Gamer.no på Xbox: The Gathering

Gamer.no har tatt turen til London for å titte på noen kommende storspill til Xbox. Vi fikk fikk blant annet se Forza Motorsport, Jade Empire og Splinter Cell: Chaos Theory, og her er inntrykkene våre.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Forza Motorsport
Lanseringsdato: 25. februar 2005

Xbox har hatt en rekke flotte arkadeaktige bilspill, men for de som liker simulatorer har det vært lite å glede seg over på Microsofts konsoll, noe den amerikanske giganten er fullstendig klar over. Forza Motorsport ser ut til å være laget med ett mål for øye; å tiltrekke seg tilhengere av Gran Turismo-serien. Basert på det vi fikk se (og spille), ser det ut til at Microsoft vil kunne oppnå dette målet, ikke minst takket være det faktum at Forza Motorsport kan skryte av å være fullstendig spillbart over Xbox Live når det lanseres tidlig neste år. For de uinnvidde kan vi fortelle at Forza Motorsport er en bilsimulator hvor spilleren kan kjøpe en haug ulike lisensierte biler (nøyaktig hvilke er ikke kunngjort enda, men så langt vi kunne se ser de aller fleste kjente merkene ut til å være representert) og oppgradere disse ved hjelp av premiepenger som han får for å gjøre det godt i baneløp rundt om i verden.

Microsoft er åpenbart stolt av realismen i dette spillet, og det ser det ut til at de har grunn til å være. Det er kanskje ikke på nivå med det kommende GTR (til PC), men basert på den korte tiden jeg fikk med kontrolleren latet det til å kunne ta opp kampen med Gran Turismo. En fordel Forza Motorsport har over GT-serien er at om du krasjer bilene vil de ikke bare ta synlig skade, men kjøreegenskapene deres vil også bli påvirket. Skadeeffektene ser allerede flotte ut (selv om Microsoft insisterte på at de ville forbedres før lansering). Gjentatte forsøk på å totalvrake bilen viste seg imidlertid å være mislykket, så "hardcore"-fans vil nok ønske seg enda litt mer realisme enn Microsoft tilbyr, selv om spillet på dette området er milevis foran det vi til nå har fått servert i GT-serien.

Et aspekt av spillet som det ble fokusert på i presentasjonen var mulighetene til å skreddersy bilene, både i forhold til utseende og innmat. Alle ekstradelene du kan kjøpe kommer fra ekte produsenter, og hvis du er stolt over det du har puttet inn i bilen din kan du også klistre på logoene til de ulike produsentene. Når det gjelder utseendet kan du male på en rekke flotte mønstre og motiver, og disse kan du vri, vende og strekke som du vil. Du kan naturligvis legge disse "oppå" hverandre, og du har faktisk hele hundre lag til rådighet, noe som skulle være nok til å lage en bil som ser akkurat ut som du ønsker det. Når du så føler deg ferdig med bilen din kan du selge den bort ved hjelp av Xbox Live, slik at kjøperen kan bruke den både off- og online. Grafikken er veldig flott; det eneste potensielle problemet akkurat nå ser ut til å være den litt lave oppdateringshastigheten, men Microsoft forsikrer om at denne vil forbedres innen lanseringen av spillet.

Splinter Cell: Chaos Theory
Lanseringsdato: Februar 2005

Det neste spillet i den kritikerroste Splinter Cell-serien har vært under utvikling hos Ubisoft Montreal helt siden det originale Splinter Cell ble ferdig. Dette spillet fikk den grundigste presentasjonen, som bestod av at hoveddesigner Pierre Rivest spilte gjennom et helt oppdrag for å demonstrere de mange mulighetene i spillet mens han kommenterte det som skjedde. Det er svært tydelig at utviklerne har ønsket å videreutvikle gameplayet i serien, og de beste eksemplene på dette er at de nye oppdragene kan løses på flere måter og at spilleren ikke lenger er låst til en fastlagt, lineær rute fra starten av kartet til avslutningen. Nå kan du nemlig ta flere ruter gjennom spillområdene, og selv om omgivelsene ikke ser like åpne ut som de vi finner i Thief-serien, er det en klar forbedring fra tidligere Splinter Cell-spill.

Den kunstige intelligensen har blitt forbedret kraftig siden sist, noe som gjør at det lønner seg mer enn tidligere å spille forsiktig og uten å bli lagt merke til. Det blir også mye lettere enn før å snike seg forbi vakter i stedet for å ta dem ut. Du kan også manipulere dem til å gjøre det du vil, ved å lage lyder eller skyte ut lyspærer. Om de aner fred og ingen fare vil de undersøke hva det er som har skjedd, uten nødvendigvis å tro at det er du som er på ferde. Det er forresten ofte mulig å manipulere spillmiljøet for å skaffe deg fordeler, og vi fikk demonstrert hvordan Pierre skrudde av alle lysene på kartet ved å stenge ned et strømproduserende aggregat.

I tillegg introduseres et nytt kooperativt spillmodus hvor to spillere må samarbeide om å fullføre oppdragene. Dette ble ikke direkte demonstrert, men Pierre fortalte at de kooperative oppdragene vil henge sammen med kampanjeoppdragene, både i forhold til historien og gameplayet. Du behøver imidlertid ikke å spille de kooperative oppdragene i rekkefølge, slik du må i enspillerdelen. Splinter Cell-spillene har alltid ligget i fronten hva grafikk angår, og Chaos Theory er intet unntak. Denne gangen blir grafikken lekrere enn noensinne, takket være flotte lyseffekter, ”pixel shading”, ”bump mapping” og alt det andre som gjør at grafikkhoren i oss får vann i munnen.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden