Harry Potter and the Chamber of Secrets

Trollgutten Harry Potter er tilbake for sitt andre år ved Hogwarts høyere skole for hekseri og trolldom! Siste film har fått litt skarp kritikk for å være litt for mørk og ond for den yngre skare. Likevel, spillet til den siste filmen er alt annet enn ondt og skummelt, og skulle passe perfekt til de barna som gjerne vil prøve seg på å være Harry Potter selv. Men hvorfor ingen oversettelse?

Manualen er likevel på norsk, akkurat som om yngre Xbox-spillere vil bruke tid på å titte gjennom den. Paradoksalt, eller hva? Hvis du ikke har fått med deg historien tidligere, enten gjennom bøkene eller filmene, må du faktisk ta en titt i manualen. Historien begynner rett på i selve spillet, og man blir ikke fortalt om Dobby (husnissen som er kjent som Noldus i Norge) som i filmene, og bøkene, advarer Harry mot å reise til Hogwarts for sitt andre år i trollmannlære. Dette er litt trist, ettersom den mest spennende og karakteristiske figuren i filmen er akkurat denne uskyldige, lille husnissen. Historien i Harry Potter er nøktern. Han blir som sagt advart av husnissen Dobby mot å reise til hans andre år på Hogwarts, og blir fortalt at grusomme ting venter ham hvis han velger å gjøre så. Frustrert over å ikke ha hørt fra sine venner på mange måneder (takket være den slemme stefaren som heller ikke gjør sin opptreden i spillet, dessverre), velger Harry å se bort fra advarslen, og drar heller med Ron og hans brødre som kommer for å hente ham.

Begynnelsen i spillet er faktisk litt skuffende etter min mening, ettersom mye av bakgrunnshistorien ikke kommer frem. Det er lett for de som har sett eller lest historien før, men for andre vil det hele virke litt frustrerende å bli kastet rett inn i spillet uten noen som helst forklaring på hvorfor du er hvor du er, og hvordan du kom dit. En liten videosekvens hadde vært et viktig sjakktrekk, mener jeg. I stedet for begynner historien hos Ron Weasley og hans familie. Huset deres ligger på et lite sted på landet, og det hele ser særdeles idyllisk ut. Det er her du vil lære dine første steg som Harry Potter, hvordan du skal kontrollere figuren din, og hvordan du skal komme deg videre til Hogwarts.

Det første man legger merke til er den påfallende pene grafikken. Selv om jeg synes utendørsmiljøene i spillet ikke er spesielt velgjort, må jeg gi et par poeng på de velmodelerte karakterne og de øvrige bygningene du finner i spillet. Lyseffektene er pene, og idyllen skyter frem mot deg i form av sterke farger og fuglekvitring. Her, hjemme hos den gjestfrie familien Weasley, lærer du deg hvordan du skal benytte deg av Harrys trylleformler, og hvordan du kan designere forskjellige knapper på kontrollen til disse. Harrys første trylleformel er kalt "Flipendo", en aggressiv effekt som enten ødelegger eller slår tilbake motstanderne du måtte møte. Senere i spillet lærer du deg også hvordan du kan benytte deg av forskjellig kraft-nivåer av denne trylleformlen, ved å holde inne knappen over lengre tid for maksimal kraft.

Her vil du også lære deg å "de-gnome", som rett og slett innebærer å kaste husnisser (eller husalver som noen også kaller dem) så langt utenfor gårdens grenser som mulig. Jeg må si det er litt vittig å se disse må skapningene springe rundt i den vakre hagen, mens du prøver å treffe dem med trylleformelen din slik at du kan plukke dem opp, og kaste de, lang vekk derifra. Ditt aller første møte med en aggressiv motstander kommer i en form av en vaskemaskin. Weasley-brødrene sier det best når de prøver å beskrive den; "Dad tried charming it, but now it's anything but charming!". Midt oppi idyllen blir du også introdusert til spillets sjokoladefrosker, skapninger du må svimeslå med "Flipendo" for så å spise dem. Disse sjokoladefroskene har enorme helsebringende effekter. Videre blir du også introdusert til Bertie Botts Allsmakbønner, spillets valuta. Disse kan du bruke til å kjøpe til deg saker og ting med, i Fred og Georges butikk på Hogwarts.