Sniktitt

Heroes of Might & Magic V

Det er knyttet store forventninger til den klassiske spillserien Heroes of Might & Magic sin tilbakekomst. Vi har vært på besøk hos Ubisoft for å finne ut om Heroes of Might & Magic V er verd å glede seg til.

Jeg må innrømme at jeg har vært litt bekymret angående Heroes of Might & Magic V. Grunnen er faktisk et helt annet spill i en helt annen spillserie: The Settlers V. Som en stor tilhenger av de tidlige spillene i Settlers-serien gledet jeg meg stort til at Ubisoft skulle gjenopplive serien. Men hva fikk vi servert? Et middelmådig sanntidsstrategispill som hadde omtrent like mye til felles med de tidligere Settlers-spillene som Doom har med Super Mario. Derfor er det kanskje ikke så unaturlig at jeg har vært litt usikker på hvordan Ubisoft kom til å behandle gjenopplivingen av en annen av favorittseriene mine, nemlig Heroes of Might & Magic.

Takk, Nival
Heldigvis tok det ikke mange minuttene av produsent Fabrice Cambounet sin presentasjon av spillet før jeg gliste som en liten unge som akkurat har fått en stor godtepose, i trygg visshet om at Fabrice og teamet hos Nival ikke har til hensikt å rote bort noe som helst av den magiske essensen som gjør serien så viktig for meg og tusenvis av andre gamere verden over. Det spillet jeg så hos Ubisoft i dag kunne nemlig ikke forveksles med noe annet enn et ekte Heroes of Might & Magic-spill. Faktisk ser den største forskjellen ut til å være grafikken, som ikke lenger er i 2D, men i ekte 3D.

Dette er naturligvis nok til at mange tilhengere av Heroes of Might & Magic blir nervøse. Det er jo liten tvil om at de tidligere spillene i serien er pene, og at gameplayet fortsatt fungerer like godt i to dimensjoner som i tre. Hvorfor bytte ut noe som allerede fungerer glimrende? Etter å ha sett spillet i bevegelse er jeg ikke i tvil; utviklerne har gjort et riktig valg. Heroes-verdenen har aldri sett så levende og frisk ut som nå, og med muligheten til å zoome helt ned til bakkenivå får du et personlig forhold til landet ditt som fugleperspektivet i tidligere spill ikke har kunnet gi. Detaljnivået er skyhøyt, animasjonene er bedre enn noensinne og de magiske effektene ser direkte nydelige ut.

Hva med selve spillet? Vel, hvis du er en ihugga tilhenger av serien er det ikke så mye å si. Det fundamentale gameplayet ser ut til å være nesten helt som før, selv om Fabrice fortalte at de jobbet for å gjøre det litt raskere enn i tidligere spill i serien. I tillegg sa han at utviklerne hadde hentet mer inspirasjon fra det tredje Heroes-spillet enn det fjerde. For eventuelle lesere som aldri har satt sine virtuelle ben i Might & Magic-universet, kan jeg fortelle at spillet er et turbasert strategispill som foregår i en fargerik fantasiverden hvor ting ikke alltid er så hyggelige som de ser ut.

Mektige helteskikkelser
Helter er en sentralt del av spillet. De får rollen som generaler, og leder styrkene dine i kamp mot fienden. Etter hvert som de får erfaring (ved å krige eller oppdage spennende ting på oversiktskartet) kan du oppgradere egenskapene deres, og i tillegg kan du finne magisk utstyr som gir dem ulike fordeler, både for dem og hærene deres. Når en helt og hæren hans treffer på en fiende tas handlingen ned på et taktisk nivå, hvor du får kontroll over hver enkelt gruppe med enheter i den aktuelle hæren. Helten tar ikke direkte del i kampene, men kan bruke magi for å påvirke resultatet.

En gruppe enheter i en hær består av en viss mengde soldater eller monstre av samme type. Jo flere soldater en gruppe inneholder, dessto dødeligere er den, og da tar det lengre tid for fienden å bli kvitt den. Soldater og monstre kan rekrutteres på to måter; enten ute på landskapet (hvor de er å finne i spesielle bygninger) eller inne i byene dine. Spillet kommer med seks forskjellige raser, og hver av disse har sin egen type by, med egne enheter som kan rekrutteres (såfremt du har de nødvendige oppgraderingene i byen). Spilleren må naturligvis skaffe ressursene som behøves for å rekruttere helter og soldater, samt oppgradere byene.

Spillets enspillerdel kommer med seks kapitler; ett for hver av de seks rasene. Til nå er kun to av disse rasene offentliggjort, nemlig menneskene og demonene. Spillet kommer naturligvis med mulighet for flerspiller, og det vil fortsatt være mulig at flere spillere koser seg på samme datamaskin.

Hvis du har lyst til å se hvordan spillet arter seg, kan du ta en titt på den nylanserte E3-traileren. Heroes of Might & Magic V skal lanseres tidlig neste år, hvis alt går etter planen.

Siste fra forsiden