Har du noengang hatt lyst til å strømme?
Guide
Har du noengang hatt lyst til å strømme? (Bilde: Shutterstock, Bjergsens strøm på Twitch.tv)

Strømming

Slik strømmer du spill enkelt med Twitch.tv

Vi gir deg en innføring i hvordan du kan strømme spill helt gratis.

Er det én ting som har blitt tydelig i spillmiljøet de siste par årene er det at vi elsker å interagere med hverandre, se flinke spillere gjøre det de kan best, og oppleve spill sammen. Derfor er det egentlig ikke så rart at flere og flere nå ønsker å strømme video fra sine spilløkter direkte på nettet. 

PlayStation 4 støtter strømming med et eget grensesnitt.
PlayStation 4 støtter strømming med et eget grensesnitt. (Skjermbilde: Sony)

I høst kom PlayStation 4 med en innebygd strømmingsfunksjonalitet, og Microsoft jobber på spreng for å få tilsvarende delingsmuligheter på Xbox One. På PC har dog muligheten vært tilgjengelig lenge – alt som har vært nødvendig er kunnskap, programvare, maskinvare og en stabil nettlinje.

I denne guiden skal vi gå gjennom hva du trenger for å strømme via konsoll eller PC, og noen av de letteste måtene å dele video på. For at artikkelen ikke skal bli for tung har vi valgt å fokusere på ett program og én tjeneste, men diskuterer også kort noen av alternativene.

Hva er strømming, og hvordan fungerer det?

Spillkultur har alltid handlet om å dele opplevelser. Alt fra samtaler rundt vanndispenseren på kontoret om de kuleste «fraggene», til lange diskusjoner om League of Legends-øyeblikkene som avgjorde kampen på Skype er helt gjengs. Og siden spill i stor grad er utøvende, er det svært naturlig å ville dele disse øyeblikkene akkurat når det skjer, og gjerne med video.

Det å strømme sine spillopplevelser er bare en forlengelse av denne delingskulturen. Med dagens billige og kjappe Internett-linjer er det lettere enn noensinne å dele direktesendt video med seere verden over. Særlig esportsutøvere og arrangement har dratt nytte av den lette videodelingen, med flerfoldige millioner seere på de største arrangementene.

32 millioner så League of Legends-finalen i høst. Flesteparten av disse så kampene via strømming.
32 millioner så League of Legends-finalen i høst. Flesteparten av disse så kampene via strømming. (Foto: Riot Games)

Teknologien bak det hele er ikke så komplisert. En klient tar opp video lokalt. Maskinen sender videosignalet over nett til en tjener. Tjeneren sender så videosignalet ut til seerne, som ser sendingen direkte via nettleseren sin. Naturlig nok oppstår det forsinkelser i denne prosessen, noe som kan være problematisk når man ønsker å interagere med seerne via pratekanaler.

En person som vil strømme innhold via nett trenger i utgangspunktet kun to ting: en nettjeneste og et program som lar brukeren ta opp video og sende signalet til tjenesten. I denne guiden bruker vi Twitch.tv og Open Broadcaster Software til dette.

I tillegg trenger man et opptakskort om man vil strømme fra andre enheter enn PC-en. Vil man for eksempel ta opp videosignal fra en konsoll, må man bruke et slikt kort som tar opp videosignalet fra konsollen og sender det til PC-en.

Twitch.tv er kongen på haugen av strømmingssidene.
Twitch.tv er kongen på haugen av strømmingssidene.

Strømmekongen Twitch.tv

På spillstrømmingsfronten er det særlig én aktør som utmerker seg. Twitch.tv har så å si monopol, særlig etter at hovedkonkurrent own3d.tv bukket under i 2013. Nettstedet skryter av å ha over 35 millioner unike besøkende hver måned, og er plattformen de fleste store aktørene benytter seg av i dag. Derfor er det nettopp Twitch.tv vi kommer til å bruke som utgangspunkt i denne guiden. Flere av grunnprinsippene er likevel lette å overføre til andre strømmetjenester, for eksempel Ustream.com, YouTube eller HitBox.tv.

