Hotel Giant

Hotel Giant er enda et forsøk på å produsere et spill i "lag-din-egen"-serien. Denne gangen er det et hotell som skal bygges og du skal styre alt. Spillet er noen steg opp fra Theme Park, men klarer fortsatt ikke å slå ut Theme Hospital. 3D og et godt utvalg av inventar gir mye kvantitet, men det er ikke nok.

Hastejobb?
Spillet bærer tydelige spor av en hastejobb. Musikk-sporet er en ting, men også teksturene du kan bruke til tak, vegger og gulv er rett og slett elendige. Det minner meg om tapet fra en eller annen gammel film. Fargene og mønstrene på disse ser ikke ut og hindrer i alle fall meg i å lage et hotell som ser noen lunde seriøst ut. Dette kan igjen unnskyldes med at spillet muligens er laget for de litt mindre, som kanskje ikke bryr seg så veldig om fargen på veggen så lenge den ser morsom ut. At en patch kreves for og kunne kjøre spillet hos mange er også noe jeg ikke ser på som spesielt positivt. For å pirke litt her så er jo dette katastrofalt hos dem som ikke har tilgang til Internett. Du kan heller ikke ansette folk på vanlige måte. Disse følger med enkelte av gjenstandene du setter ut i hotellet ditt. Du kan øke antallet folk bak resepsjonen, men du kan ikke ansette som i f. eks. Theme Hospital. Dette er noe jeg savnet veldig i Hotel Giant.

Et godt forsøk på å lage et hotell-spill, men utviklerne burde tatt seg bedre tid. Skal spillet brukes som underholdning, slik som Theme Hospital, burde det vært tatt bort masse rutinearbeid. Skal det være en simulering av ekte hotelldrift holder spillet absolutt ikke mål. Morsomt en liten stund, men en går fort lei og det er alt for mange små elementer en irriterer deg over i lengden. Et eksempel er ekstra lys i lobbyen. Du kan sette opp en gruppe lys, men i en stor lobby holder ikke dette. Hele gruppen kan stilles fra en plass, men alle ekstralys må stilles hver for seg. Liker du denne typen spill kan du sikkert ha mye moro med Hotel Giant, men jeg vil ikke anbefale det til andre enn spesielt interesserte.