Gamescom i bilder

Forrige uke sto i spillets tegn, og vi gir deg noen smakebiter fra Köln-oppholdet.

Gamescom var offisielt over søndag kveld, men det tar litt tid å få summet seg etter en uke med vanvittige mengder spill og ikke minst vanvittige mengder spilltilhengere. Ifølge arrangørene var det totalt 245 000 mennesker som besøkte messen i løpet av de fire dagene den varte, noe som gjør det til verdens største spillmesse, med betydelig flere besøkende enn både Tokyo Game Show (195 000) og E3 (40 000) i Los Angeles.

Reisen startet umenneskelig tidlig fra Bergen lufthavn, Flesland. Etter seks timer på reisefot og krangling med billettautomatene til flytoget i Köln var synet av messeinngangen som manna fra himmelen, og selv om inngangen så ganske storslagen ut var det bare en minimal del av messeområdet som gikk over flere kvartaler i byen.



Mindre religiøst ble det ikke på kveldsturen i sentrum, der den berømte Kölnerdomen ruvet 157 meter opp i været. Den var ti ganger mer imponerende enn det bilder gir inntrykk av.



Men jeg var ikke der for å gjøre sightseeing. De neste dagene skulle det sannelig ikke bli tid til annet enn jobb. Dag en og to handlet om spillutviklerkonferanse. Det ble ingen spilling disse dagene, men til gjengjeld fikk jeg høre på både Cevat Yerli fra Crytek, Matias Myllyrinne fra Remedy og Hilmar Veigar Pétursson fra CCP.

Sistnevnte avdekket et nytt MMO-skytespill, mens Remedy på sin side viste noen nye glimt av Alan Wake. Selv om jeg fikk noen saker ut av det gikk mesteparten av de første dagene med til ganske tekniske foredrag som krevde at tilhørerne hadde en del fagkunnskap for å få utbytte av det. Det var definitivt spennende å få et innblikk i spørsmålene som opptar den indre delen av bransjen, men det var uansett ikke akkurat turens hovedformål.

Den viktigste delen av uken var naturligvis selve spillmessen, som startet på dag tre. For å markere overgangen fra spillutviklerkonferanse til fullverdig messe ble det på slutten av dag to og starten av dag tre avholdt pressekonferanser av flere av de store selskapene. Tre karismatiske menn sto for hver sine pressekonferanser. EAs Peter Moore var fikk helt klart ekstrapoeng for å prøve veldig hardt, der han demonstrerte EA Sports Active: More Workouts.

EAs Peter Moore.

Les også
Anmeldelse: Guitar Hero: Greatest Hits

Sonys japanske representant Kazuo Hirai, som fikk æren av å bære den nye PS3en ut på scenen var på sin side karismatisk i kraft av sitt vinnende vesen.

Sonys Kazuo Hirai.


Sistemann ut, Peter Molyneux, var karismatisk på en nesten litt skremmende måte, der han som eneste taler okkuperte hele Microsoft-konferansen.

Microsoft og Lionheads Peter Molyneux.


På de tre pressekonferansene til Electronic Arts, Sony og Microsoft var det egentlig lite å rope så veldig høyt hurra for. Det ble riktig nok vist klipp fra mange spennende spill, men utenom noen nye slippdatoer var det lite vi ikke kjente til fra før. Microsoft overlot scenen utelukkende til Fable 3, mens Sonys største nyhet i høyeste grad var ventet på forhånd. Plakatene nedenfor hang rett overfor den litt bortgjemte bygningen som huset Sony-pressekonferansen. Mens begivenhetene pågikk innendørs ble det rullet ut ny reklame utendørs – som om vi ikke fikk nyheten med oss fra innsiden.



På den store åpningsdagen måtte jeg stå tidlig opp for å se åpningsseremonien. Men først var det litt venting på t-banen, mens solen sto opp over boligene i Köln.



Det viste seg riktig nok å være vel verdt å stå opp tidlig for.



Selve spillmessen var spredt ut over fire gigantiske haller som var åpne for allmennheten, pluss to store toetasjes haller dedikert til bransjen og pressen. Den første dagen av Gamescom var det bransjedag, så pressen og andre kunne få anledning til å slå seg løs uten den helt store trengselen. I dagene etterpå var det derimot duket for enorme mengder tysk ungdom på sommerferie, samt besøkende fra en hel spillverden. Det var mye glede å spore i ansiktene til både små og store besøkende, selv om mange var tydelig slitne og litt overveldet av den store trengselen.



Noen utstillere hadde vært ekstra kreative med området sitt. Nintendo hadde blant annet laget en liten vinterlandsby for å promotere Mario & Sonic at the Olympic Winter Games. Hva ville du gjort om du var innestengt i en snøkule med en tysk engel og et tv-spill? Denne karen var noe overraskende aller mest opptatt av den falske snøen.



Antallet besøkende fikk jeg definitivt merke på kroppen. Selv om det var hele 458 utstillere på messen, og flere av dem med mange spill, var det tidvis litt vel lange køer til de mest populære attraksjonene. Bildet under gir en liten indikasjon på ventetiden for å få spille Diablo 3. Køen fortsatte et godt stykke rundt hjørnet.



Det var definitivt mer behagelig å oppholde seg i det lukkede bransjeområdet, der jeg blant annet fikk et noe uvanlig intervju med representanter fra 1C Company og Digitalmindsoft om Men of War-serien. I dette området måtte man helst ha en avtale for å få gjort noe, men av EA fikk jeg et VIP-pass som ga fri adgang til presentasjoner, demoer og forfriskninger i et avslappende miljø. Utgivergiganten hadde tydeligvis bestemt seg for å ”vinne” Gamescom, og hadde etter alt å dømme brukt suverent mest penger både i det åpne og lukkede området. Heldigvis hadde de også en rekke med spill som kunne forsvare oppmerksomheten de påkalte.

I løpet av uken ble det også gjort et verdensrekordforsøk i antall mennesker med spillkostymer på samme sted, men det mislykkes. Uansett så representantene fra Role Play Convention ut til å kose seg. Spesielt den hettekledde skikkelsen, som hadde fått seg en hendig liten slave.



Andre hadde kostymer simpelthen fordi det var jobbene deres, som for eksempel vaktene ved Bethesdas visninger av det lovende skytespillet Brink. Dessverre kunne ikke de uniformerte vaktene hjelpe stakkars journalister som måtte sitte som sild i tønne i en bitteliten og glohet container for å få demonstrert spillet. Selv om det på et tidspunkt var hele 38 grader utendørs i den tyske byen var det for det meste grei temperatur inne på messeområdet. Det hadde ikke Bethesda fått med seg, og flere journalister måtte forlate seansen for å få seg litt luft.



Enkelte selskaper følte muligens at de hadde noe å kompensere for, og sørget for å fylle ryggsekkene til journalistene før de fikk forlate presentasjonene. Vi skal sannelig ikke klage, men det hadde muligens vært lurt å heller investere pengene i en bedre demonstrasjon neste gang.



I løpet av uken fikk jeg blant annet tatt en grundig kikk på de to lovende spillene Brütal Legend og Heavy Rain. Men det var naturligvis ikke de eneste. Jeg rakk også å kikke på lovende spill som Dragon Age: Origins, Mass Effect 2, Borderlands, Mafia 2, Rage, Men of War: Red Tide, APB, Diablo 3 og mye, mye annet. Du kan forvente sniktitter fra noen av disse i tiden som kommer her på Spillverket.

At verdens største spillmesse finner sted i Europa kan kanskje fungere som en vekker for spillselskaper, som tidligere i stor grad har prioritert det amerikanske markedet. Gamescom er i hvert fall på god vei til å bli spillverdenens svar på 17. mai, på godt og vondt, og vi gleder oss uansett stort til neste år.

Siste fra forsiden