Intervju

Hvilket MMORPG bør du velge?

En guide gjennom jungelen

Har du lyst til å prøve et massivt online rollespill, men vet ikke hvilke som passer for deg? Kanskje vi kan hjelpe deg.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4

Det er vanskelig å velge blant massive onlinebaserte rollespill, eller MMORPG («Massively Multiplayer Online Role-Playing Game»). Et stort utvalgt både gamle og nye spill, samt horder under utvikling, gjør valget enda vanskeligere. Hvis du aldri har spillt et MMORPG før, men kanskje har lyst, kan denne artikkelen forhåpentligvis være hjelpsom. Hvis du allerede spiller et slikt spill, men leter etter noe nytt å sette tennene i, så skal vi forsøke å gi deg noen gode tips også.

Wrath of the Lich King befester World of Warcrafts status som konge.

Siden vi på Gamer.no sist forsøkte å presentere en oversikt over de viktigste onlinebaserte rollespillene, og samtidig forsøkte å hjelpe potensielle spillere å velge mellom dem, har mye forandret seg i denne spillsjangeren, og mye har forblitt det samme. Det samlede antall spillere er i dag mye større enn det var i 2004, og mye av denne veksten skyldes ett spills utrolige suksess – World of Warcraft. Ellers er det mange av de samme spillelementene som ble utviklet i Ultima Online og Everquest som fortsatt er normen i de fleste massive onlinespill i dag, selv om det er mulig å se en trend mot mer fokus på fart og action i det siste.

En av de største kommersielle nyvinninger innen sjangeren har vært utviklingen av såkalte mikrotransaksjoner. En form for inntjening nettleserbaserte massive onlinespill bruker, hvor spillere får muligheten til å kjøpe seg til fordeler i et ellers gratis spill. Selv om disse onlinespillene har markant dårligere innhold og grafikk enn de som baserer seg på en månedsavgift, er det mange som spiller dem, mye fordi de har svært lave systemkrav, ikke er spesielt kompliserte, er gratis og ikke trenger så store investeringer av tid.

En fast månedsavgift på rundt 100 kroner er fortsatt den vanligste modellen for de store massive onlinespillene, og når du ser for deg et spill som World of Warcraft med rundt 11 millioner spillere, er det ikke rart mange har lyst til å prøve lykken med sitt eget massive onlinespill. Det har aldri kommet ut så mange spill i denne sjangeren som i den siste tiden, og svært mange er under utvikling.

Det er likevel de færreste massive onlinespill som lykkes i å tiltrekke seg mange spillere, og i tillegg holde på dem i lengre perioder. Mye av dette skyldes de astronomiske produksjonskostnadene store massive onlinespill har, og det presset som ligger på utviklerne for å gi dem ut så raskt som mulig. Flere store spill har de siste årene vært tvunget til å gjøre deler av eller hele spillet gratis, for å holde på et visst antall spillere i den enorme konkurransen på markedet.

Warhammer Online er det nyeste av de store massive onlinespillene.

I denne artikkelen kommer jeg ikke til å gjennomgå alle spill i sjangeren, men heller beskrive de største og nyeste spillene i en viss detalj og i tillegg gi et innblikk i noen mindre og/eller eldre spill som fortsatt er på markedet.

Først tror jeg det imidlertid det kan være hjelpsomt å presentere noen elementer som danner grunnlaget for de fleste massive onlinespill.

Prinsipper

Hvis massive onlinespill er noe helt nytt for deg er det greit å ha et visst innblikk i noen av sjangerens viktige prinsipper, og forstå mange av dens sentrale begreper og temaer. Hvis du er en nybegynner, er du det som i onlineverdenen kalles en noob eller newbie. Ta det med ro, alle har vært noobs en gang, også undertegnede var helt uviten når han først trådte inn i onlinespillenes verden. Bruken av slike ord virker kanskje litt merkelig på de fleste, men du vil raskt finne ut at mange onlinespillere både snakker og oppfører seg litt annerledes enn hva som er normen i den virkelige verden.

Massive onlinespill er så store, og noen av dem er så komplekse at selv veteraner innen sjangeren vil være uerfarne hver gang de starter med et nytt spill. Det tar onlinespillveteraner likevel mye mindre tid å lære seg nye spill og å mestre de, fordi svært mange slike spill fungerer etter lignende prinsipper. Det viktigste av disse prinsippene er kunnskap. Det er først å fremst din kunnskap og forståelse av spillet som er avgjørende for om du greier å mestre spillet og å få mest mulig ut av det. Mye av denne kunnskapen finnes i guider på nettsider og i spillenes offisielle forum.

Selv om et spills kompleksitet kan virke skremmende, er det ofte denne som skaper viktig dybde.

Det er viktig å sette seg inn i noe av dette før du begynner å spille, fordi de fleste massive onlinespill er rollespill, blir du bedt om å velge en rolle med en gang. Siden spillere har ulike roller er det viktig at disse greier å fungere bra sammen. Selv om det er mulig å spille helt alene i flere store onlinespill, baserer likevel mange av dem seg på samarbeid fra starten. I situasjoner hvor godt samarbeid er påkrevd er det viktig at du greier å fylle din rolle godt, ellers kan det lett gå galt for hele gruppen. Roller som helbreder eller «tank» har som oftest mer ansvar enn de andre i gruppen, og dette er noe du bør huske på hvis du er nybegynner.

Den største kilden til kunnskap om roller eller spillet generelt er likevel uten tvil andre spillere. De sitter på utrolige mengder informasjon, og hvis du ønsker tilgang på den samme informasjonen er det beste du kan gjøre å bli venner med så mange som mulig av dem. Hvordan du oppfører deg i massive onlinespill er som oftest svært viktig. Selv om det finnes mange umodne spillere der ute som kanskje vil erte en nybegynner, og samtidig mange elitistiske spillere som ikke vil vite av deg, er det store flertall av onlinespillere både hyggelige og hjelpsomme slik de fleste ute i den virkelige verden også er.

Hvis du føler du har greid å bli kjent med noen ålreite folk, fått deg noen venner i spillet, og begynner å forstå litt av det hele, er neste naturlige skritt på veien å finne seg et laug eller «guild». En slik klan, organisasjon eller hva det nå enn kalles i spillet du spiller, er en gruppe spillere som har slått seg sammen og danner en gjeng. Dette er så de best kan samarbeide om å nå noen av de vanskeligste målene i spillet, lære av hverandre og rett og slett ha et sted hvor man lett kan snakke med venner. Nesten alle massive onlinespill åpner for slike laug, og for å få tilgang på store deler av innholdet i mange av dem er det nesten påkrevd at du er medlem av et.

Det viktigste er å finne et spill du virkelig synes er gøy.

Etter hvert som du spiller vil du oppleve at du utvikler karakteren din ganske raskt, og at du kanskje stiger flere grader hver dag. Det er da du oppdager noe merkelig. Nemlig at det antageligvis ikke vil ta deg spesielt lang til å nå øverste nivå for din karakter, men likevel spiller mange av dine medspillere stort sett den samme karakteren i måneds eller årevis. Dette skyldes at sluttfasen i de fleste massive onlinespill, det såkalte «end game», er veldig omfattende. Dette er noe utviklerne har gjort for å holde på mange spillere så lenge som mulig. I mange spill er det ikke uvanlig å høre fra dets veteraner at spillet virkelig først begynner når du har nådd øverste nivå for din karakter.

Mye av det jeg beskriver her høres kanskje fryktelig komplisert ut. Det er likevel viktig å huske at massive onlinespill handler om å ha det gøy, selv om mange der ute tar det svært alvorlig. Det sentrale i slike spill er å la la spillere ha det artig sammen med andre spillere over lange perioder. Det er ikke alltid nødvendig å bli den sterkeste eller rikeste for å ha det morsomt i slike spill. Hvis du er ny er det best å ta det med ro, forsøke å lære så mye du kan av eldre spillere, og bli venner med mange du kan virkelig ha det gøy med.

Les også
Dawn of Fantasy får utgiver
1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4

Siste fra forsiden