Global Operations

Her står jeg, med MP5-en i hånda og en livredd VIP ved min side. Det eneste som skiller oss fra en blodtørstig geriljagjeng er en ussel, liten murvegg. Desperat kaster jeg meg på radioen i håp om at lagkameratene mine kan gi meg backup, men de er for langt unna og det er for liten tid igjen. Svetten pipler og grepet om mitt trofaste våpen strammes.

Som den tøffe antiterror-agenten jeg egentlig ikke er, legger jeg en plan så overmodig at selv Rambo ville tenkt seg om to ganger før han iverksatte den. Med ubeskrivelig idioti kaster jeg en flashbang inn i geriljaflokken og stormer frem med VIP-en tett bak meg. Jeg spurtet, hoppet og skjøt som en Gud de to sekundene det hele varte, men hverken jeg eller VIP-en var vel særlig overrasket da vi lå der side om side i en blodpøl. Skulle hatt en Arnold her, hørte jeg VIP-en surmule. Sånn går det når man prøver å blande Hollywood med virkeligheten.

Det er dette Global Operations visstnok skal handle om; å simulere virkeligheten i den grad det er mulig uten å ødelegge for spillegleden. Det er ikke snakk om et Rainbow 6-spill, der grundig planlegging må til før hvert mission og hvert skudd dreper, men et Counter-Strike-spill. Nærmest et plagiat av Counter-Strike-konseptet vil jeg kalle det. Det er flere forskjellige scenarioer man skal kjempe seg gjennom, for eksempel redningsaksjoner, bombedesarmering og VIP-eskortering, men det koker vanligvis ned til politi mot røver, Onkel Blå mot Petter Skurk. Dette fungerer tidvis bra, men den helt store gleden og entusiasmen vekkes dessverre ikke.

Kan jeg begynne snart?
Global Operations er hovedsaklig et multiplayer-spill. Det er sponset av GameSpy, som man får muligheten til å installere sammen med spillet. Forskjellen på singleplayer og multiplayer er at man i singleplayer spiller mot "botter", og i multiplayer utelukkende mot andre personer. La meg også lage et billig, partisk og usakelig poeng av at multiplayer koster tellerskritt og kan være avhengighetsdannende, mens singleplayer i langt større grad er stimulerende for den sosiale atferden og kan føre til lykkelige, eksotiske timer på stranden i samband med venner og bekjente.

Når du har valgt en multiplayerserver eller et singleplayer-oppdrag, vil du først få en kort generell briefing. Alle oppdragene er mer eller mindre basert på dagens militære uroligheter, så denne første briefingen forteller stort sett bare om de politiske omstendighetene. Med andre ord ingen informasjon man trenger å vite for å kunne fullføre oppdraget, men informasjon som kanskje vil bidra til å øke realismen. Neste briefing er derimot spesifikk og forteller om dine objektiver. Begge briefingene er for øvrig helt vanlig tekst, akkompagnert av maks to bilder. Ganske trist og kjedelig i grunn.