GoldenEye: Rogue Agent

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

- Fullfører du banen uten å dø skal du få en t-skjorte av meg, utfordrer produsent Erik Gloersen meg med.

Vi befinner oss i et lukket rom hos Electronic Arts, her på E3 i Los Angeles. Nordmannen Erik Gloersen - for øvrig en veteran i bransjen og mannen som grunnla Funcom - er vitne til at jeg med stor konsentrasjon prøver å komme meg gjennom første bane i GoldenEye: Rogue Agent. Det er ikke så lett med skytespill på konsoll, men spennende er det. Motstanden er imponerende, nesten som det skulle være flerspiller, men sannheten er nok bare at den kunstige intelligensen rett og slett er veldig god.

Norske Erik Glørsen er produsent for GoldenEye: Rogue Agent

De fleste er godt kjent med GoldenEye-konseptet. Det første spillet slo kraftig an blant spillere verden over, og er kjent som en av de beste flerspiller-titlene i nyere tid. Men oppfølgeren er radikalt annerledes. Du inntar rollen som en potensiell 00-agent som feilet på opptaksprøven. Hvorfor? For lett på avtrekkeren. Det ene fører til det andre, og før du vet ordet av det er du ansatt av selveste Goldfinger.

GoldenEye: Rogue Agent lanseres på Xbox, PlayStation 2 og GameCube til høsten. Det kombinerer svært så imponerende grafikk med en likeså imponerende kunstig intelligens. Det er noe av det Gloersen er veldig stolt over, og motstandere vil bruke miljøet til sitt eget beste, og virkelig håndtere situasjonen etter hva du foretar deg. Er du aggressiv vil de trekke seg tilbake, og hvis du er på defensiven vil de være på hugget. Det var ikke uvanlig å oppleve situasjoner der vi havnet i lange skyteepisoder der begge parter prøvde å finne utveien.

- Det er ikke mange som har greid å komme seg gjennom banen på første forsøk. Steven Spielbergs sønn har derimot vært innom og klart det, forteller Gloersen.

Med på teamet har Gloersen noen store navn. Oscar-vinner Sir Ken Adam er med som produksjonsdesigner. Adam er skaperen til Bond-universets utseende på film, og stilen i GoldenEye: Rogue Agent var helt klart på lik linje med de gode, gamle filmene. Dermed har Gloersen og teamet en gyllen mulighet til å skape et spill som virkelig minner sterkt om filmuniverset. På grafikksiden har de også med Rene Morel som jobbet på Final Fantasy-filmen, og Kym Barrett som jobbet på Matrix-filmene og Titan A.E.

Gjennom spillet bygger du opp hovedpersonen ved å hele tiden få nye egenskaper tilegnet gulløyet ditt. Du mister nemlig øyet ditt tidlig i spillet, og får satt inn et gulløye i stedet som har en rekke funksjonaliteter. Gjennom ditt eventyr i skurkenes verden skal du besøke en rekke spennende lokasjoner slik som Sveits og solfylte paradis, samtidig som du skal slåss med og mot kjente Bond-figurer som Oddjob og de mange Bond-damene.

Og hva skjedde så med veddemålet? Vel, det endte i død for egen rakett like før banen var ferdig. Men t-skjorten fikk jeg likevel. Gamer.no vil holde deg oppdatert på hva som skjer med GoldenEye: Rogue Agent i tiden fremover. Dessverre er det kun de tre skjermbildene i denne artikkelen som er offentliggjort på dette tidspunkt.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen