Anmeldelse

Ground Control 2: Operation Exodus

Ground Control 2 er en litt overraskende oppfølger til Ground Control. Ground Control var og er fortsatt et godt sanntids strategispill, men det slo aldri helt til og solgte vel ikke til den store gullmedaljen. Likevel har Massive Entertainment satt seg ned og laget en solid oppfølger som virkelig skinner.

Side 1
Side 2
Side 3

Flank dem, drep dem!
Ground Control 2s kampsystem er ganske raskt. Det er sjeldent nedetid, og det er hele tiden kamper som foregår, ett eller annet sted på brettet. Hvis det ikke er du som slåss, er det som regel en hjelpende hær fra Northern Star Alliance styrt av datamaskinen, som prøver hjelpe. Forskjellen mellom lett og vanskelig på motstanderen merkes ganske godt, og det er ikke fritt for at man blir frustrert når fienden bare pøser på med angrepsstyrker.

Enheter sier fra hvis de er under angrep, og du hører det hvis noen prøver å ta over en landingssone eller en "Victory Location". En annen kjekk sak er at du kan endre vanskelighetsgrad midt i en kampanje. Hvis du har tatt vann over hodet og blir rundjult gang på gang, kan du sette vanskelighetsgraden ned til lett på det aktuelle brettet, og kose deg med fiender som plutselig ikke vet forskjell på høyre og venstre. Alt i alt gir Ground Control 2 deg muligheten til å effektivt kommandere tropper rundt om på brettet, og snarveier på tastaturet går fort å lære, noe som vil gjøre kommanderingen raskere og enklere.

Både i pose og sekk
Nesten alle enhetene har to moduser. For eksempel kan infanteri bytte mellom maskingevær eller rakettkastere, noe som gjør dem mer effektiv mot kjøretøy og helikoptre. Ulempen er at infanteri ikke kan bevege seg når de bruker rakettkastere.

Det at enheter ikke kan røre på seg i sin andre modus går igjen på flere. Det å balansere en liten bataljon med enheter, hvor noen gjør en støttende jobb og andre står for tungt artilleri er en kunst i seg selv. Det er ikke fritt for at det både ser bra ut og føles godt når man har fått endel enheter til å jobbe sammen til å lage en nesten ugjennomtrengelig forsvarslinje.

I tillegg til enspillerhistorier og flerspillermuligheter i fleng, gir Massive Entertainment også ut XEd, et verktøy for å forme egne kart. Med null erfaring med slike verktøy, må jeg si at jeg synes det så veldig enkelt ut å gjøre oppgaver i XEd, mens jeg falt litt akterut når det ble snakk om waypoints og slike ting. XEd er et solid verktøy for folk som liker å lage egne utfordringer. Det benytter seg i hovedsak av samme motor som spillet selv, slik at det du ser i editoren hvordan resultatet vil bli i spillet. Et flott verktøy for interesserte.

Konklusjon
Ground Control 2 er et grovt undervurdert spill. Grafikken og lyden er på par med stort sett alt annet på markedet i dag. Ground Control 2 skiller seg også som klinten fra hveten ved å konsentrere seg på det som er morsomt i sjangeren - nemlig kamp, krig og ødeleggelse i høyt tempo. Spillet gir deg god underholdning i en relativt kurant historie, og du kan spille om og om igjen, mot datamaskinen eller andre spillere. Selv om man ikke er stor fan av sjangeren er Ground Control 2 likevel verdt en titt.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden