Grand Theft Auto III

Nå er jeg Liberty Citys mest ettertraktede mann. Ikke bare av politiet, som nok gjerne skulle satt meg bak lås og slå for flere hundre drap og flere millioner dollar i skader, men også av flere mafiagjenger som skyter etter meg bare jeg beveger meg i nærheten av (det som er igjen av) hovedkvarteret deres.

Tung motor
Grafikken har også bedret seg fra PS2-versjonen. Har du en skikkelig kraftplugg av en PC, kan du kjøre spillet i opp til 1600x1200 med 32-bits farger, og det hele ser svært nydelig ut. Man har også muligheten til å slå 'trails' av og på, som er en overdreven motion blur-effekt som passer fint til spillet, i tillegg til at detaljnivået og synsdistansen kan justeres. Det skal nevnes at grafikkmotoren er noe tung, og at det selv på raske maskiner kan gå noe hakkete. Et tips fra readme-filen som følger med spillet er å defragmenetere harddisken først, ettersom spillet henter nokså mye data fra harddisken under spillets gang.

Dessverre får vi ingen multiplayer denne gangen, men det ryktes om en oppgradering til høsten der multiplayer vil bli inkludert. Jeg ser for meg at det kan være nokså artig å spille politi og røver, gaterace osv. - mulighetene bør være mange. La oss bare håpe at den nye utgaven ikke blir fullpris.

En annen ulempe er at spillet er kjent for å ha mange bugs. På forum både her på Gamer.no og andre steder er det veldig mange som har problemer med tilfeldige krasj, spesielt i forbindelse med Windows XP. Også undertegnede har problemer: Ofte fryser spillet helt, og selv om radioen alltid spiller videre, er reboot den eneste løsningen. Det gjelder derfor å lagre ofte.

Ser vi bort fra at spillet ikke har multiplayer, er GTA3 nærmest perfekt, i hvert fall når første patch kommer. Det tilbyr timesvis med moro, og det er en fryd å spille et spill der man står helt fritt til hva man vil finne på og hvor man vil kjøre. Liberty City har massevis av små bakgater og kroker og kriker å utforske, og ved å plassere bonuser av forskjellig slag rundt om kring, blir man også ganske nysgjerrig på å lete rundt. På en rask maskin er dette spillet et av de beste som kan kjøpes i butikken akkurat nå, og jeg har ikke tall på hvor mange timer som har gått med når jeg egentlig burde jobbe med diplomoppgaven min. Løp (eller stjel en bil og trykk gasspedalen gjennom gulvet) og kjøp!