Gamer.no ser nærmere på N-Gage

Nintendo har som kjent regjert det håndholdte spillmarkedet i årevis. Mange har prøvd å utfordre underveis, og like mange har falt fra. I dag regjerer Nintendo alene på toppen, men igjen ønsker flere å utfordre.

GamePark har kommet med sin GP32, Sony har annonsert PSP og fra Nokia kommer N-Gage. Sistnevnte er en hybrid mellom spillkonsoll og mobiltelefon, noe som uten tvil åpner for for nye og interessante muligheter. Vi har fått hendene våre på en av de få N-Gage maskinene du finner i Norge, og sammenligner denne med en maskin de fleste kjenner, nemlig Game Boy Advance (GBA).

Spillkonsoll med mobiltelefon-løsning
Ved første øyekast kan N-Gage ligne mye på en GBA, og formen på de to maskinene er veldig like. N-Gage er litt mindre enn en GBA, men er likevel stor til en mobiltelefon å være. Skjermen er i midten, D-pad på venstre side og knapper på høye side. N-Gage ser litt mer voksen ut enn GBA og har en litt større "gadget" følelse enn Nintendo-produktet. På den andre siden er den langt fra like stilig som SP-versjonen, og den har heller ikke den praktiske formen som SP har. Samtidig, som den "gamle GBA-en" ligger den veldig godt i hånda og er behagelig å spille på. Og akkurat det er vel litt viktigere enn utseendet.

N-Gage er som sagt både en mobiltelefon og en spillkonsoll. På grunn av dette finner du utrolig mange knapper på maskinen. Du har alle knappene du vanligvis finner på en Nokia-telefon, i tillegg til tre hurtigknapper, en knapp med en blyant på og, selvfølgelig, en D-pad. Det er tre hurtigknapper her: En til radioen, en til MP3-spilleren og en til menyen. Selv om Nokia har annonsert at dette er en spillkonsoll, finnes det likevel ingen snarvei til spill! To av knappene (fem og sju) har fått sin egen farge og er litt større enn de andre nummerknappene. Hvis du har spilt GBA før trykker du automatisk på fem når du skal velge ting i menyen. De aller fleste spill vil støtte det.

Mange spill vil også støtte egen konfigurering av knappene, slik at du selv kan velge hvilke knapper du vil bruke. Dette er uten tvil en fordel for en maskin med så mange knapper som N-Gage. Alle knappene kan vise seg å være et fortrinn, da det kan åpne for nye muligheter som du ikke har på GBA. På den negative siden må det trekkes fram at N-Gage ikke har noen skulderknapper. Dette er veldig rart da formen ligner mye på GBA sin, som er perfekt for skulderknapper. GBA-en har fått pepper for at D-paden har vært for liten, og for kun å være 4-veis. Dette har Nokia fått med seg, i hvert fall halvveis. På N-Gage finner du en 8-veis D-pad. Den har god responstid og "rocker" lett fram og tilbake når du beveger tommelen. Dessverre er den omtrent like stor som Nintendo sin.

Prismessig er det en stor forskjell mellom GBA og N-Gage. N-Gage vil koste i underkant av 3000 kroner, mens Nintendos GBA SP kan skaffes for en tusenlapp. Samtidig må du tenke på at du får mer enn kun en spillkonsoll når du kjøper en N-Gage. N-Gage er en fullverdig mobiltelefon med TriBand, MMS, radio, MP3-spiller, GPRS og Bluetooth, XHTML-nettleser, synkronisering med PC og mye mer. I realiteten blir ikke forskjellen så veldig stor. Skal du ha en telefon med alle disse mulighetene i tillegg til en GBA, må du nok regne med å punge ut mer enn det en N-Gage kommer til å koste.

Med fokus på 3D
Teknisk sett er det en stor forskjell på GBA og N-Gage. Nintendo-konsollets store styrke ligger i 2D-spill, og det sies at den kan håndtere alt opp til Dreamcast når det gjelder 2D (bare ta en titt på Street Fighter 3 Alpha). N-Gage har på sin side styrken i 3D-spill. De fleste spill som kommer til maskinen vil være i 3D, og det kommer blant annet flere porter av gamle PlayStation-spill. Problemet med dette er at det er veldig vanskelig å styre i mange 3D-spill med en digital kontroll. I for eksempel Tony Hawk vil det nok bli vanskelig å utføre enkelte kombinasjoner. Det er en grunn til at de analoge kontrollene kom samtidig med 3D-spillene, og det er et savn på N-Gage som satser såpass mye på 3D. På den andre siden hadde det kanskje sett litt rart ut med en analog kontroll stikkende ut av konsollen, og den ville sannsynligvis blitt ganske lett ødelagt.

Høytalerne på GBA kan til tider blir for svake hvis du sitter på steder med mye bråk. Dette kan du trygt si at ikke er noe problem når du starter ett spill på N-Gage. Høytalerne begynner å spille musikk veldig høyt mot deg. Dette kan være positivt noen steder, men er ikke like kult på offentlig steder, slik som busser og lignende. En naturlig reaksjon da er å lete etter volumknappen, helt til du oppdager at det ikke finnes noen! Du må faktisk stille inn lydstyrken på en meny inne i selve spillet, og selv på laveste nivå kan lyden være ganske så høy. Musikken er i mono slik som på GBA, men av noe høyere kvalitet. Det er rart at N-gage høytaleren ikke er plassert slik at lyden kommer rett mot deg, slik som på GBA-en. Her ligger høyttaleren på venstre underside av konsollen.

Da er det kanskje på tide å sette på deg hodesettet. Med N-Gage følger det med et hodesett som også fungerer som "handsfree". Kjøper du en GBA må du kjøpe et hodesett ved siden av. Lyden på hodesettet har en veldig god kvalitet og fungerer også glimrende som "handsfree". Uten denne er det veldig vanskelig å snakke gjennom N-Gage. Du må holde den med kortsiden mot hodet. Høyttaleren og mikrofonen er plassert omtrent der L- og R-knappene er på GBA. SP-en og N-Gage har derimot en likhet med at du ikke kan bruke vanlige hodesett uten en adapter. Med N-Gage følger denne med, noe den ikke gjør med GBA SP.

Skjermen er annerledes enn på GBA. Den er mindre (GBA sin skjerm er på 240 x 160 piksler, mens N-Gage sin er på 208 x 176 piksler), men den rareste forskjellen er kanskje at den er "feil vei". Den står loddrett, og ikke vannrett slik vi er vant med. Videre kan skjermen på GBA vise hele 32000 farger samtidig, mens N-Gage må nøye seg med med kun 4096 farger. At N-Gage kan håndtere færre farger gjør ikke kvaliteten på skjermen noe dårligere derimot. Bildet er krystallklart med god kontrast, i tillegg til at den er veldig godt opplyst. Skjermen er bakgrunnsbelyst i motsetning til GBA SP hvor lysene sitter på sidene foran skjermen. I sammenligning med skjermen til N-Gage blir SP sin skjerm mørk med ujevn belysning. Med den gode skjermen følger det (naturligvis) også en veldig negativ ting: Lav batteritid.