Halo: Combat Evolved

Tidenes mest populære Xbox-spill er klar for PC-en. Halo er et spill kjent av mange, og elsket av stortsett alle Xbox-eiere verden over. Som et spill spekket med klisjéer og sci-fi-stereotyper, og hvor romvesnene er stortsett lilla og søte, har spillet blitt en sann klassiker i skytespill-sjangeren.

Side 4

Få forskjeller fra Xbox
Det er altså påfallende få forskjeller mellom PC- og Xbox-utgaven av Halo. Selv om Gearbox har greid å replikere suksessen, har de gjort lite for å forbedre den. Her har de spilt tilsynelatende trygt, noe som har sine positive og negative sider. Grafikken er i første omgang helt den samme som vi er vant med på Xbox. Noen få endringer er gjort, slik som å gjøre teksturene litt skarpere og bedre tilpasset de høye oppløsningene du kan benytte på PC-en. Halo er for øvrig et pent spill, med nydelig "bump-mapping" i innendørsområdene, flotte farger og imponerende refleksjonseffekter. Utendørsområdene er store og passelig varierte, og mens innendørsområdene er pene å se på kan de bli litt ensformige og firkantede. Eksplosjoner og andre spesialeffekter ser forrykende flott ut, og fysikken er også med på å bidra til det grafiske helhetsbildet. Likevel skuffer figur-modellene litt. Det er vanskelig å huske at de så såpass firkantede og statiske ut i Xbox-utgaven, men i såfall burde det ha vært naturlig å gitt dem en liten oppgradering siden de er heller mangelfulle på PC-en. Det har likevel liten innvirkning på Halo, da spillet i sin helhet er vakkert, dynamisk og spennende å se på.

Lydbildet er fullstendig intakt, noe som er gjennomgående positivt i aller høyeste grad. Alle som har så mye som vært borte i Xbox-utgaven av Halo vet hvor mektig og vakker musikken i spillet er. Den trår til på de perfekte stedene under de rette omstendighetene. Stemmene er relativt velgjorte, selv om også disse er noe klisjébefengte til tider. Master Chief er utvilsomt den beste av de alle på dette området selv om hans dialog er i smaleste laget, mens de mange romvesnene til tider kommer med helt latterlige hyl og utbasuneringer. Halo er utvilsomt svært velgjort når det gjelder de audiovisuelle aspektene.

I likhet med Xbox-utgaven av spillet, fungerer "checkpoint"-systemet akkurat som det før gjorde. Dette er Halo sin måte å lagre spillet på, og gjøres automatisk etter som du beveger deg inn i nye områder. Dette fratar deg fra den evinnelige lagre-prosessen som vanligvis er så gjennomsyrende typisk i andre skytespill, og fungerer absolutt utmerket på alle mulige måter. PC-utgaven er i tillegg blottet for mange av de lange lastetidene Xbox-utgaven hadde, noe som er en positiv bi-virkning når noe overføres fra konsoll til PC. En av de negative bi-virkningene er derimot hvor systemkrevende spillet har blitt. Det krever en tilsynelatende kraftig maskin for å kunne kjøre en glatt ytelse, men så fremt den greier oppgaven blir du servert en grafikk som er proporsjonalt vakker med det den krever for å kjøre.

Det ville være unaturlig å si at en ikke hadde forventet litt mer av PC-utgaven av Halo når det er hele to år siden den opprinnelige utgaven ble lansert. Selv om Gearbox har gjort en nydelig jobb i å overføre Halo mellom de to plattformene, virker det litt lite med kun et par nye våpen, kjøretøy og nye brett kastet inn for å gjøre tideligere kunder interesserte. Likevel er det et selvfølgelig faktum at Halo er et forrykende godt skytespill, med en spennende historie og et gameplay som få spill greier å leve opp til. Grafikken er fremdeles strålende å se på, spesielt siden den er så mangfoldig og dynamisk, men tidens tann har gått hardt utover modellene i spillet. Videre er det negativt at samarbeidsmoduset er fjernet fra PC-utgaven, da dette var en såpass sentral del på Xbox-en. Likevel er Halo forrykende morsomt på Internett, hvor du sammen med seksten andre spillere kan ta del i morsomhetene på nye kart, og med nye våpen og kjøretøy. Halo har for lenge siden gått inn i spillhistorien som en ekte klassiker, og om ikke annet gjør PC-utgaven en god jobb i å gjøre denne posisjonen enda mer konkret.

Side 4