GSC vurderer S.T.A.L.K.E.R.-MMO

Ukrainske GSC vurderer å lage et massivt flerspillerspill.

Da S.T.A.L.K.E.R. endelig ble lansert etter evigheter under utvikling, fikk det massevis av god kritikk på tross av at det var tydelig utviklerne hadde måttet senke ambisjonsnivået noe underveis i utviklingen.

Skjermbilde fra Clear Sky

Handlingen i dette rimelig unike spillet foregår i sonen rundt atomkraftverket i Tsjernobyl, hvor vi opplevde verdens til nå alvorligste atomkraftverk-ulykke. I spillets verden har det skjedd nok en ulykke i Tsjernobyl, med uhyggelige resultater.

Nå jobber det ukrainske studioet med nok et spill i serien, som har fått navnet S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky. Dette kommer med en rekke forbedringer i forhold til originalspillet, og fokuserer i større grad på konflikten mellom de ulike klanene i Tsjernobyl-sonen.

I tillegg har de røpet at de vurderer å lage et massivt flerspillerspill satt til S.T.A.L.K.E.R.-verdenen. På forumet deres har de nemlig svart på noen spørsmål fra spillmiljøet (stort sett sentrert rundt Clear Sky), og her bekreftet de at serien kan ta steget over på nettet i fremtiden.

Uheldigvis avkreftet de også nok en gang muligheten for kooperativ onlinespilling i Clear Sky, da spillets kompliserte A-Life-motor (som sørger for at spillområdet blir levende, med dynamiske fraksjoner og dyreliv) ikke kan synkroniseres over nettet. Dermed vil hver spillers verden utvikle seg på en unik måte, noe som ikke egner seg godt for flerspiller.

Siste fra forsiden