Galactic Civilizations II: Dread Lords

Galactic Civilizations II inviterer deg til å bli hersker over ditt eget interplanetariske imperium. Men vær varsom, for det er ikke alle som respekterer eiendomsretten din.

Mye makt ved fingertuppene
Generelt fungerer brukergrensesnittet veldig godt, og gir deg lett tilgang til de mange valgmulighetene i spillet. Det tar litt tid å lære seg ting i starten, og et bedre øvingssystem burde nok vært implementert (i stedet for interaktive øvingsoppdrag får vi en serie videosnutter som demonstrerer ulike aspekter ved spillet), men ting fungerer stort sett intuitivt og greit. Det er også mulig å overlate mye av detaljstyringen til datamaskinen, noe som gjør det å herske over et stort imperium mye lettere enn det hadde vært om du måtte gjøre alt selv.

Den kunstige intelligensen i spillet er jevnt over god, og tilbyr en veldig god utfordring. Generelt gjør fienden ting som virker fornuftig. Diplomatisystemet i spillet er omfattende, og kommer med mange muligheter for byttehandel av teknologi, planeter, romskip og omtrent alt mulig annet, og stort sett oppfører motstanderen seg intelligent i diplomatiske forhandlinger. Til tider er de imidlertid dumme som stuter, for eksempel når jeg tilbyr dem ekstremt gode byttehandeler og de nekter plent (på tross av at vi er venner og allierte). Spesielt tåpelig blir dette når de turen etterpå tilbyr meg samme handel, bare med mye mindre egenvinning.

Et annet problem er at jeg opplevde spillet som rimelig ustabilt. Stardock har allerede lansert en oppdatering, og planlegger å gi ut flere nye i løpet av kort tid. Disse skal ikke bare fikse problemer, men også legge til ny funksjonalitet. For å laste ned disse må du registrere seriellkoden din hos Stardock - litt upraktisk, kanskje, men til gjengjeld kommer Galactic Civilizations II uten noen form for CD-basert kopibeskyttelse, og det er ikke så rart at Stardock prøver å beskytte seg mot piratkopiering på denne måten.

Vel verd pengene
Det er uansett vanskelig å komme unna det faktum at Galactic Civilizations II er et fabelaktig spill. Gameplayet er fengende, vi får både dybde og tilgjengelighet og mulighetene er mange og varierte. Du kan handle med andre raser, bygge romstasjoner, bygge underverker, lage enorme flåter og skreddersy de individuelle skipene dine ned til minste detalj. Kamp er automatisert, enten det er snakk om invasjoner av planeter eller slag mellom romskip, men du får i det minste mulighet til å følge med på hendelsene mens de skjer.

Spillet tilbyr med andre ord massevis av god underholdning, men det når ikke helt opp til den standarden Civilization IV satt da det kom ut sent i fjor. Generelt virker det noe mer upolert enn Sid Meiers nyeste mesterverk, og i tillegg føles det aldri like tilfredsstillende å herske over et stort imperium her som det gjør i Civilization IV. Dessuten mangler Galactic Civilizations II flerspiller, og selv om det kanskje ikke er rettferdig å trekke det for denne mangelen, er det en rimelig klar fordel i Civilization IV sin favør. Stardock har ved flere anledninger sagt at de tviler på at flerspiller er interessant for en majoritet av spillkjøperne, men her tror jeg (med all respekt) at de tar grundig feil.

Spillets grafikk og lyd er egentlig ikke noe å skrive hjem om. Spillet ser rent og pent ut, og grafikkmotoren støtter en del flotte effekter, men detaljnivået er dessverre litt lavt. Planetene kunne godt ha fått mye mer fokus fra grafikerne - tidligere spill som Haegemonia viste oss hvor skapet skulle stå på dette området, og her har ikke Stardock fulgt opp. Når du zoomer langt nok ut forvandles planeter og skip til ikoner i stil med det første spillet i serien, noe som er både nyttig og artig. Den New Age-inspirerte musikken surrer og går i bakgrunnen uten at den trekker oppmerksomheten eller irriterer.

Storebror i sjangeren heter fortsatt Sid Meier's Civilization, og hvis du ikke har gått til innkjøp av Civilization IV bør du gjøre det snarest. Galactic Civilizations II inntar imidlertid en klar andreplass, og er et temmelig sikkert kjøp. Dette er et spill med stor dybde, mange spennende muligheter og enorm varighet, og selv om det grunnleggende gameplayet helt klart er inspirert av Civilization-serien, kommer det med en rekke elementer som gjør at det føles annerledes å spille. Utviklerne er allerede i ferd med å implementere nye funksjoner og endringer basert på spillernes tilbakemeldinger, så alt tyder dessuten på at dette spillet bare kommer til å bli bedre og bedre etter hvert som tiden går.