Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: Star Trek Online

Verdensrommet venter

Slik blir en god idé forvandlet til et svakt og forvirrende massivt onlinespill.

1: Side 1
2: Side 2

Noen ganger så bare vet man. Denne gangen visste jeg. Jeg visste det siden jeg først begynte å lese om spillet. Siden jeg først så skjermbilder fra det. Siden jeg testet det i Sverige. Siden jeg intervjuet utviklerne om det, og siden jeg begynte å spille det ferdige produktet. Hva visste jeg? Jeg visste at Star Trek Online rett og slett ikke var godt nok.

Det er helt klart et spill laget av en profesjonell utvikler og med mange elementer som kan være morsomme og interessante for både fans av Star Trek og massive onlinespill, men det inneholder så mange naive utviklingsvalg og svake sider at en bare må klø seg i huet og spørre seg – hvordan i all verden trodde utvikleren dette spillet kunne nå opp i den ekstremt harde kampen mellom massive onlinespill?

Jeg tviler ikke et sekund på at Star Trek Online inneholder massevis av godbiter for Star Trek-fans, men etter å ha testet de aller fleste massive onlinespill som har kommet ut de senere årene, så må jeg bare innrømme at dette helt klart er et av de svakeste jeg har sett på en god stund.

Lånte fjær

Hvis du har spilt Champions Online vil du kjenne igjen mye av det Star Trek Online byr på. Spillene har nemlig samme spillmotor. Dette ser du lett når du lager en figur, når du tukler med systeminnstillingene og når du plukker opp og bruker gjenstander.

Du kan også se det på grafikken, for selv om Champions Online har en svært utpreget tegneseriegrafikk så er det ikke vanskelig å finne likheter med den grafikken Star Trek Online presenterer. Klare farger dominerer og en må lete lenge etter realisme og overraskende nok også etter mange detaljer.

For selv om Star Trek Online har helt ok grafikk, så når det på ingen måte opp til hva spill som Aion eller Age of Conan kan by på. Spesielt når du løper rundt på bakken er det lett å se svakhetene ved spillets grafikk. Spillmotoren krever også til tider mer ressurser enn hva den gir av kvalitet, og den virker å ha tatt med seg noen av de samme svakhetene Champions Online hadde med kompatibilitet overfor visse grafikkort.

Massivt onlinespill + TV-serie = sant

Star Trek Online er bygget opp rundt et veldig enkelt prinsipp: Nemlig å la folk selv ta del i og spille den serien de har sett på TV. Som i TV-seriene og filmene så foregår handlingen i spillet både i rommet, på romstasjoner og på bakken av måner og planeter.

På grunn av dette opererer spillet med to hovedsystemer. Ett når du er på bakken og kan løpe rundt med våpen i hånd og ett i verdensrommet hvor du flyr romskipet ditt. Utvikleren kaller mye av innholdet episodebasert, og dette betyr at du i ett og samme oppdrag kan regne med å både måtte kjempe i rommet og på bakken akkurat slik Kirk, Spock eller Picard ville gjort det på TV.

Av disse to modusene er det å fly rundt i verdensrommet soleklart det morsomste. Her må du styre skipet som best du kan i vanskelige og actionfylte kamper. Du må hele tiden kontrollere romskipets fart, posisjon og vinkel i forhold til fiendene og dine og mannskapets egenskaper. Denne dansen er utvilsomt Star Trek Onlines sterkeste kort.

Slik kamp i rommet er virkelig utfordrende og byr på mye underholdning, selv om den etter hvert blir ganske gjentagende. Alle romskip kan utstyres med forskjellige våpen og utstyr, og alle har fordeler og ulemper, så i tillegg til å være en kløpper til å styre romskipet må du være sterk taktisk for å lykkes.

Hvert skip har et skjold rundt seg og det er delt i fire deler. Det er retningen fiendens skudd kommer fra som avgjør hvilke av skjolddelene som tar skade. Når en del av skjoldet er nede er skipet deretter sårbart for torpedoer fra samme side. Slik må du danse rundt med dine motstandere og forsøke å få inn noen skikkelige fulltreffere for å ta ham ut.

I en slik konflikt har derfor både ditt skips fart og dets evne til å vende rundt hurtig svært stor betydning. Skipenes mannskap har også ganske mye å si, for du kan velge tre stykker som gir av sine bonuser og lar deg bruke deres spesialevne.

Trøblete bakkekamp

På bakken er det meste mye lettere å kjenne igjen for de som har erfaring fra rollespill og massive onlinespill. Her kan du ha også ha med deg ditt mannskap, og de slåss ved din side og bruker sine evner så best de kan.

Din egen rollefigur må utstyres med våpen, rustninger og utstyr som gir deg spesielle evner, og det samme må ditt mannskap. Deretter er det bare å løpe i vei å forsøke å bruke dine angrep og egenskaper etter beste evne mens motstanderne flommer over deg. Kampene her er både kaotiske og uoversiktlige, men mannskapet ditt er ganske dyktige og forsøker å passe på deg med hjelpsomme triks.

Det første som slo meg ved kamp på bakken var hvor foreldet den virket. Animasjonene er ikke av særlig god kvalitet. Bevegelsene til tider trege og litt hakkete. Evnene du har til rådighet er få og ikke særlig spennende. Kampene er fryktelig gjentagende og uten spesiell dybde. Så selv om dette er science fiction-kamp med laserrifler og aliens så er det på ingen måte noen Mass Effect 2-kvalitet over det hele.

Svært mange av oppdragene har også bakkekamp som en av sine faser, og en må gjennomføre alt for å få noen belønning. Slik blir du titt og ofte tvunget ned på bakken, samme hvor mye du mest har lyst til å holde deg i rommet og styre ditt kule romskip.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden