Freight Tycoon Inc.

Virtuell varetransport

I Freight Tycoon Inc. kan du tjene deg søkkrik på å frakte varer.

Forretningsspill har blitt mindre og mindre vanlige i løpet av de siste årene. Sjangeren huser noen av tidenes mest vanedannende strategispill, inkludert titler som Transport Tycoon, Capitalism og The Patrician, men vi må dessverre se oss rimelig langt tilbake før vi finner det nyeste høydepunktet

Ditt eget transportfirma.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor denne typen spill har falt i unåde hos utgiverne. Kanskje de mange ekstremt billige Rollercoaster Tycoon-etterligningene som dukket opp for noen år siden fikk bunnen til å gå ut av markedet, eller kanskje man rett og slett har glemt at det kan være like moro å tjene virtuelle penger som det er å drepe virtuelle soldater. Jeg vet ikke, men trist er det i alle fall.

Fra Russland med varer

Heldigvis dukker det fortsatt opp ett og annet økonomisk strategispill, og Freight Tycoon Inc. (heretter dropper jeg den unødvendige Inc.-en på slutten) er det nyeste. Dette spillet ser ved første øyekast ut som en Transport Tycoon-klone, men gjør ting litt annerledes. Her er det ingen veibygging, og ingen permanente ruter.

Som sjef for et nyoppstartet transportselskap må du begynne med å kjøpe inn noen lastebiler. Det finnes flere ulike typer biler, og forskjellen ligger hovedsakelig i hva slags last de kan frakte. En lastebil med åpent lasteplan brukes for å frakte typisk løsmasse, mens en tankbil naturlig nok har et helt annet bruksområde. Det er også forskjell på hvor mye en bil kan frakte, hvor raskt den kan kjøre, og hvor vanskelig den er å håndtere. I tillegg til lastebiler kan du kjøpe semitrailere og tilhengere til disse.

Tilgjengelige kontrakter fra Candy Co.

Lastebilene må selvsagt også ha noe å gjøre. Rund om på spillmiljøet finner du en rekke bedrifter, som alle produserer ulike typer ting. Hver bedrift har en lang liste med kontrakter som ligger ute, og disse kan være alt fra svært enkle (kjør hit, plukk opp varer, og kjør dit) til veldig kompliserte, med flere ledd. Kontraktene har også tidsfrister, og en viss minimumshastighet som bilen må kunne oppfylle. Betalingen du får varierer også fra kontrakt til kontrakt.

Et jag etter kontrakter

I praksis betyr dette at du må lete etter kontrakter som passer til den aktuelle lastebilen (i forhold til biltype og minimumshastighet), og hvor betalingen er så høy som mulig i forhold til hvor mange dager du kan regne med at lastebilen bruker på å oppfylle kontrakten. Etter hvert som tiden går vil nye kontrakter komme til, mens gamle forsvinner eller blir tatt av konkurrerende transportfirmaer.

Underveis i oppdragene kan bilene dine komme over køer og andre problemer som forsinker dem, eller krasje og/eller bryte sammen. Bare det å kjøre rundt medfører slitasje, og det lønner seg vanligvis å overhale bilene i garasjen din mellom hvert oppdrag. Hvis bilen bryter helt sammen må den kanskje få hjelp, enten av en uavhengig redningstjeneste eller av dine egne mekanikere. Slikt kan være dyrt, og gjør det vanskelig å fullføre kontrakter hvor du har knapp tid i utgangspunktet.

Suksess forandrer verden.

Suksess fører ikke bare til at kontoen svulmer opp, men også til velstand i verden rundt deg. Etter hvert som du frakter varer for bedriftene vil de utvides, og etter som regionen tjener penger vil det bygges nye veier mens gamle vil forbedres. Nye bedrifter kommer også til i løpet av spillet, og tilbyr nye muligheter. Samtidig øker kravene til effektivitet, og du må stadig oppgradere bilparken din for å holde følge.

Enkelt, men ikke uinteressant

Gameplayet i Freight Tycoon følger en rimelig enkel oppskrift: Du kjøper biler, leter opp passende kontrakter, og venter mens bilene dine utfører arbeidet sitt før du finner nye kontrakter og kjøper nye biler med pengene de tjener. Småting som reparasjoner, ansettelse og trening av sjåfører og andre medarbeidere, samt oppgradering av hovedkvarteret bryter opp gameplayet litt, men spillopplevelsen preges likevel av et veldig enkelt grunngameplay.

Heldigvis er dette grunngameplayet underholdende nok, i alle fall om du ikke har noe i mot detaljstyring. Det er lett å la seg rive med i søken etter stadig bedre kontrakter, og jeg skal heller ikke legge skjul på at det gir en god og motiverende følelse å se inntektene strømme på. Freight Tycoon er kanskje ikke komplisert, men det er vanedannende på sin måte.

Litt tamt i lengden.

Dessverre er det nok likevel litt for grunt til å holde på interessen i det lange løp. Spillet har en omfattende kampanje og en bråte med oppdrag, men det er for liten variasjon til at det blir fristende å holde på veldig lenge. Jeg skulle også veldig gjerne hatt flere innstillingsmuligheter i de frittstående oppdragene – det er for eksempel ikke mulig å velge hvilket årstall man skal starte i, noe som irriterer meg litt.

Smårusk hjelper ikke

Brukergrensesnittet fungerer stort sett greit, og lar deg gjøre det du vil uten å komme i veien. Det kunne imidlertid vært bedre, spesielt i forhold til filtreringsmuligheter i listen over kontrakter. Jeg føler det tar litt mer tid enn nødvendig å finne aktuelle kontrakter for de individuelle bilene, og dette blir lett litt kjedelig når du har flere biler som trenger ny kontrakt samtidig.

Noen steder mangler spillet også slike små hjelpebobler som forteller deg hva ikoner og knapper betyr, og manualen er heller ikke alltid så behjelpelig på dette området som den kunne ha vært. Resultatet er at jeg måtte eksperimentere meg frem til å finne ut hva enkelte oppgraderinger faktisk gjorde, noe som ikke er helt ideelt.

Typisk kvinneyrke: Lastebilmekaniker.

I forhold til grafikk og lyd, er det lite spennende å melde om her. Grafikken er rimelig kjedelig, og selv om miljøene for så vidt er detaljerte nok, er de for det meste ganske uinteressante. Musikken er akkurat som musikken i andre spill i samme sjanger – om noen hadde byttet musikken i Freight Tycoon med musikken i Capitalism II hadde jeg sannsynligvis aldri lagt merke til det.

Det er egentlig ikke så mye å si om Freight Tycoon. Spillet er relativt underholdende og vanedannende, men mangler dybden fra sine bedre konkurrenter. Spillets fokus er også veldig begrenset. Det hadde for eksempel vært moro om man kunne bruke andre måter å frakte varer på enn biler, men det kan man ikke. Om du liker denne sjangeren har du dessverre ikke så veldig mye å velge mellom for tiden. Dermed kan Freight Tycoon være et interessant valg, selv om det sliter med å overbevise i det lange løp.