Ground Control 2: Operation Exodus

Det er flere hundre år siden krigene i Ground Control tok plass, og tiden har menneskene brukt på å lege sine sår. De ytre koloniene har begynt å blomstre opp igjen, og etterhvert som de teknologiske duppedittene ble funnet fram igjen, økte kommunikasjonen mellom planetene.

Etterhvert som mennesket atter en gang kunne se mot stjernene ble det dannet en ny allianse, The Northern Star Alliance. Alliansen dekker over tjue systemer og i 2690 ble en ung mann ved navn Warhurst veldig viktig i samholdet mellom planetene. I de femti årene før Ground Control 2 tar plass har de fleste planetene blitt overtatt av onde romvesener, ledet av Imperator Vlaana. Det er like før siste planet står for fall, og det er her du begynner spillet.

Nytekning på ny
Ground Control 2 skiller seg fra andre sanntids strategispill på flere måter. Det er ingen baser å bygge, ingen bygninger du må ha for å kunne gjøre det ene eller andre, alt er basert på landingssoner, "Victory Locations" og "Acquisition Points". "Victory Locations" er punkter på kartet som er gunstige å kontrollere. Når du skyter ned eller på annen måte ødelegger en fiende får du "Acquisition Points". Du får også "Acquisition Points" over tid. Dette avhenger av hvor mange enheter du har aktive fra før samt hvor mange landingssoner og "Victory Locations" du kontrollerer.

Alle enheter koster "Acquisition Points", og blir fløyet inn på spilleområdet ved hjelp av et hovedskip. Hovedskipet kan oppgraderes og kommanderes til å holde seg over en landingssone etter at den har gitt deg flere enheter, og du kan kontrollere den på lik linje med andre enheter. Hovedskipet tåler mye og har kraftige våpen, slik at den kan hjelpe til med forsvar eller angrep, alt etter hva du har behov for.

Vår venn, helten!
Ground Control 2 har 24 enspilleroppdrag i tillegg til en stor flerspillerdel. På enspilleroppdragene velger man enten å styre Kaptein Jacob Angelus for Northern Star Alliance, eller man kan spille med slemme aliens (Virons). Virons har muligheten til å flette sammen flere enheter for å lage nye unike kjøretøy eller flygende helikopterlignende enheter.

Som Jacob Angelus i Northern Star Alliance har du kontroll over diverse kampklare enheter. Du utfører oppdrag på kommando fra nevnte Warhurst på forskjellige brett. Etter hvert som du avanserer framover låser du opp nye enheter for armadaen din. Selv om brettene ser forskjellige ut, blir det fort ensformig, og det er lite som skiller innholdet i oppdragene fra andre spill i sjangeren. Antall strategier og hvordan man utnytter enheter på de forskjellige brettene gjør det derimot litt enklere å svelge.

Der massene samles
Flerspillerdelen av Ground Control 2 foregår stort sett over Massgate, et onlinemiljø hvor man kan sette opp spill, ganske likt WarCraft 3 og Diablo 2. Her finner du både turneringer, stiger (ladder) og tusenvis av spillere som bare venter på å få slakte deg på de kartene som er tilgjengelig. Her kan man søke etter servere, og Catch-Gamer har satt opp 2 dedikerte Ground Control 2-servere etter stor pågang fra spillere på Catchcom sitt nettverk.

Ground Control 2 ser veldig flott ut. Det er ikke spart på noen effekter, og vannet kan sammenlignes med Far Cry og Morrowind. Du kan blant annet se skygger og refleksjoner i vannet på enhetene som befinner seg over vannflaten. Detaljene på enhetene er veldig forseggjort. Du kan endre synsvinkelen fra fugleperspektiv med stor oversikt helt ned til hvor en enkelt infanterienhet tar nesten hele skjermen. Eksplosjoner og lyseffekter er satt sammen på en meget pen måte, og alt flyter godt, selv på en middels god PC.

Alt dette er satt inn i forskjellige miljøer, som varierer fra ruinerte bydeler, til strender, skoger, sletter og helt opp til det kaldeste isødet. Alle kartene er flott lagt opp, og høydeforskjeller kan og blir utnyttet, både av spilleren og datamaskinen. Det er ikke før man ser alt sammen i aksjon at man virkelig blir litt imponert. Skjermbilder kan bare fortelle så mye, og det å prøve en demo eller se noen filmer av det vil gi et mye bedre inntrykk.

