Fra kortspill til supersopper

Vi kikker nærmere på Nintendo sin 121 år gamle historie.

1: Den spede begynnelse
2: Den harde konkurransen
3: Den nye suksessen

Lek hvor som helst!

Selv om salget av Gamecube gikk heller tregt, var det et område Nintendo forble kongen på haugen: håndholdte konsoller.

I mars 2001 kom arvtageren til den trofaste Game Boy/Game Boy Color i form av Gameboy Advance. Dette var et 32-bit system som var bakoverkompatibelt med de gamle GB-spillene, noe som ga dem en enorm spillkatalog og mange takknemmelig gledessukk fra fans med store spillsamlinger.

Vent litt! Så vi ikke denne for to sider siden?

I denne perioden lot Nintendo seg inspirere av de gamle toskjerms-Game & Watch-spillene, og i november 2004 lanserte de det som skulle erstatte hele Game Boy serien: supersuksessen Nintendo DS – Dual Screen.

Maskinen kan minne om N64 i ytelse, og har to skjermer; hvorpå den nederste er touch-basert. Oppdaterte utgaver har kommet i senere tid som er tynnere, har større skjermer, og nå snart i form av 3DS som støtter 3D-visning uten å måtte bruke 3D-briller.

Les også:Sniktitt: Nintendo 3DS

Av spill gjorde Nintendo det stort med litt uortodokse titler som "Nintendogs" og "Brain Age", men også med spill som "New Super Mario Bros", "Mario Kart DS", "Animal Crossing" og de to zeldaspillene "Phantom Hourglass" og "Spirit Tracks".

Wii want to play!

Mens Sony og Microsoft fortsatte sin konsollkrig med økende satsing på tung maskinvare og grafikk i 2005 og 2006, bestemte Nintendo seg for å ta et steg tilbake. De bestemte seg i steden for å fokusere på spillbarhet for alle, og ren underholdning. I november 2006, bare en uke etter PS3 sin lansering, kom Nintendo Wii; Litt kraftigere enn Gamecube, men med bevegelsesstyring.

Lanseringssalget gikk over all forventning, og for første gang siden NES-tidene overgikk Nintendos salgstall konkurrentene. Allerede i september 2007 hadde Wiien passert Xbox 360 i salgstall, selv om Xbox 360 hadde vært nesten et år lengre på markedet. Per juni 2010 er 74 millioner konsoller blitt sendt ut kontra Xbox 360 sine 42 millioner og PS3 sine 38 millioner.

Selv om Wiien er teknisk underlegen sine konkurrenter, traff Nintendo et punkt i et bredere forbrukersegment enn konkurrentene. Noen har ment at Wiien har vært en kuriositet som man gikk fort lei av, men salgstallene av både nye konsoller og spill har vært jevn og god. Nesten fire år etter Wiiens lansering, har Microsoft og Sony i større grad begynt å snuse på mulighetene for å få med casual-gamerene med sine bevegelsessystemer, Kinect og Move.

Marios forsøk som gartner fikk katastrofale konsekvenser.

På spillfronten har Nintendo gjort enorm suksess med flere små sportsspill som "Wii Sports", "Wii Play", og "Wii Fit". Selv Mario fikk seg en skikkelig oppsving med kjempesuksessen "Super Mario Galaxy", som av mange blir hyllet som et av tidenes beste spill. "New Super Mario Brothers" sendte Mario-brødrene på en real retrotur i form av et godt, gammelt sideskrollende plattformspill slik vi var vant til fra NES og SNES. Link returnerte i et mer detaljert og mørkere eventyr i "Twilight Princess", og nok en gang braker våre mest kjære nintendofigurer sammen i nærkamp i "Smash Brothers Brawl" og villmannskjøring i "Mario Kart Wii".

Les også
Hvordan står det til med rettighetene dine?

Til slutt

Både Mario og senere Pokemon har tatt steget videre fra å være bare spillbaserte, men blitt noen av største popkulturelle referansene i moderne tid. De har dukket opp på de merkeligste steder: alt fra leker til filmer, tegneserier og kunst.

Hva med å legge fra deg konsollen og spille litt kort med familien? Foto: Interactivequill.wordpress.com.

Men har Nintendo gått fullstendig bort fra sin opprinnelse? Faktisk ikke. Nedprioritert, men aldri nedlagt; Nintendo driver fremdeles en fabrikk for produksjon av de tradisjonelle Hanafunda-kortene (ofte med kjente nintendomotiver), samt alle Pokemon-kortene. Noen ting vil alltid forbli uendret hos Nintendo.

1: Den spede begynnelse
2: Den harde konkurransen
3: Den nye suksessen

Siste fra forsiden