Sniktitt

Headhunter: Redemption

Vi har tatt en sniktitt på det kommende actionspillet Headhunter: Redemption fra Amuze. Ikke helt en oppfølger til originalspillet, men likevel en oppfølger - Headhunter: Redemption bygger videre på suksessen med bedre gameplay, grafikk og en historie fortalt på en dramatisk måte.

Side 1
Side 2
Side 3

Gamer.no tok en snartur til Stockholm for å besøke det rimelig ferske spillselskapet Amuze. Her ble vi kjent med kjent med utviklerne og deres nyeste spill – Headhunter: Redemption, også kjent som oppfølgeren til det to år gamle originalspillet. Amuze har foreløpig viet all sin tid til denne voksende franchisen, og har ingen andre titler på rullebladet, men under vårt besøk ble det stille sagt at det var et voksende ønske om å lage et skrekkspill, siden selskapets to ledere begge var horror-tilhengere. Men før den tid er det Headhunter: Redemption som står på agendaen, og vi ble introdusert til Jack Wade, Leeza X og det mystiske bymiljøet actionspillet foregår i.

Et delt samfunn
Etter å ha landet på Stockholms flyplass Arlanda var det bare å sette seg på hurtigtoget mot byen, for der etter å kjøre drosje opp til Amuze-kontorene. Der ble vi møtt av en hærskare journalister (sikkert skremmende for de stakkars utviklerne der inne - tenk deg en mengde mennesker som lever av å være kritiske til arbeidet ditt) fra hele Europa – fra Spania til Tyskland, og fra Italia til Frankrike. Etter å ha pent takket nei til markedsfolkenes smøremiddel for journalister, altså alkoholholdig drikke (prøver du slikt når du har flydd siden klokken fem på morgenen er det som rent sovemiddel), bar det inn til en presentasjon av Headhunter: Redemption. Her ble vi introdusert til konseptet og historien av produsent og Amuze-direktør John Kroknes, som uten mikrofon hadde en tydelig vanskelig oppgave foran seg med å overdøve den høylytte videoen på lerretet.

John Kroknes, Philip Lawrence og flere fra Amuze i Stockholm.

Headhunter: Redemption er et actioneventyr til PlayStation 2 og Xbox, som setter deg i rollen som de to figurene Jack Wade og Leeza X. Den tydelig velutviklede historien finner sted i en nær og ganske problematisk fremtid, hvor det sosiale skillet mellom mennesker har ført til at kriminelle og andre mennesker lavt på rangstigen må oppholde seg under den storslåtte byen det hele finner sted i. Spillverdenen i Headhunter: Redemption er delt opp i ”above” og ”below”, hvor førstnevnte er på overflaten av selve byen, mens resten er under jorden – i mørke ganger og tvilsomme fasiliteter.

Jack Wade er en såkalt hodejeger som lever av å fakke kriminelle på overflaten slik at myndighetene kan sende pakket ned under jorden hvor de åpenbart hører hjemme. Leeza X er nettopp en av disse forbryterne, og når de to figurenes skjebner krysser hverandre en farlig natt, bestemmer Jack seg for å hjelpe henne komme på beina igjen i stedet for å overlevere henne til myndighetene. Resultatet er et fruktbart samarbeid som gjør Leeza X til en bekjemper av ondskap og kriminalitet på lik linje med Jack, og de to utfyller hverandre ganske godt. Hver har sine to historier og bakgrunner. Og siden Jack er den åpenbare hovedpersonen siden han stammer fra originalspillet, er hans fortid en stor del av spillet og det som blir fortalt. Han sliter med en vond fortid hvor sønnen hans ble revet bort fra ham på et oppdrag under byen, og etter det har han aldri villet gå ned der igjen.

Forandring i planene
Så mye som vi kunne se på pressevisningen foregår Headhunter: Redemption kun fots rundt i de diverse miljøene. Vi ble ikke vist noen som helst kjøretøyer eller andre maskiner spilleren kan ta i bruk (selv om vi gjentatte ganger hørte om en figur beskrevet som ”he who walks with machines”). Men slik har det ikke alltid vært. Når Headhunter: Redemption først ble kunngjort ble det sagt av utviklerne at motorsykkel-kjøring skulle bli en sentral del av spillet. Målet var antakeligvis at Jack Wade skulle suse rundt på den lekre motorsykkelen sin rundt om i gatene i byen, og fakke kriminelle på den måten også. Dette har senere blitt fjernet fra spillet, og Kroknes forklarer:

- Vi bestemte oss for å fjerne motorsykkel-aspektet fra Headhunter: Redemption. Vi følte rett og slett at vi ikke hadde mulighet til å vie det så mye oppmerksomhet til det som vi burde. Skulle vi gjort noe ut av det måtte vi lagt ned mer tid i det. I originalspillet var motorsykkelen mer en forlengelse av Jack Wades karakter, sier Kroknes.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden