Sniktitt

Forza Motorsport 2

Oppfølgeren til den beste bilsimulatoren på Xbox tar form, og nå er klampen virkelig i bånn.

Jeg skal ikke innlede noen debatt om hvilket av spillene Forza Motorsport eller Gran Turismo som var den beste bilsimulatoren i forrige generasjon spillkonsoller. Personlig holdt jeg en knapp på Polyphony Digitals representant, sikkert mye fordi jeg hadde opparbeidet meg et forhold med serien. Etter det jeg fikk se av Forza Motorsport 2 i Barcelona må virkelig Polyphony Digital begynne å jobbe, for Dan Greenawalt og teamet hans i utviklerstudioet Turn 10 flater pedalen rett i dørken.

For de som ikke har prøvd Forza Motorsport som kom ut på Xbox for noen år tilbake, er det en bilsimulator som i likhet med Gran Turismo-spillene til PlayStation konkurrerer om et sultent bilpublikum som ønsker å komme så nært som mulig inn på hvordan det er å kjøre drømmebilen. Forza Motorsport 2 er logisk nok oppfølgeren til dette og kommer eksklusivt til Xbox 360 en gang i løpet av neste år, med mer enn 300 forskjellige biler å velge mellom.

Stor ressursinnhenting

Greenawalt snakket selvfølgelig veldig varmt om spillet, og akkurat som min mor ennå ikke har sluttet å be meg kjøre forsiktig, ba han instendig om å være snill med spillet siden dette var en tidlig versjon. Teamet har fått stor hjelp fra både ledende ingeniører innenfor bilindustrien og profesjonelle sjåfører innenfor bilsport under utviklingen. Dette skal visstnok bære frukter som avanserte dekk- og hjulopphengsmodeller, samt modellering og ytelsespåvirkning i forbindelse med skader om du skulle kjøre i noe.

Noe av det Greenawalt lanserte som det aller største med dette spillet, bortsett fra realismen, var den enorme valgfriheten til å mekke bilene dine akkurat som du vil. En ting er at du kan "pimpe" bilene på et utall måter i forbindelse med motorer, spoilere, skjermer også videre. En annen ting er alle mulighetene innenfor det rent utseendemessige, og det å lage sin egen unike bil. Man kan male bilen sin ved hjelp av en frihåndsmodus og sette merker på over 4000 forskjellige plasser på karosseriet. En fotomodus skal gjøre det mulig å ta bilde av bilene sine og dele dem med venner eller andre bilgale over Xbox Live, så utseende kan virkelig få noe å si i dette bilspillet.

Kjørefølelse

Det aller viktigste med slike spill er likevel kjørefølelsen. Der Need for Speed og andre (unnskyld uttrykket) "harry" bilspill satser på et fett image med lettkledde damer, eksos og store eksplosjoner, ønsker Forza Motorsport-serien å maksimere kjørefølelsen enten alene eller med andre. Greenawalt oppsummerte det slik:

– Vi vil at folk som elsker biler skal kunne møtes. Selv om man er dårlig i dette til å begynne med, vil man bli bedre. Vi ønsker å gjøre bilfriker til spillfriker og spillfriker til bilfriker.

Etter at Greenawalt hadde snakket litt om spillet, var det endelig tid for å sette kjørehungrige journalister bak rattet. Ikke bare disket de opp med spillbar versjon av Forza Motorsport 2, det nye rattet til Xbox 360 fulgte også med. Det første som slo meg var at det endelig er slutt på ommøbelering i stua bare for å få kjørt seg noen runder. Rattets base er formet slik at det skal kunne ligge på lårene, og gummiriller hindrer and det sklir frem og tilbake. Dette fungerte utmerket, men jeg fikk ikke prøvd det skikkelig ettersom Force Feedback ikke var implementert i versjonen vi fikk prøve. Rattet er ergonomisk, lett og fint å kjøre med - men jeg ønsker ikke å kommentere noe ytterligere ettersom vi ikke fikk prøvd dets forventede potensiale skikkelig.

Å gjengi en korrekt kjørefølelse har vært viktig for utviklingsteamet, og dette har de foreløpig lykkes med. Kontrollerne responderte forskjellig i forhold til hvilken bil du kjørte med, og det var neimen ikke lett når man begynte å få litt fart. En dansk journalist som innledningsvis kunne fortelle at hans bilspillerfaring begrenset seg til Mario Kart, kastet seg rett inn i en Ferrari. Med klampen i bånn og sving forut, var ikke den lenger kjøredyktig. Han gjentok dette noen ganger før han kastet fra seg rattet og gryntet; "I suck".

Les også
Anmeldelse:

Nybegynnervennlighet?

Akkurat dette vitner om at det er ikke lett for nybegynnere, men det er kanskje en nødvendighet hvis man skal lage en god bilsimulator i dag.

– Nei det er ikke lett, men vi ønsker å lage en mest mulig troverdig simulator, og da kan vi ikke senke på kravene for å tilfredsstille de som ikke er så gode. Det vi heller vil gjøre, er å lære disse å kjøre ved å gradvis la dem fjerne hjelpemidler som Tracktion Control, ABS-bremser og lignende, forteller Greenawalt.

Alle hjelper midler kan skrus av etterhvert som man blir bedre og oppnår større forståelse og mestringsfølelse. Spillet er laget slik at om du er god å kjøre bil i virkeligheten, vil du også være god i spillet.

– En kompis av meg er profesjonell racingkjører, og kjører blant annet i Le Mans. Han kom innom en dag for å teste spillet, og på første forsøk kjørte han en raskere runde på sin hjemmebane enn jeg noen gang har gjort, illustrerer Greenawalt.

Det stilles alltid store forventninger til grafikk på spill som debuterer på Xbox 360. Forza Motorsport 2 var, til tross for at denne versjonen bare gikk på halv maskin med sine 30 bilder i sekundet, en grafisk perle av et bilspill. Du kunne virkelig se landskapet speile seg i det nypolerte karosseriet og den visuelle fysikken var så presis at man skulle neste tro det var en ordentlig bil på skjermen. Greenawalt var veldig stolt over at til og med gresset var i 3D, og jeg kan ikke vente med å se den ferdige versjonen som skal kjøre på 60 bilder i sekundet.

Tøff skademodell

Skademodellen ser også veldig pen ut, og Greenawalt kommenterte spørsmålet om hvorvidt bilindustrien liker at man kan mose bilene deres slik:

– Vi har skademodellering på alle bilene, men lisenseierne blir ikke redde ettersom vi respekterer merkene. Uansett hvilken bil det er snakk om, er det vel ingen hemmelighet at den vil ta skade når du kjører i autovernet i 200 km/t? Det er bare vanlige kollisjonsskader, ikke store eksplosjoner og lignende.

En annen morsom ting med denne skademodellen, er at ting som faller av i den klassiske knuffingen i første sving, blir liggende igjen på banen og hvis du ikke er observant kan dette skape trøbbel neste gang du passerer.

Spillet vil komme med støtte for opptil 12 spillere i Xbox Live, og skal etter sigende komme med over 60 forskjellige baner, hvorav minst 13 av disse baserer seg på detaljerte kopier av virkelige baner.

Konklusjon

Utviklerne er langt fra ferdig med Forza Motorsport 2, og versjonen vi fikk prøvd hakket litt ettersom den bare gikk på 30 bilder i sekundet. Dette til tross, spillet ser unektelig veldig pent ut, og det later til at Greenawalt og gjengen hans vet hva de gjør og hva de har å jobbe mot. Ambisjonen deres er å utgi den beste racingsimulatoren, og det er et mål de ligger godt i rute med å nå. Jeg liker biler og jeg liker bilspill. Om du har de samme preferansene som meg kommer dette spillet sannsynligvis til å bli et høydepunkt når det i 2007 er å finne i hyllene.

PS: Når det gjelder rattet til Xbox 360 vil dette etter all sannsynlighet være tilgjengelig i Norge rundt juletider for en drøy tusenlapp. Jeg har også fått sterke indikasjoner på at det vil bundles med Project Gotham Racing 3, men dette tør jeg foreløpig ikke vedde penger om.

Siste fra forsiden