Grand Theft Auto: San Andreas

Året er 1992, og den amerikanske delstaten San Andreas er i ferd med å eksplodere i en orgie av vold, kaos og anarki. Du er naturligvis i sentrum for det hele.

Gøy på landet?
Etter hvert forflyttes handlingen ut i landområdene rundt byen, hvor du vil komme i kontakt med en rekke nye personer. Denne delen av spillet arter seg helt annerledes enn begynnelsen av spillet, og for så vidt også helt ulikt noe tidligere GTA-spill, med tanke på at dette er første gang i seriens historie at handlingen tas fra byen til landsbygda. Når du så kommer til San Fierro, blir gameplayet langt mer tradisjonelt, med flere ulike fraksjoner som du kan hjelpe samtidig og mer klassiske GTA-oppdrag. Naturligvis må du etter hvert videre, og jo lenger inn i spillet du kommer, jo klarere ser du hvor omfattende og variert GTA: San Andreas er.

Seriens største styrke har alltid vært at det er mye å gjøre utenom selve oppdragene, og i San Andreas har du enda flere muligheter enn tidligere. Selvfølgelig kan du fortsatt kjøre taxi, bli frilanspoliti og leke helt i en ambulanse eller brannbil for å skaffe deg litt ekstra penger, men her får du også mulighet til å kjøre buss, frakte mer eller mindre ulovlige varer med trailer og drive hallikvirksomhet på siden. Dessuten kan du delta i forskjellige typer billøp, lowrider-konkurranser, eller prøve deg på litt gambling eller biljardspilling i Las Venturas. Du kan også bryte deg inn i forskjellige bygninger om natten og loppe de sovende eierne for alt av verdi. I tillegg er det tonnevis av steder hvor omgivelsene er lagt opp slik at du kan gjøre stunts med kjøretøyet ditt, og det er også flere ulike typer samleobjekter rundt om på landskapet.

Rollespill og shopping
San Andreas inneholder også enkelte rollespillelementer. Du må sørge for at hovedpersonen har mat i magen, for hvis ikke blir han svak og dårlig til å løpe. Men pass på hva han spiser, med mindre du vil han skal ese ut som en amerikaner oppfostret hos McDonalds. Styrke og uutholdenhet kan du trene i treningsstudio (hvor du også kan lære nye kampbevegelser), og ting som bilkjøring, sykling, svømming og håndtering av ulike våpentyper forbedres etter hvert som du spiller. Øvelse gjør mester i San Andreas. Denne delen av gameplayet er implementert slik at det legger til en viss dybde, uten å egentlig ta overhånd, og det er naturligvis ikke slik at det er umulig å kjøre uten kjøretrening. Du blir rett og slett bare bedre etter hvert.

Et annet nytt element er shopping. Rundt om i San Andreas finner du en rekke butikker, som selger alt fra tøy til matvarer. I tillegg kan du sende CJ innom frisører og tatoveringssalonger. Du behøver naturligvis ikke bry deg med utseendet til CJ, men om du faktisk gjør det har du massevis av muligheter til å skreddersy det slik du ønsker. Det gjelder forøvrig også bilene, som du kan forbedre eller kjøpe ekstradeler til. Med tanke på at biler i GTA-verdenen har et relativt kort liv virker det kanskje litt meningsløst å bruke penger på å installere lydanlegg og hydraulikk eller en fet lakkeringsjobb, men som vanlig får du tilgang til garasjer hvor du kan lagre de bilene du har et spesielt forhold til.

Romantikk i GTA?
Andre nyheter er muligheten til å finne seg en kjæreste og ta henne med ut på byen, et rytmisk dansespill, et begrenset men relativt underholdende tospillermodus og massevis av nye kjøretøy. Disse inkluderer en rekke tråsykler (som er skikkelig morsomme å bruke), traktorer som du kan taue andre biler med, fungerende bulldosere og gaffeltrucker, samt en drøss nye fly, båter, motorsykler og biler. Omgivelsene føles mye mer levende enn tidligere, blant annet fordi folk nå stopper og prater med hverandre og at politiet nå også reagerer på andres lovbrudd (slik at du ofte får oppleve ville politijakter uten å ta del i dem selv). GTA: San Andreas er ganske enkelt fullstappet av ting du kan oppleve, og du vil antakeligvis ikke behøve å kjøpe flere spill denne vinteren om du punger ut for dette.

Det er ikke til å komme bort i fra at spillet har noen problemer. Siktesystemet er forbedret siden sist, og ved å trykke L1 vil siktet automatisk låse seg på den nærmeste og farligste fienden. Det er i alle fall planen; dessverre fungerer det ikke alltid slik i praksis. Dette er ikke et alvorlig problem, men veldig irriterende de gangene det roter situasjonen til for deg. Vanskelighetsgraden er vanligvis rimelig jevn og grei, men noen ganger kommer du over fryktelig vanskelige oppdrag som krever mange frustrerende forsøk før du til slutt overvinner dem. Dette er spesielt irriterende om oppdragene involverer lang reisetid.