Guden Loke møter 20-tallets USA

I nytt, norsk eventyrspill.

Kreative Spill

Norse Noir: Loke i eksil er et episodebasert pek-og-klikk-eventyr fra norske Kreative Spill. Handlingen foregår i USA, en eller annen gang på 20-tallet, og følger en immigrant ved navn Lars Kristiansen.

Lars, som har en småkriminell fortid, sliter med å få endene til å møtes, og når spillet starter har han få dager på seg til å betale tilbake gjelden sin. Men hvem er han egentlig? Og hvorfor er han så flink til å trylle?

Utviklerne introduserer spillet.

Spillet er inspirert av nittitallets klassikere fra LucasArts, og skilter med håndtegnet 2D-grafikk og animasjoner blant annet laget ved hjelp av den gode, gamle «rotoscoping»-teknikken – kjent blant annet fra originale Prince of Persia og eventyrklassikeren The Last Express.

Historien og dialogene i spillet skrives av Brad McAtee, som blant annet har jobbet som designer og skribent på Funcom-spillene Anarchy Online og Age of Conan.

Målet er å lansere første episode før jul. Teamet trenger imidlertid penger for å fullføre utviklingen, og i den forbindelse har de startet en innsamling på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter.

– Vi elsker responsen så langt, og er veldig takknemlige for den støtten vi allerede har fått på Kickstarter. Vi har kommet godt i gang, men har fortsatt en lang vei igjen og trenger absolutt den støtten vi kan få fra fans og spillere i Norge og verden forøvrig, sier Brad McAtee til Gamer.no.

Drømmen om et norsk eventyrspill

Grafikken er tegnet for hånd. (bilde: Kreative Spill)

Ideen startet med et enkelt spørsmål over fredagspilsen: kan man lage et norsk eventyrspill? Jørgen Thrane fra Kreative Spill forteller:

– Vi lekte med ideen; hva med en kulturkollisjon? En norrøn gud i en eller annen absurd setting? En detektiv passer til å løse typiske oppgaver I adventurespill! Detektiver hører til i Chicago 30-tallet! 30-tallets Chicago og en norrøn gud som detektiv; bra kulturkollisjon! Vi evaluerte noen av gudene; hva med Loke?

Med Loke i tankene begynte gjengen å leke med ideer:

– Loke kan trylle og slikt, han kan bruke magi for å løse absurde oppgaver! Loke som litt avdanket detektiv, han er både helt og skurk i mytene, en bra antihelt! Hvorfor er han ikke i Åsgard? Låst ute uten å vite hvorfor, da har han noe å finne ut av også! Hukommelsestap, folk har alltid hukommelsestap i slike historier, det må vi ha med!

Han fortsetter:

– Så, på et par timers tid hadde vi funnet ut av hva vi kom til å bruke det neste året til. Jeg tror pilsen var varm da vi var ferdig med å snakke og skrive ned alt sammen.

Samtidig er det noen forskjeller på det originale konseptet og det vi nå presenteres. Disse kom teamet frem til i ettertid.

Utviklerne håper på støtte fra spillerne. (bilde: Kreative Spill).

– 20-tallet passet bedre enn 30-tallet. Landemerker I Chicago kan by på problemer, vi lager vår egen by og tar de frihetene vi trenger med den. Loke passer bedre som en litt avdanket tryllekunstner. Originalt planla vi å ha alt i «pixel art» men konseptkunsten var så visuelt slående at vi etter noen uker måtte endre retning til å bruke konseptkunsten I spillet, avslutter Thrane.

Norse Noir er ikke det eneste norske eventyrspillet som har hatt behov for drahjelp fra Kickstarter. Snart kommer det folkefinansierte Drømmefall Kapitler, som også blir episodebasert.

Siste fra forsiden