Warhurst. Out.
Lydeffektene i Ground Control 2 er og av god standard. Kanoner, raketter, maskingevær og motorlyder flettes fint sammen med et godt musikkspor. Musikken er veldig kampinspirert, litt orkesteraktig, og det gir gode minner tilbake til spill som Total Annihilation. Stemmene fra enheter som svarer på ordrene dine kan dog bli litt irriterende i lengden, da de som oftest svarer på hvert eneste trykk på musen, og de ikke har det helt store repertoaret.

Som nevnt tidligere så kan en del av stemmene til hovedpersonene som forteller historien (bl.a. Warhurst) føles litt teit. Jeg har bemerket meg at Warhurst alltid, uten unntak, avslutter sin dialog med en litt for lang irriterende pause mellom "Warhurst." og "Out.". Dog dette er bare bagateller, for spillet i seg selv konsentrerer seg om krig og kamp, og ikke snakking mellom hovedpersonene.

Flank dem, drep dem!
Ground Control 2s kampsystem er ganske raskt. Det er sjeldent nedetid, og det er hele tiden kamper som foregår, ett eller annet sted på brettet. Hvis det ikke er du som slåss, er det som regel en hjelpende hær fra Northern Star Alliance styrt av datamaskinen, som prøver hjelpe. Forskjellen mellom lett og vanskelig på motstanderen merkes ganske godt, og det er ikke fritt for at man blir frustrert når fienden bare pøser på med angrepsstyrker.

Enheter sier fra hvis de er under angrep, og du hører det hvis noen prøver å ta over en landingssone eller en "Victory Location". En annen kjekk sak er at du kan endre vanskelighetsgrad midt i en kampanje. Hvis du har tatt vann over hodet og blir rundjult gang på gang, kan du sette vanskelighetsgraden ned til lett på det aktuelle brettet, og kose deg med fiender som plutselig ikke vet forskjell på høyre og venstre. Alt i alt gir Ground Control 2 deg muligheten til å effektivt kommandere tropper rundt om på brettet, og snarveier på tastaturet går fort å lære, noe som vil gjøre kommanderingen raskere og enklere.

Både i pose og sekk
Nesten alle enhetene har to moduser. For eksempel kan infanteri bytte mellom maskingevær eller rakettkastere, noe som gjør dem mer effektiv mot kjøretøy og helikoptre. Ulempen er at infanteri ikke kan bevege seg når de bruker rakettkastere.

Det at enheter ikke kan røre på seg i sin andre modus går igjen på flere. Det å balansere en liten bataljon med enheter, hvor noen gjør en støttende jobb og andre står for tungt artilleri er en kunst i seg selv. Det er ikke fritt for at det både ser bra ut og føles godt når man har fått endel enheter til å jobbe sammen til å lage en nesten ugjennomtrengelig forsvarslinje.

I tillegg til enspillerhistorier og flerspillermuligheter i fleng, gir Massive Entertainment også ut XEd, et verktøy for å forme egne kart. Med null erfaring med slike verktøy, må jeg si at jeg synes det så veldig enkelt ut å gjøre oppgaver i XEd, mens jeg falt litt akterut når det ble snakk om waypoints og slike ting. XEd er et solid verktøy for folk som liker å lage egne utfordringer. Det benytter seg i hovedsak av samme motor som spillet selv, slik at det du ser i editoren hvordan resultatet vil bli i spillet. Et flott verktøy for interesserte.

Konklusjon
Ground Control 2 er et grovt undervurdert spill. Grafikken og lyden er på par med stort sett alt annet på markedet i dag. Ground Control 2 skiller seg også som klinten fra hveten ved å konsentrere seg på det som er morsomt i sjangeren - nemlig kamp, krig og ødeleggelse i høyt tempo. Spillet gir deg god underholdning i en relativt kurant historie, og du kan spille om og om igjen, mot datamaskinen eller andre spillere. Selv om man ikke er stor fan av sjangeren er Ground Control 2 likevel verdt en titt.

Ground Control 2: Operation Exodus

Windows
Slippdato: 25. juni 2004
Sjanger: Strategi
Utvikler: Massive Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen