Intervju

Hvilket MMORPG bør du velge?

En guide gjennom jungelen

Har du lyst til å prøve et massivt online rollespill, men vet ikke hvilke som passer for deg? Kanskje vi kan hjelpe deg.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4

Pirates of the Burning Sea

Pirates of the Burning Sea.

Frister det å være pirat i Karibia på 1700-tallet? Pirates of the Burning Sea er et massivt onlinespill litt utenom det vanlige. Mye av spillets fokus ligger i kamp til sjøs med seilskip av alle tenkelige slag, og denne kampen byr på virkelig interessant og originalt innhold. Spillet ligner kanskje litt på Eve Online i sin vektlegging på spiller-mot-spiller-krig i skip, en spillerdrevet økonomi og at det også har en bratt læringskurve. Selv om spillet inneholder flere gode elementer og byr på mye dybde, har mange klaget på spillets kamp mellom dets menneskelige skikkelser. Der krig mellom skip er godt utviklet mangler det fortsatt mye på det som kalles «swashbuckling», som er kamp hånd-til-hånd mellom spillernes rollefigurer. Pirates of the Burning Sea kom ut i 2008, og selv om dets spillertall ikke har nådd store høyder, har det et godt og sammensveiset samfunn.

Guild Wars

Guild Wars.

Guild Wars har ikke samme forretningsmodell som de fleste andre massive onlinespill. Siden det kom ut i 2005 har spillet ikke hatt noen månedskostnader for sine spillere, men i stedet kun den kostnaden det er å kjøpe selve spillet. Siden utgivelsen har Guild Wars blitt oppdatert med hva som kalles kampanjer. Disse gir spillerne mer innhold og nye muligheter, men må kjøpes individuelt for at spillerne skal få tilgang på det nye materiale. Selve spillet er fullt av farger og morsomme kamper som i de fleste massive fantasyonlinespill. Guild Wars er et profesjonelt og velbalansert spill og inneholder det meste av hva et klassisk massivt onlinespill bør. Det har mange klasser å velge mellom, byr på mange spiller-mot-spiller-muligheter og har god dybde. Spillets verden er sterkt delt inn i hva som kalles instanser, noe som lettere åpner for mye innhold, men som fjerner spillernes mulighet til å få oppleve en stor og åpen verden.

City of Heroes/City of Villains

City of Heroes.

Superhelter av alle tenkelige slag fyller gatene i det morsomme, fargerike og spennende spillet fra 2004. I 2005 kom dets tvilling i form av City of Villains, som også gir spillerne muligheten til å prøve seg som superskurk. Sammen danner disse to spillene en verden hvor du kan ta del i kampen mellom helter og skurker. Spillet har et veldig bra system for å skape din karakter, hvor du får haugevis med valg innen hvordan du vil se ut og hva du vil ha på deg. City of Heroes/Villains gjør ikke ting alt for komplisert for sine spillere, og lar deg i stedet kaste deg inn i kampen med en gang. Spillets utvikler Cryptic Studios jobber forresten med onlinespillet Champions Online, som lar deg spille en helt på PC eller Xbox 360.

Anarchy Online

Anarchy Online.

Funcoms første massive onlinespill holder fortsatt koken, selv om det virkelig begynner å dra på årene. Da det kom ut i 2001 hadde det sine problemer, men Anarchy Online har et element som har holdt det i live alle disse årene – et dypt og utfordrende utstyrssystem. Anarchy Onlines verden er en fortelling om en fjern science fiction-fremtid i verdensrommet, full av mystikk og intriger. Spillet har fått flere utvidelsespakker opp gjennom årene, og en oppgradering av dets spillmotor, som vil gi merkbart bedre grafikk, er under full utvikling. Anarchy Online har svært mye innhold, et veldig bra og modent spillersamfunn, en utrolig dybde grunnet gode spillsystemer og en høy grad av kompleksitet. Du kan spille Anarchy Onlines grunnpakke helt gratis, men for å få mye ut av spillet bør du absolutt oppgradere til nyeste versjon.

The Matrix Online

Les også
Get Games utfordrer Steam

De nyskapende, smarte og interessante Matrix-filmene viste oss en råstilig verden, og slik som filmene endte lot de mange spørsmål stå åpne og skapte store fremtidsmuligheter. I The Matrix Online får spillerne kontinuerlig være med på utviklingen av historien videre, får direkte og dype innblikk inn i denne unike verdenen og kan til og med møte karakterer som Morpheus eller Seraph. Dette er stedet hvor den offisielle Matrix-historien blir utpillt fra dag til og som spiller får du være med ettersom nye oppdateringer slippes. Da The Matrix Online ble gitt ut i 2005 fikk det en grei mottakelse, men mange klaget på et noe rusketet utseende og en noe kludrete kampmekanikk. Spillet har blitt forbedret mye siden den gang og blir fortsatt kontinuerlig oppdatert.

Everquest II

Everquest II.

Det originale Everquest var en god stund innehaver av den massive onlinespilltronen, og da Everquest II kom ut i 2004 trodde de fleste på en jevn kamp mellom det og World of Warcraft som kom ut nesten samtidig. At World of Warcraft så klart stakk av med seieren var det ikke mange som hadde ventet, for Everquest II er et godt spill, selv om det aldri har tatt av helt. Da det ble utgitt inneholdt det ikke noen mulighet for spiller-mot-spiller –kamp, men det har en lang rekke utvidelsespakker rettet på. Disse har også gitt spillet mye innhold og en stor og rik verden. Everquest II har en ganske standard høy-fantasyverden, og har fortsatt god grafikk for et spill som kom ut i 2004. Det kan gi både nye som erfarne onlinespillere et godt spill å boltre seg i, men har i de senere måneder tiltrukket seg mye kritikk fordi det åpner for at spillere kan bruke penger fra den virkelige verden til å kjøpe seg fordeler i Everquest II sin virtuelle.

Final Fantasy XI

Final Fantasy XI.

Med så mange fanatiske tilhengere som Final Fantasy-serien har, måtte det bare komme en massiv onlinespillutgave, og den ble utgitt i Japan i 2002 for Playstation 2. Litt senere ble spillet utgitt for PC og tilgjengelig både i Europa og Nord-Amerika, og i 2006 kunne også Xbox 360-eiere prøve spillet. Final Fantasy XI er et av de største massive onlinespillene i Asia, selv om det aldri har tatt av i vesten. Det har fått fire utvidelsespakker siden 2002, og det jobbes fortsatt med flere. Mange Final Fantasy-entusiaster kan oppleve flere av seriens mest elskede personer og elementer i dette onlinespillet, og det er består av en enorm verden med store mengder innhold. Som mange asiatiske onlinespill må du være forberedt på mye såkalt «grinding» i Final Fantasy XI, for det tar lang tid å bli mektig.

Dungeons & Dragons Online

Dungeons & Dragons Online.

Selskapet Turbine har mange jern i ilden i denne sjangeren, og Dungeons & Dragons Online er et av dem. Selv om spillet ikke var spesielt stort da det ble utgitt i 2006, har utviklerne virkelig lagt ned mye jobb i å bedre på dette med en rekke svært gode oppdateringer. I dag har spillet mye innhold, og gir gode muligheter for Dungeons & Dragons-fans til å utforske sine rollespillfantasier. Dungeons & Dragons Online er først å fremst et spill som fokuserer på utstyr, siden det ikke tar spesielt lang tid å nå øverste nivå. De fleste av dine medspillere skiller seg litt fra de fleste andre du finner i massive onlinespill. Mange av dem er nemlig ikke massive onlinespillentusiaster, men det er i stedet deres kjærlighet til Dungeons & Dragons som har brakt dem dit.

Runescape

Screenshot fra Runescape.

Runescape blir ofte beskrevet som både verdens største gratis massive onlinespill og som verdens største massive onlinespill fordi det har så mange registrerte brukerkontoer. Det korrekte antall aktive spillere er likevel utrolig vanskelig å estimere, men det er i hvert fall sikkert at mange leker seg med dette spillet jevnlig. Den største fordelen med Runescape er at det er gratis. Det har også en god del innhold og mange muligheter for sine spillere, som spiller-mot-spiller-kamp, en stor verden og mange oppdrag. Du kan likevel kun spille Runescape i fullskjerm hvis du betaler og oppgraderer din konto, og det er også kun på den måten du får tilgang på det meste av hva spillet har å tilby. Selv om du slipper å laste ned eller kjøpe et stort spill fordi Runescape er Java-basert og spilles gjennom din nettleser, er Runescape og alle slike spill merkbart dårligere innen stort sett alle områder enn deres månedsavgiftsbaserte storebrødre.

Fremtiden

Det utvikles så mange nye massive onlinespill at det er nesten fullstendig umulig å holde styr på alle, og nye prosjekter blir stort sett annonsert ukentlig. Fordi massive onlinespill er nesten umulig å piratkopiere og siden ingen kan la være å legge merke til World of Warcrafts eventyrlige suksess, finnes det knapt grenser for hvor mange spillutviklere som sikler etter å gi ut sitt eget onlineunivers.

Siden det nettopp er så mange på banen allerede, og så vanvittig mange under utvikling er det liten tvil om at dette kommer spillerne til gode. Som forbruker kan man nå velge og vrake mellom et mylder av onlinespill som i hver sin desperate kamp forsøker å lokke til seg så mange som mulig for å jage unna nedleggelsesmonsteret.

Hvis jeg kan tillate meg å avslutte i en personlig tone, så vil, etter min mening, både onlineverdener som Second Life og massive onlinespill hånd i hånd forme mye av menneskehetens fremtid. Det er ikke få som har oppdaget at de er nåtidens ultimate underholdningsverktøy, og jeg tviler ikke et sekund på at de vil få mange flere funksjoner i tiden som kommer. Jeg tror ikke de kun fungerer som virkelighetsflukt, og vil i stedet påpeke at virtuelle samfunn online både i dag og i fremtiden, har stort potensial til å fungere som kraftige kommunikasjonsverktøy, formidlere av kunnskap, utvekslere av ideer og at de kan hjelpe på internasjonal forståelse. Selv om det nok tar oss en stund før det blir vår virkelighet, tror jeg store deler av vår felles fremtid vil være virtuell.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4

Siste fra forsiden