Grand Theft Auto: Vice City

Her er det endelig, årets mest omtalte spill. Rockstar skapte seg for alvor et navn med forgjengeren Grand Theft Auto 3, et spill som ble både politianmeldt og fikk politikere til å vri seg i sinne og frustrasjon. Mange har nok ikke trodd at det var mulig å følge opp en slik suksess, inntil Grand Theft Auto: Vice City kom inn i bildet.

Masse biler, vold og en enorm frihet er noen av stikkordene som kan beskrive Grand Theft Auto 3 (heretter kalt GTA3). I Grand Theft Auto: Vice City (heretter kalt VC) trer du inn i rollen som Tommy Vercetti, en mann nederst på rangstigen i en italiensk mafiafamilie. Han har akkurat sluppet ut av 15 år med fengsel, noe han tok fordi han ikke tystet på familien sin. Sonny Ferelli, sjef og far i familien, gjør Tommy en tjeneste og sender han til Vice City for å utvide foretaket sitt. Her møter Tommy den lett nevrotiske advokaten Ken Rosenberg, og sammen skal de avslutte en dophandel. Denne handelen skjærer seg, folk dør og både penger og dop forsvinner.

Sjefen til Tommy blir mildt sagt forbannet, og gir beskjed om at pengene skal finnes fort som fy, ellers får Tommy svømme med fiskene. Herfra tar du, i samarbeid med advokaten ansvar for å finne pengene, og spillet kan starte. Slik blir altså spillet presentert for oss, med mafiaen på nakken og penger som må spores opp i en by du ikke er kjent i. Handlingen er denne gangen lagt til 80-tallet, en tid husket for altfor mye neonfarger, japper og synthesizerpop. De av dere som har fulgt med på den, etter min mening, klassiske TV-serien Miami Vice, blir garantert ikke skuffet. Spillet ser ut som en direkte kopi av denne serien blandet med mafiafilmer som Goodfellas og Scarface. I Vice City møtes du av neonlys på hvert gatehjørne, bikinikledde damer på rulleskøyter og rike folk med fine biler. Det er et stort spill, de sier det skal være dobbelt så stort som forgjengeren. Antall oppdrag du har å fullføre er også fordoblet, og det sier jo ikke lite når du tenker tilbake på antall oppdrag i GTA3. En ting er i hvert fall sant, du har mange timer med moro foran deg i Vice Citys fargerike verden.

I VC finner du mange nyheter i forhold til forrige versjon. Jeg skal ikke ramse opp alle, men her kommer de jeg syns var mest markante: Noe du vil finne ut veldig tidlig, og helt garantert like, er at du kan bevege deg innendørs. Du kan såklart ikke gjøre det i alle husene rundt i byen, men noen spesielt utvalgte bygninger. Det kan være alt fra store villaer til strippebuler, og fyller et stort tomrom som GTA3 hadde. Våpenutvalget er forbedret, det samme er antall våpen du kan bære med deg. Det finnes ca. 40 ulike våpen å kose seg med i dette spillet. Med våpen regnes alt fra skrutrekker til snikskytterrifle. Til og med motorsag kan kjøpes, og den er faktisk ganske effektiv.

Våpnene er delt inn i kategorier, der du kan bære med deg ett våpen fra hver kategori. Altså ett håndvåpen, en rifle osv. Den kuleste nyskapningen i dette spillet er muligheten til å kjøre tohjulingene. Du har fire forskjellige å velge i. Det er en racersykkel, en cross-sykkel, en harley og tilslutt den superkule scooteren som er min favoritt. Alle syklene er ekstremt lettmanøvrerte, med unntak av Harleyen. Racersykkelen er veldig kjapp, mens scooteren skal snirkle seg rundt overalt. Disse fire doningene gir deg mange timer med moro alene, ettersom du kan dra på bakhjulet og forhjulet med dem. Ha en konkurranse med dine kompiser på hvem som klarer å kjøre lengst på bakhjulet, det er underholdning nok for en hel kveld. Flygende kjøretøy som helikoptre og fly er også med i spillet. Spiller du lenge nok, kan du skaffe deg hus med egen landingsplass til helikopteret ditt, noe som er en ganske deilig følelse.

Fly var det også med i GTA3, men ikke på samme måte som i VC. Det er heldigvis mye enklere å fly i årets utgave. Den kunstige intelligensen til dine medborgere er forbedret. Det er ikke uvanlig at du ser et gjengoppgjør midt på lyseste dagen, og villmannskjøring av andre enn deg skjer rett som det er. Politiet er også smartere, de dukker bak biler og skyter hull i dekkene dine for å få tak i deg. Fremdeles dukker det opp mange rare situasjoner, der folk gjør ting som ikke vil skje i virkeligheten, men langt fra så ofte som i GTA3. Du har muligheten til å kjøpe opp eiendommer. Hus er til salgs, det samme er foretak som nattklubber og taxisentraler. Trenger du ett nytt safe-house er det bare å kjøpe, hvis du har penger nok. Dette bidrar til å skape enda mer dybde i ett spill du allerede har titalls mange timer med gameplay foran deg. Din sjanse til å bli Vice Citys svar på Olav Thon ligger i dine hender.