter

Slik blir en god idé forvandlet til et svakt og forvirrende massivt onlinespill.

1: Side 1
2: Side 2

Spesielt spillsystem

Det grunnleggende spillsystemets kjerneelement er at det lar deg spille en av tre typer klasser, eller styre en av tre typer romskip. Alle disse tre er delt inn på en ganske tradisjonell massivonlinespillmåte – en fokusert på skade, en fokusert på overlevelse og en fokusert på helbredelse og støtte.

Forskjellene er likevel på ingen måte så ekstreme som i mange andre massive onlinespill og samme hvilke klasse du velger så kan du styre hvilket som helst romskip. Du kan også velge mannskap fra de samme tre klassene, så hvilke du har med deg betyr mye for hva slags ting du kan gjøre.

De tre skipsklassene kalles krysser, eskorte og forskningsskip. Krysseren tåler mest, men er tung å svinge rundt. Eskorteskipet gjør mest skade og er smidigst, men tåler ikke så mye, og forskningsskipet kan best «buffe» og helbrede de andre.

Figurutviklingsvalgene du kan ta gjenspeiler at Star Trek Online er delt inn i kamp på bakken og i rommet. Når du lager din rollefigur kan du enten velge en kjent Star Trek-rase, som menneske, Vulcan og så videre, eller finne opp en helt ny rase med bonuser du velger selv. Rasebonusene er gode og de kan hjelpe deg både på bakken og i rommet.

Deretter utvikler du din figur som i de fleste andre massive onlinespill. Du tilegner deg erfaringspoeng når du gjennomfører oppdrag og klatrer opp en stige med klassiske nivåer. For du får hele tiden poeng du kan bruke på evner, og ved spesielle erfaringsnivåer får du tilgang på nye og bedre romskip eller egenskaper.

Det er ditt erfaringsnivå, klasse og militære rang som avgjør hvilke evner du kan bruke dine poeng på, men det er likevel på ingen måte lett å vite hva en skal velge. Spillets evner er rett og slett dårlig beskrevet og det er vanskelig å skjønne hva som gjør hva og hva som passer for din karakter.

De tipsene Star Trek Online gir deg innen evner er på alle måter mangelfulle og siden det for øyeblikket ikke finnes noen måte å gjøre om valg du allerede har gjort er det å forbedre evner både en forvirrende og lite hyggelig prosess.

Evnesystemet er fryktelig uoversiktlig i starten, men etter hvert blir det mer og mer forståelig. Det er da du også ser at det i ganske stor grad mangler dybde og på ingen måte er spesielt rikt eller vellaget. Det er likevel et ganske tradisjonelt system som tvinger deg til å forskjellige valg om hva du skal fokusere på, men hva valgene egentlig betyr er det ikke lett å bli klok på.

Lett å bli forvirret

Det er flere ting det ikke er lett å bli klok på i spillet. Bare det å finne steder og personer er fryktelig strevsomt. Star Trek Online har ikke de pilene og kartmarkeringene vi har blitt så vant til i moderne massive onlinespill, så en må i stedet spørre andre eller bruke lang tid på å lete hvis en skal finne noe som helst.

Mange av oppdragene du får er også svært vage. Hva du egentlig skal gjøre er uklart og det er fort gjort å havne i situasjoner hvor du ikke vet hvordan du skal forsette oppdraget eller bringe det i havn. Mangelen på informasjon gjennomsyrer Star Trek Online, og spillet blir derfor mye mer komplisert og forvirrende enn det egentlig hadde behøvd.

En side ved spillet som helt klar er forvirrende, men likevel morsom, er det store kartet over universet som du kan kjøre romskipet ditt rundt på. Her kan du suse forbi solsystemer og reise rundt som du vil. Du kan også hoppe inn i åpne instanser og lett samarbeide med andre spillere om å knuse bølger av fiender. På det store kartet så finner du både handelsmenn, fiender og romstasjoner. Det er likevel vanskelig å finne solsystemene du har oppdrag i, men etter lange studier av kartet finner du frem etter hvert.

Siden mange av Star Trek Onlines gjenstander og ressurser ligner fryktelig på de du finner i Champions Online er det milt sagt merkelig at det ikke også har kopiert mer fra det tidligere spillets fortreffelige system for laging av utstyr. Star Trek Online har ikke mye å vise til på dette punktet, for så langt virker det kun som dets spillere kan samle inn ressurser, ta dem med til en spesiell romstasjon og der få ting laget av dem.

Etter hvert som du spillet kan du åpne opp Klingon-rasen og denne er i krig med alle rasene i Føderasjonen. Den krigerske Klingon-gjengen har sitt største fokus på spiller-mot-spiller-kamp. Som Klingon kan du også gjøre vanlige oppdrag men disse går du raskt tom for, og må deretter først og fremst tilegne deg erfaringspoeng gjennom å bekjempe andre spillere fra Føderasjonen. Utvikleren har lovet mer innhold til de som spiller Klingon, men dette er ikke på plass enda.

Konklusjon

Mange vil kanskje synes jeg har vært noe streng mot Star Trek Online i dette førsteinntrykket. Det er klart at mange massive onlinespill har store mangler og problemer ved lansering, men dette spillet er etter min mening gjennomsyret av dårlige designvalg som ikke vil bli lette å rette opp.

Star Trek Onlines store styrke er kamp mellom skip i verdensrommet, for dette er virkelig gøy og vellaget, men det er bare så synd at denne morsomme kampen er pakket inn i så mye annet svakere og rotete innhold. Jeg håper virkelig utvikleren raskt og effektivt gir ut både mer innhold og forbedrer de svakheter spillersamfunnet klager mest over, for hvis ikke ser fremtiden for Star Trek Online særdeles mørk ut.

For øyeblikket virker det på meg som om det først og fremst er Star Trek-fans som vil ha noe særlig utbytte fra å spille Star Trek Online. Andre massive onlinespillere vil jeg anbefale å vente en god stund med å prøve dette spillet. Hvis utvikleren gjør store fremskritt og klare forbedringer kan sikkert Star Trek Online bli en bedre spillopplevelse, men for øyeblikket er det ikke mye som tyder på at spillet blir noen perle i massiv onlinespillsammenheng.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden