Freedom Force

Hva gjør man når en slem kar fra en annen galakse bestemmer seg for å gjøre de mest smålige og bedritne folka på jord til superhelter? Man røsker med seg litt superheltgugge og lager superhelter ut av de snille menneskene. Resultatet blir en heidundranes kamp, akkurat slik en superheltkrig ville sett ut i 1962. I hvert fall hvis vi skal stole på tegneseriene.

Lineært
Dessverre har den gode historien og den stiliserte rammen sin pris. Spillet er lineært til tross for sine RPG-elementer, og du har ikke så mye å ta deg til utenom de fastlagte oppdragene. Brettene spillet utspiller seg på er heller ikke så imponerende arealmessig. Du kan kjapt scrolle gjennom de, og når du kommer til slutten er alt du ser svart. Du har derfor ingen mulighet til å utforske Patriot City, og følgelig har du heller ikke muligheten til å oppleve noe annet enn det du blir tilbudt av fastlagte oppdrag. Jeg kan ikke unngå å tenke på hvor morsomt det hadde vært å ta med superheltene ut på byen. Som i Grand Theft Auto 3 kunne man tatt tilfeldige oppdrag, som for eksempel å stoppe gjengslagsmål, redde gamle damer eller hjelpe katter ned fra trær. Mulighetene er enorme, og på dette viset kunne også rollespill-delen kommet tydeligere frem. Mulighetene for å skaffe seg erfaringspoeng ville også vært flere, og du kunne etter hvert bygd deg opp skikkelige monstre av noen superhelter.

"Freedom Force" er et spill som tar for seg alt som er kult med superhelter og lar deg ta over kontrollen. En herlig historie legger grunnlaget for noen utrolige kamper i beste 60-tallsstil. De slemme kommunistene og de fæle superskurkene er alle med, så du føler det som om du har falt inn i et gammelt tegneserieblad. Til tross for sine problemer er spillet en herlig opplevelse først og fremst takket være sin utrolig godt gjennomførte presentasjon. Stiltonen merkes i absolutt alle aspekter, og spillet blir rett og slett så moro at problemene ikke irriterer nevneverdig. Som et rollespill blir det hele for spinkelt og fastlåst, som et RTS blir det for enkelt og repetitivt, som "Freedom Force" blir det et av de morsomte spillene jeg har sett på en god stund. Liker du en god historie og gammeldagse superhelter kan jeg trygt anbefale spillet.