Gun

Sola står i senit og fingrene ligger på avtrekkeren til en seksløper. Hodet er i ville vesten mens rumpa er godt plantet i sofaen fra IKEA.

Livet i midt-vesten er ikke så komplisert. Så lenge man er løs på avtrekkerfingeren og har et godt forhold til hesten sin bør man være fornøyd, tenker jeg idet jeg rir inn i solnedgangen.

Du har rollen som Colton White. Du og faren din liker aller best å råne rundt på hesteryggen, jakte på storvilt og selge det til passerende hjuldampere. En dag kaprer en prest med et litt spesielt misjonssyn hjuldamperen dere er om bord på, og dreper alle. Colton unnslipper den maritime massakren, og dermed er vi klar for et godt, gammeldags hevndrama. Spørsmålene er mange og svarene godt gjemt, og Mr. White jr. entrer sin trofaste ganger i håp om å få hevnet farens skjebne.

Leke cowboy og indianer
Dermed begynner et av dataverdenenens mest gjennomarbeidede western-eventyr. Med mulighet for å ta strøjobber ved siden av historieoppdragene baserer Gun seg på en fri spillverden opp samme krøttersti som har gjort Grand Theft Auto-serien så populær. Spilleren har et område mellom de to byene Empire og Dodge som tumleplass, og blir jaktet på av indianere og landeveisrøvere i jakten på rettferdighet. Mye blod skal gytes og mange pistolmunninger skal ryke før Colton er fornøyd, og resultatet er et skikkelig godt spill.

De fortjente det nok, tenker jeg. Fra plassen min bak bardisken har jeg de siste to minuttene plukket hattene av 20 skitne, mexicanske røvere. Seksløperen brenner mot låret og blodet dunker i årene. Jeg må komme meg ut, og jeg må gjøre det kjapt. Jeg legger fingrene om avtrekkeren og løper mot døren.

Gun fungerer rent spillmessig veldig likt et tredjepersons skytespill. Ved å skyte skurker sparer man opp poeng som kan brukes til å sette spillet i sakte film for en begrenset periode slik at det blir enklere å treffe bevegelige mål. Denne funksjonen kommer spesielt godt med i et oppdrag hvor brennende piler må skytes mens de er i luften, men er også greit i kamp mot flere forskjellige fiender.

Hesten – menneskets beste venn
Mye av tiden i spillet blir naturlig nok tilbrakt på hesteryggen, og Gun er et av de første spillene som klarer å gjøre ridning skikkelig gøy. Hesten kan både galloppere, hoppe, steile og trampe i hjel skurker i din vei. Det er overkommelig å skyte mens man rir (selv om dette er en smule vanskelig å få helt taket på), og vil man at hesten skal ri fortere setter man enkelt sporene i sideflesket for å få gangeren til å ta litt ekstra i. Riktignok er det farlig å gjøre dette for mye. Hesten skades av å bli ridd for hardt, noe som kommer klart frem på hestens egen livsmåler.

Hesten er også viktig som rent fremkomstmiddel. Slik biler og motorsykler er eneste overkommelige transportmetode mellom byene i Grand Theft Auto: San Andreas, er vår firbente venn beste måte å ri mellom byene i spillet. Boltreplassen i spillet er riktignok ikke på langt nær like stor som i GTA: San Andreas, men den er stor nok til å ri seg vill i til å begynne med, og det er alltid noe nytt å oppdage. Likevel er det skuffende at man ikke har funnet plass til flere områder og kanskje litt mer innhold i utgaven på Xbox 360. En direkte konvertering vitner litt om latskap fra Neversoft.

Det knekker i noen kvister litt lenger borte. Jeg hører pusten, jeg kjenner lukten. Det er en bjørn. En stor en. Jeg sniker meg rundt en stein, skimter en gullåre i øyekroken. Jeg kan ikke finne frem hakken nå, bjørnen er viktigere. Den store skinnfellen labber dovent noen meter foran meg. Jeg strammer buestrengen, og pilen suser av gårde.

Målrettet historiemodus
Historien i spillet formidles gjennom en kampanjemodus hvor oppdragene er særdeles varierte. Veien går fra å skyte seg ut av brennede salooner, redde horer i nød, befri gisler til å hjelpe kompiser med å rømme fra fengsel. Innimellom de forskjellige historieoppdragene byr muligheten seg for å løse en rekke sideoppdrag. Her får man blant annet prøvd seg som sheriff, jeger, cowboy, pokeress og gullgraver. Disse sideoppdragene påvirker ikke direkte historien, men man tjener penger ved å utføre oppdragene. Disse pengene kan så brukes til å kjøpe oppgraderinger av våpen eller lignende. Dermed lønner det seg i lengden å løse oppdragene, for slik blir også historiemodusen enklere å løse.

Etter hvert i spillets gang utvides arsenalet, og nye våpen blir plukket av gamle fienders lik. Revolvere, hagler, rifler og dynamittgubber inngår alle i arsenalet. I tillegg har man tilgang til en heftig tomahawk til nærkamp og pil-og-bue til oppdragene som krever diskresjon.