I det siste har Twitch.tv fått en del pepper. Like før jul bestemte tjenesten seg for å påtvinge en forsinkelse som vanligvis ligger mellom 12 og 40 sekunder. I de verste tilfellene gjør forsinkelsene at det blir vanskelig å henvende seg til seerne. I tillegg havnet tjenesten i noe uheldig klammeri med en såkalt «speedrunner» i høst, noe de senere unnskyldte seg for.

Gratistilbudet Open Broadcaster Software

Open Broadcaster Software er faktisk et rimelig nytt program i strømmingsfæren. Programmet fikk fart i 2012, og har siden den gang fått jevnlige oppgraderinger. I dag er strømmingsprogrammet en av de mest populære alternativene, både fordi det er helt gratis og fordi det er enkelt å bruke.

Med Open Broadcaster Software kan du gjøre stort sett alt du ser andre gjøre på Twitch.tv: legge over bilder, tekst eller webkamera, og lett forme bildet slik du selv ønsker å få det. I denne guiden gir vi en enkel innføring i hvordan du kan få strømmet via programmet, men kommer ikke til å vise hvordan du organiserer mer avanserte strømmingsoppsett.

Slik setter du opp Twitch

Dashbordet på Twitch.tv.
Dashbordet på Twitch.tv. (Skjermbilde Audun Rodem/Gamer.no)

For å bruke Twitch.tv som en strømmetjeneste må du først sette opp en konto, enkelt og greit med epost eller med Facebook-registrering. Deretter er det Dashbordet som er den viktigste menyen på nettsiden. Det er her du kan teste om strømmen fungerer, bestemme om du skal la folk se innspilte opptak, og klippe til høydepunkt fra strømmene, for å nevne noe.

Det viktigste i første omgang er likevel fanen som heter Stream Key. Dette er nøkkelen du trenger å mate inn i Open Brodcaster Software for at programmet skal vite hvor videosignalet skal gå. Du bør ikke dele denne nøkkelen med andre, og bør passe på at den ikke vises når du strømmer video. Heldigvis er den skjult bak en knapp, så det skal litt til før du roter det til her.

Slik setter du opp Open Broadcaster Software

Egentlig er det mest kompliserte med å sette opp en strøm Open Broadcast Service. Programmet i seg selv er enkelt å bruke, men det er fullt mulig å gå seg vil i de mer kronglete innstillingene.

Open Broadcaster Softwares startskjerm.
Open Broadcaster Softwares startskjerm. (Skjermbilde Audun Rodem/Gamer.no)

I første omgang er det mest hensiktsmessig å forklare hvordan man får organisert videoområdet. Den mer avanserte finpussen tar vi på neste side.

Det du ser i bildet til høyre er skjermen som møter deg når du først åpner Open Broadcaster Software. Det du må følge med på først er de hvite vinduene nede til venstre kalt «Scener» og «Kilder». Du kan tenke på Scener som et blank lerret, mens Kilder er alt du kan putte på lerretet.

Høyreklikker du i Kilder-vinduet får du opp en rekke valg. Det vi i første omgang skal fokusere på her er det som kalles Spillopptak. I denne undermenyen kan du velge hvilket program som skal vises i videovinduet – det eneste du må huske er at spillet allerede må være åpnet for at Open Software Broadcaster skal kunne registrere det.

Når du så har lagt til denne kilden, kan du sjekke hvordan videostrømmen kommer til å se ut når den sendes over nett ved å bruke forhåndsvisningsfunksjonen. Dersom alt er slik det skal være, burde du se spillet i forhåndsvisningsvinduet midt i programmet.

Hvis du opplever at bildet ikke passer inn i rammen, eller at området er alt for stort, kan du justere bildestørrelsen ved å markere den aktuelle kilden og trykke på Rediger scene. Denne funksjonen gjør at du kan dra i hjørnene på kilden for å gjøre området større eller mindre. I utgangspunktet er forholdene låst, men holder du inne shift-knappen mens du drar i hjørnene kan du forme kilden slik du vil.

Her forhåndsvises det hvordan Anodyne vil se ut på strømmen.
Her forhåndsvises det hvordan Anodyne vil se ut på strømmen. (Skjermbilde Audun Rodem/Gamer.no)

Etterpå kan du legge til flere kilder og forme området akkurat slik du ønsker. For eksempel liker mange å ha et webkamera av seg selv på skjermen. Det ordner man ved å gjøre samme prosess som med spillet, men heller velge Filmopptaksapparat.

Vil man ta opp hele skjermen heller enn bare enkelte programmer er dette også enkelt. Da velger man bare Skjermopptak fra Kilde-menyen. Det anbefales likevel å bruke Spillopptak, siden man da har mer kontroll over hva som vises. I tillegg har enkelte spill, slik som League of Legends noen grafiske problemer dersom man bruker Skjermopptak.

Om man ønsker å skifte mellom flere spill eller skjermen kan man oppnå dette ved å gjøre klar flere Scener, og så bytte om fra mellom de når det passer. Det finnes også et programtillegg kalt Simple Scene Switcher som automatiserer bytter mellom Scener basert på hvilket program som ligger på topp, og med et riktig oppsett her skal du ikke behøve å gjøre det manuelt.

Nå er du nesten klar til å starte strømmingen. Det eneste viktige punktet som gjenstår nå er å justere innstillingene til å passe med PC-en, Internettlinjen og spillet du ønsker å strømme.

Slik konfigurerer du Open Broadcaster Software

Den viktigste prosessen du må gjennom for å sikre at strømmen fungerer er finjusteringen av innstilingene i Open Broadcaster Software. Det er her du tilpasser videostrømmen til ditt behov, og sørger for at det hele ikke bare blir et kvapsete slaps med bufring og etterslep.

Vi skal gå gjennom innstillingene punkt for punkt, og enkelt forklare hvilken effekt de har for videostrømmingen.

Dette må være på plass

Først og fremst kan vi ta de innstillingene som må være på plass for at du skal kunne optimalisere strømmen for Twitch.tv. Disse kravene ble innført av tjenesten i fjor. Avvik reduserer kvaliteten.

  • Under Koding-menyen, huk av for Bruk CBR og Bruk CBR-utfylling
  • Sett lydkodeken til enten AAC (opp til 160 kbps) eller MP3 (opp til 128 kbps)
  • I Format-fanen kan du velge 44,1 KHz for MP3, eller et valgfritt Format for AAC
  • I Avansert-menyen må Keyframeintervall være satt til 2 sekunder

CBR står for Constant Bit Rate, og innstillingene over sørger for at bitraten som brukes for å strømme videoen holder seg fast. Dersom man ikke har huket av for å bruke CBR vil båndbreddekravet for å kunne se strømmen alltid være i endring, og siden kravet vil justere seg avhengig av hvor mye som skjer på skjermen kan det føre til en ujevn seeropplevelse.

Forskjellen mellom AAC- og MP3-format er rimelig enkel: AAC byr på høyere kvalitet for en lavere bitrate, mens MP3 er hakket kjappere med litt lavere kvalitet. Det letteste er å bruke AAC på rundt 128 kbps for å sikre en grei kvalitet, men har du en kraftig PC og en sterk Internettlinje er det ingenting i veien for å bruke et format på opp til 160 kbps.

Koding

Koding.
Koding. (Skjermbilde: Audun Rodem/Gamer.no)

Resten av kodingsmenyen avhenger av hvilket oppsett man bruker. Det viktigste her er å sette bitraten i Maks bitrate-feltet til et tall som passer til opplastingshastigheten en har på nettlinjen. En generell huskeregel er at man kan bruke opp til 80 prosent av opplastingshastigheten. Strømmer man med en oppløsning på 1280x720 med 30 bildeoppdateringer i sekundet er 3500 det du får mest ut av.

For øvrig: når man huker av for å bruke CBR trenger man ikke å ta hensyn til Kvalitetsbalanse-fanen. Den er irrelevant. I utgangspunktet gjør en høyere kvalitetsbalanse at bildet blir klarere når ting står stille, men dårligere når det skjer plutselige bevegelser. Å senke tallet gjør at de stillestående sekvensene ser litt verre ut, men det blir mindre artefakter når spillet er i bevegelse.

Om man vil huke av for Egendefinert bufferstørrelse er det også mulig, men det er ikke mye poeng å sette denne høyere enn bitraten så lenge man bruker CBR.

Kringkastingsinnstillinger

Kringkastning.
Kringkastning. (Skjermbilde: Audun Rodem/Gamer.no)

Det er i denne undermenyen at du bestemmer hvilken strømmetjeneste du vil bruke, og det meste som er relatert til det. Siden vi bruker Twitch.tv som utgangspunkt for denne guiden er det bare å finne nettstedet i menyen.

På tjenerfronten kan det være litt mer komplekst, og det er ikke sikkert den nærmeste tjener er smartest å bruke. Derfor anbefaler jeg å sjekke hvilken tjener som passer best for deg med programmet JTVPing. Programmet lister opp alle Twitch-tjenerne og hvor god responsen er. Som vanlig er det et mål å ha lavest responstid, både når det gjelder ping og såkalt jitter.

Det er i Kjør bane/Stream-nøkkel at du limer inn Twitch-nøkkelen vi fant frem på forrige side. Nøkkelen er i praksis nettopp det – en nøkkel som forteller Twitch.tv at du er den du er.

Ellers er det valget om å minimere nettverkslast som er av størst betydning her. Dersom du sliter med etterslep og høy ping når du spiller og strømmer samtidig, kan det være verdt å prøve å huke av for valget. Aberet er at man kan oppleve at strømmen ikke blir like jevn.

Skulle du ønske å ta opp et filmklipp av strømmesesjonen er også det mulig. Dette blir en videofilm som tar opp nøyaktig det som sendes ut til strømmen. Om ønskelig er det også mulig å gjøre et opptak i stedet for å strømme.

Video

Video.
Video. (Skjermbilde: Audun Rodem/Gamer.no)

Under Hovedoppløsning velger du hvor stor oppløsning du vil ha på Scenen. Med mindre du gjør noe utenom det vanlige er det like greit å la denne være like stor som skjermen din. Du kan selv velge om du vil skrive inn en eksakt oppløsning, eller la programmet speile oppløsningen på en av skjermene du har koblet til.

Det kan likevel være lurt å nedskalere videoen litt ved hjelp av nedskaleringsfunksjonen. En av de mest prosessorintensive tingene med det å strømme er å dytte ut en høy oppløsning, og også bitraten kan senkes om man strømmer med en lavere oppløsning. Hvilket filter du velger er ikke så viktig, og bilineær kommer til å fungere godt nok, men har du et godt skjermkort kan Lanczos filter se mye bedre ut.

Bilder i sekundet er kanskje punktet der de fleste seerne kommer til å merke en forskjell. Det optimale er nok å få til en bildeflyt på 60 bilder i sekundet, men dette krever en god del prosessorstyrke. Dersom du opplever at strømmen hakker og stopper opp kan det være lurt å justere ned bilder i sekundet til 30.

En del tror kanskje det er hensiktsmessig å huke av for å slå av Windows Aero ved oppstart. Det er en halvsannhet. Med mindre du går for å ta opp hele skjermen via Skjermopptak er det små merkbare ytelesforskjeller mellom å ha Aero på og ikke. I noen spill kan man få hakket bedre ytelse, men skrur man av Aero kludrer man til noen funksjoner i Open Broadcaster Software: Mest merkbart blir det vanskelig å ta opp ett spesifikt område av skjermen med Vindusopptak som kilde. 

Lyd

I utgangspunktet skal det ikke være særs nødvendig å flikke med mye i lydfanen. Dersom du har flere lydkort, inn og utgangsporter kan du velge hvilke du vil benytte. Utover det er det å justere mikrofonvolum og å justere mikrofonforsinkelse nyttig om man har strømmer et videosignal fra en annen enhet enn PC-en, for eksempel via et opptakskort.

Avansert

Avansert.
Avansert. (Skjermbilde: Audun Rodem/Gamer.no)

I denne fanen er det egentlig bare én tind du må justere: For at Twitch skal være fornøyd med strømmingskvaliteten må Keyframeintervall være satt til 2.

Fanen heter «Avansert» av en grunn, og fikler du for mye i disse menyene kan det rote til resten av oppsettet. Jeg anbefaler å bruke standardoppsettet, med små justeringer dersom du har konkrete problemer utover det som er relatert til etterslep og hakking.

Det kan likevel være greit å forklare noen av punktene. Prosessorprioritet, for eksempel, bestemmer hvor mye av prosessorkraften som skal gå til å drive Open Broadcaster Software. Dersom du setter denne høyere enn normal, vil det kunne påvirke hvordan ytelsen i spillet er. 

Selv om det kan virke fristende å huke av for å tillate en bildeflyt på 61-120, vil det ikke gi noen avkastning i en strøm. De fleste seere har neppe skjermer der en så stor bildeflyt blir merkbart uansett, og det vil tære unødig på ytelsen.

Om du ønsker å ta opp video lokalt med programmet kan det også være fornuftig å huke av for Bruk CFR. Denne innstillingen gjør at Open Broadcaster Software erstatter eventuelle bildeflythopp med dupliserte bilder. 

Du trenger ytelse

Det er to ting som må være på plass ytelsesmessig når man strømmer spill: en stabil kablet Internett-linje med god opplastningshastighet, og en god prosessor. For å sjekke Internettlinjen kan du gå til Speedometeret på Teknofil.no. Et godt grafikkort er faktisk ikke så viktig, annet enn til å takle spillet du ønsker å strømme.

Du bør også huske at ressursintensive spill kan sørge for at maskinen ikke klarer å håndtere å strømme samtidig som du spiller. Heldigvis finnes det en løsning for slike spill, selv om det er et par hakk dyrere og mer komplisert enn den vanlige metoden.

Strømme med opptakskort

Dersom du har to relativt kraftige PC-er stående kan man bruke én PC til å strømme og én PC til å spille på. Da får man finurlig nok fordelt ressursene på hvert sitt bruksområde. For å gjøre dette trenger man dog også et opptakskort – en type maskinvare som tar opp et videosignal og sender det til maskinen som video.

AverMedia Live Gamer Portable er én av enhetene som virker med OBS i skrivende stund.
AverMedia Live Gamer Portable er én av enhetene som virker med OBS i skrivende stund. (Foto: AverMedia)

Det finnes flere varianter som egner seg til spilling. Hauppauge er en av produsentene som utvikler opptakskort særlig rettet mot spilling, sammen med ElGato, Roxio og AverMedia. Alle produsentene har flere kort som kan ta opp i ulike oppløsninger og med ulik bildeflyt.

Disse kortene kan også brukes til å ta opp videosignal fra spillkonsoller. Det man må merke seg her er at PlayStation 3 bruker HDCP-beskyttelse. Det vil si at det ikke er mulig – uten en del ekstra tukling – å bruke et HDMI-signal fra konsollen til strømming. Da må man i stedet bruke konsollens AV-port, sammen med komponentkabler, og sørge for at opptakskortet støtter dette.

Dessverre er ikke Open Broadcaster Software kompatibel med alle korttypene riktig enda. Det jobbes med å kode inn støtte for flere av de mest populære, men inntil videre er det lurt å sjekke ut denne sammenligningsoversikten mellom de ulike korttypene. Legg merke til at enkelte konkurrerende strømmingsprogrammer støtter noen av kortene, og at noen av kortene har innebygde strømmingsprogrammer selv.

Nå har du fått en kort innledning til grunnkonseptene bak strømming med Open Broadcaster Software, men det er fremdeles en del igjen å lære. Eksperimenter med ulike programtillegg, finjuster innstillingene og lag spennende og funksjonelle scener. Strømming er fremtiden for deling av spillopplevelser – det er det liten tvil om. Har du noe å dele?

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen