Fra tegning til monster

Uhyrer i lomma

Monster Rancher gjenoppstår på Nintendos håndholdte.

Monster Rancher-serien oppstod på den første PlayStation-konsollen i kjølvannet av monsterfangerfenomenet på 90-tallet. Serien går ut på å skape monstre gjennom magiske ritualer og så trene dem opp til å bli solide kampmaskiner.

Ritualet var ikke helt vellykket

Seriens viktigste særpreg var at resultatet av ritualene kunne påvirkes ved å plassere andre spill- eller musikk-CD-er i konsollen, og dermed kunne du skape en liten monsterhær basert på for eksempel musikksamlingen din.

I vesten har det ikke kommet et nytt spill i serien siden 2006, men i Japan har to titler dukket opp på DS. Nå har serieeier Tecmo kunngjort at det første av disse kommer på engelsk i 2010.

Monster Rancher DS følger samme oppsett som forgjengerne. Du spiller en fersk monstertemmer som må skape og trene opp monstre til å vinne lokale kampturneringene. Siden DS-en naturlig nok ikke kan lese av CD-er, har et nytt system blitt implementert for å skape ferske monstre. Du kan enten snakke inn i mikrofonen eller tegne et bilde på skjermen, og disse avgjør hva slags monster som skapes.

Selve treningen foregår ved at du setter av tid til forskjellige arbeidsoppgaver for monstrene. Du kan for eksempel sende dem inn i gruvene for å slave, eller la dem slappe av på en eng. Ved å blande ulike aktiviteter utvikler du egenskapene til uhyrene, og nøkkelen til å trene en mester er å finne den rette balansen mellom aktiviteter.

Monster Rancher DS slippes i USA en gang i mars. Den europeiske slippdatoen er ikke kunngjort.

Siste fra forsiden