Anmeldelse

Hot Wheels: Stunt Track Challenge

Selv om lekebiler tradisjonelt sett ikke er like raske som vanlige biler, byr disse bilene på en fartsfest noe utenom det vanlige.

Side 1
Side 2

Det er vel få gutter oppvokst med Sky channel som ikke vet hva Hot Wheels er. Lekebilene herjet for fullt i reklamepausene på åttitallet, både med modeller som var opptrekkbare, og til og med visse modeller som kunne skifte farge når de ble dyppet i varmt eller kaldt vann.

I Hot Wheels: Stunt Track Challenge er det nettopp disse bilene som skal kjøres til sitt maksimale. I alt 30 autentiske modeller kan låses opp, hver med sine kvaliteter innenfor aksellerasjon, toppfart, veigrep og turboeffekt. For å være ærlig, er forskjellene større på papiret enn i "virkeligheten", og det er strengt tatt ikke så veldig farlig hvilken bil du velger å kjøre med.

Hygge for en
Spillet er i hovedsak for én spiller, og da er det først og fremst én spillmodus som gjelder: Gameshow. En ivrig programleder introduserer kveldens episode (6 i alt), der hver episode har sitt eget tema; dinosaurland, edderkoppland, sjørøverland osv. En skjønner underveis at spillet nok i første grad er myntet på den litt yngre gruppen spillere, selv om spillet forsåvidt går såpass raskt at voksne kan ha glede av det også.

Hver episode er videre delt inn i seks øvelser, og i alle øvelsene er det om å gjøre å få flest poeng for å vinne hele episoden sammenlagt. Øvelsene kan gjentas flere ganger til man er fornøyd med poengsummen, så med mindre du har telt helt feil, er det lite som hindrer deg i å vinne hver episode og dermed låse opp den neste.

Det morsomme med Hot Wheels: Stunt Track Challenge er at øvelsene til dels er varierte og morsomme. De fleste av dem foregår ved at man kjører en og en (uten å se motstandernes løp), der man til slutt får poeng for tidsbruk, akrobatikk og hvor mange kasser etc. man har klart å ødelegge. I en av de første øvelsene er poenget å slå ut alle tennene på en dinosaur. I alt åtte tenner skal ødelegges, og for å komme høyt nok til å eliminere den øverste tanngarden, må du bruke turbo før hoppkanten. I en annen øvelse skal alle kulene på et biljardbord senkes på halvannet minutt, men det finnes også øvelser der man må kjøre fort på tynne veier for å kapre førsteplassen eller bygge opp fart ved å unngå hindre for deretter å hoppe så langt som mulig.

Klampen i bånn
Som nevnt har alle bilene turbomotor, og turboen lades opp ved å gjøre akrobatiske øvelser. Disse begrenser seg til foroversalto, bakoversalto og rulling til høyre og venstre, og det er viktig å lande riktig vei for å få poeng. Når man har gjort nok triks, blir turbometeret rødt og den grønne knappen din beste venn. Ved siden av at det naturligvis går fortere når den trykkes inn, rister det også litt i bildet for å skape effekten av at man drar på.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden