Half-Life 2

Vi hopper over alle klisjeer. Den lange ventetiden er over, endelig kan vi legge hendene på oppfølgeren til et av tidenes beste spill. Oisann, der kom de visst likevel. Beklager, men det var nesten uunngåelig.

Ikke egnet for barn
Brekkjernet, ja. Det vender heldigvis tilbake, sammen med noen andre gamle kjenninger. Alt av styggedom går en utrygg fremtid i møte når Gordon kommer settende med lommene fulle av våpen og høyeksplosiver. Siden sist er arsenalet fornyet en smule, og et par av nyvinningene bringer nye elementer og strategier til sjangeren. Hvordan skal du få gleden av å finne ut selv. Her ligger også noe av årsaken til den høye aldersmerkingen (18 år). Fiender som kappes i to eller tennes på er ikke et vakkert syn. Det er heller ikke spart på effektene, så det er kanskje greit å holde 12-åringen unna, men volden og blodet er ikke spekulativ. Den er der fordi det føles naturlig, det er en del av den heller ukoselige atmosfæren.

Seks år etter det første spillet er stemningen fortsatt intakt. Den vage, men interessante historien, de intense skuddvekslingene, kjente monstre, innslagene av problemløsing, det er aldri noen tvil om hvor Half-Life 2 stammer fra. Dette er en bragd i seg selv, og hvordan Valve har prestert å videreutvikle de beste aspektene ved Half-Life er virkelig imponerende. Noen småting er det alltids å pusse på, men de er ubetydelige i det store bildet. Skygger beregnes ikke i sanntid, det er ganske liten variasjon i fiender å knerte, og du blir titt og ofte revet ut av handlingen mens du venter på at neste område skal laste. Dessuten kunne spillet godt kommet med flerspillerstøtte. Alle versjoner av Half-Life 2 inneholder imidlertid Counter-Strike: Source, så det er liten grunn til å deppe. Det er også et hav av lovende modifikasjoner på vei, vi går med andre ord en spennende tid i møte.

Lydmessig på topp
Også på lydsiden markerer Halfe-Life 2 seg som et toppspill. Du hører lett hvor fienden kommer fra, hva slags våpen han bruker, og ikke minst når det er på tide å snu seg. Når alt fra skrik og grynting til våpenlyder og eksplosjoner er av overbevisende kvalitet, er det lett å leve seg inn i situasjonene. Kråkefugler som skriker kan få det til å gå kaldt ned over ryggen til alle og enhver, og pipet som følger når en granat sprenger litt for nærme er grunn god nok til å være forsiktig med eksplosivene. Stemmeskuespillerne gjør en fremdragende jobb, og musikksporene evner å pumpe opp pulsen flere hakk uten å bli slitsomme.

Half-Life 2 ble holdt unna piratmarkedet før lansering, men det må dessverre kjøperne betale for. Aktivering er påkrevd, en prosess du må ha tilgang til Internett for å gjennomføre. Dette er ganske spesielt for et spill som utelukkende fokuserer på enspiller. I tillegg må du installere Steam, Valves Internettbaserte spillportal. Dessverre har en del erfart problemer med denne aktiveringen. En kan også stille seg spørrende til hvorvidt det er prinsipielt riktig at brukere er avhengige av Valves godkjennelse hver gang de installerer et produkt de har betalt for. Hva skjer når Valve stenger autoriseringsserveren en gang i fremtiden? Trolig vil vi få en patch som lar oss bruke spillet vårt likevel, men det føles ikke godt å vite at vi ikke har noen garanti for at spillet vil være verdt plata det er trykket på om noen år.

I tillegg til å selges på DVD i butikker kan det enkelt kjøpes gjennom Steam. Forskjellene er små, i og med at du uansett er avhengig av Internett og Steam for å spille. Mange liker nok likevel å ha et fysisk produkt, men dessverre kan det virke som det er gjort et poeng ut av at dette ikke skal ha noen former for fordeler. Ikke så mye som en manual finner du i coveret. Kun en DVD og et ark med oversikt over de viktigste knappene. Nå trenger strengt tatt ikke spillet en manual, men det er alltids koselig å ha noe å bla i under installasjonen, eller på bussen på vei hjem fra spillbutikken. Det gjør dessuten noe med kvalitetsfølelsen.

Half-Life 2 er intet mindre enn et sammenhengende fyrverkeri. En gledesrus av det sjeldne slaget. 20 til 30 timer med mer adrenalin enn blod i årene. Hjertet i halsen og ild under føttene. Det er ikke et tomt navn. Ikke tomme ord. Half-Life 2 er virkelig Half-Life 2. Det er ikke bare den verdige oppfølgeren til et av historiens beste skytespill. Det er et av historiens beste skytespill. Dette er et spill du vil fortelle barnebarna dine om. Et spill du vil tenke tilbake på om 10 år, når du ergrer deg over hvor dårlige spill har blitt, og hvor gode de var i 2004. Ingenting er perfekt, men Half-Life 2 er neimen ikke langt unna.