Intervju

Funcom svarer leserne - del 2

I løpet av den første uken i november kunne leserne av Gamer.no stille så mange spørsmål de ville om Age of Conan til norske Funcom. Vi fikk inn enorme mengder, og enkelte spørsmål er slått sammen. Dessverre var vi nødt til å fjerne noen spørsmål for å få gjennomført dette intervjuet, men en trøst er at de fleste spørsmål som ble fjernet er besvart i vår sniktitt.

Alternativ tekst mangler
Erling Elligsen, produktsjef i Funcom (foto: Tor-Steinar Tangedal, Gamer.no)

Likevel har vi endt opp med et intervju som kanskje er det lengste vi noen gang har publisert på Gamer.no. For fordøyelsens skyld har vi valgt å dele opp intervjuet i to deler. Den første delen ble lagt ut på tirsdag, og her er den siste bolken med spørsmål.

Det er alltid hyggelige, og bestandig like engasjerte Erling Ellingsen som har tatt seg tid til å besvare deres spørsmål. Han har tidligere jobbet som spilljournalist i Gamer.no og VG, og er nå ansatt som produktsjef i Funcom.

Vil store kamper foregå i "battlegrounds" slik vi kjenner fra World of Warcraft, eller i den åpne verden?

– I Age of Conan har vi et område, en del av verdenen, som kalles "Border Kingdoms". Dette området er ikke så distansert fra resten av verden som det er i World of Warcraft. Det er et område du kan se på kartet over Hyboria, og du beveger deg inn i det fra ulike andre steder i verdenen. Det er kun i dette området du kan delta i fullstendig, åpen spiller-mot-spiller-kamp (PvP) med mindre du vil spille på en helt åpen PvP-server. I "Border Kingdoms" kan "guilds" bygge sine helt egne festninger, kjempe om disse seg i mellom og ellers være med i blodige kamper med andre spillere.

– Likevel har vi andre former for PvP, for eksempel slåsskamper i arenaer eller for eksempel fylleslagsmålene som jeg var inne på tidligere. På en ordinær server vil ikke spillere kunne angripe hverandre utenfor "Border Kingdoms" uten samtykke fra den som angripes. Dette gjør vi rett og slett for å unngå frustrerende gameplay som dette bestandig medfører.

Kan dere fortelle litt om hvilke muligheter/fordeler man har ved å være i et laug (guild), hvis vi ser bort fra det at man kan bygge seg landsbyer og kontrollere Keeps i the Border Lands?

– Jeg kan ikke gå i så store detaljer på laugsystemet akkurat nå. Dette er en del av spillet vi pusser på hele tiden, og det vil gå gjennom forandringer i betaperioden. Men hovedpoenget med et laug er naturligvis at du blir med i en gruppe med mennesker og får et sosialt samhold med disse. Rent spillteknisk vil du kunne bygge byer sammen med ditt laug, og de ulike medlemmene vil ha forskjellige egenskaper som kan være nyttig for samholdet. Som du sier kan de også bygge festninger i "Border Kingdoms" og kjempe om disse under banneret til sin organisasjon. Ledelsen i et laug kan også utøve forskjellige regler slik som å innføre skatt som hvert medlem må betale. Vi driver også og tester ut systemer for å ha egne flagg som medlemmer kan bære, og vi ser også på muligheten for å ha et eget "raid window" for hvert laug hvor de kan planlegge slike arrangementer bedre. Men det gjenstår å se.

Får vi egne dedikerte rollespillservere der de som elsker å leve seg inn i rollen kan holde på? Hvis dere skal ha det, hvordan vil dere sørge for at lovene dere setter blir holdt?

– Hvis etterspørselen er der? Ja. Vi er stort sett villige til å åpne hvilke som helst servere som måtte ønskes så lenge det er en etterspørsel for det. Vi hadde ikke planer om å ha egne PvP-servere, men spillersamfunnet vårt har presset hardt på dette noe som fikk oss til å skifte mening. Skjer det samme rundt rollespill-servere, så er det godt mulig vi gir etter. Jeg er personlig stor tilhenger av rollespill-servere, og spilte selv på Firiona Vie i EverQuest!

Vil Age of Conan ha støtte for brukerlagde add-ons? Dette er noe som har gitt World of Warcraft forlenget levetid. Add-ons gir spillerene selv en sjangs til å legge til ting som mangler, eller som utviklerene ikke har tenkt på. Vil det være lett å lage slike modifikasjoner til Age of Conan?

– Dette kan jeg dessverre ikke svare på enda. Detaljene er ikke klare.

Vi har alle blitt imponert over det vi har sett av karaktergeneratoren, men hvor stor frihet har vi til å bestemme selv over hvordan spillkarakteren vår utvikles seg etter hvert som den blir mer erfaren? For eksempel mindre ting som tatoveringer, hårsveis/hårfarge og krigsmaling. Vil utseendet endre seg ved endringer av statistikk, ved at karakteren for eksempel blir mer muskuløs når styrken øker.

– Jeg har selv alltid ønsket meg et massivt onlinespill der figuren ble eldre med årene, eller at musklene ble større hvis du ofte var i kamp. Akkurat de detaljene har vi ikke i Age of Conan. Førstnevnte ville vært noe slett ikke alle hadde likt å se, og det kan også sies for økning av muskelmasse og slike ting. Folk vil at figuren skal se ut slik de lagde den, uten at det skal endres på utifra hva de foretar seg i spillet. Vi har teknologien på plass for å la folk ta tatovering og lignende, og det er noe vi planlegger å ha med. Det er også fritt for oss å kunne la folk endre hårsveis og så videre, men akkurat det har vi ingenting planlagt for akkurat nå.

Det er litt uklart blant folk når det gjelder en alle-mot-alle PvP-server. Kan du fortelle litt om hvordan utviklingen av PvP-reglene er akkurat nå? Og om det er planer om å ha en form for alle-mot-alle PvP-server ved lansering?

– Ja, etter at spillersamfunnet vårt gjorde det klart og tydelig at det vi bare måtte ha det, ga vi etter. Det er et selvfølge for oss å høre på våre potensielle spillere, og det gjorde vi i dette tilfellet. Når det gjelder reglene for PvP svarte jeg på det i et tidligere spørsmål: Alle kan slåss med alle i "Border Kingdoms", mens PvP utenfor dette området er begrenset til kamper i arenaer eller i barer, og da bare under samtykke mellom begge sider av sverdspissen.

Vil Age of Conan støtte "Voice over Internet Protocol" (VoIP) eller lignende stemmekommunikasjon? Jeg kan forestille meg at stemmekommunikasjon vil være veldig viktig for det actionfylte gameplayet dere skal tilby.

– Vi har lekt med tanken på å inkludere dette i spillet, og vi har faktisk jobbet med dette, men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om dette vil bære i spillet ved lansering. Det er en veldig spennende kommunikasjonsform som vi synes det er verdt å satse på, men om vi kan inkludere det i det ferdige spillet kommer mye an på hvilke tekniske begrensninger vi må vike for. Men jeg kan bekrefte at det er noe vi har tenkt på og som vi kunne tenke oss å ha med.

Kommentarer (54)

Forsiden akkurat nå

Til toppen