Hvilket MMORPG bør du velge?

Hvilket MMORPG bør du velge?

Det er vanskelig å velge blant massive onlinebaserte rollespill, eller MMORPG («Massively Multiplayer Online Role-Playing Game»). Et stort utvalgt både gamle og nye spill, samt horder under utvikling, gjør valget enda vanskeligere. Hvis du aldri har spillt et MMORPG før, men kanskje har lyst, kan denne artikkelen forhåpentligvis være hjelpsom. Hvis du allerede spiller et slikt spill, men leter etter noe nytt å sette tennene i, så skal vi forsøke å gi deg noen gode tips også.

Wrath of the Lich King befester World of Warcrafts status som konge.
Wrath of the Lich King befester World of Warcrafts status som konge.

Siden vi på Gamer.no sist forsøkte å presentere en oversikt over de viktigste onlinebaserte rollespillene, og samtidig forsøkte å hjelpe potensielle spillere å velge mellom dem, har mye forandret seg i denne spillsjangeren, og mye har forblitt det samme. Det samlede antall spillere er i dag mye større enn det var i 2004, og mye av denne veksten skyldes ett spills utrolige suksess – World of Warcraft. Ellers er det mange av de samme spillelementene som ble utviklet i Ultima Online og Everquest som fortsatt er normen i de fleste massive onlinespill i dag, selv om det er mulig å se en trend mot mer fokus på fart og action i det siste.

En av de største kommersielle nyvinninger innen sjangeren har vært utviklingen av såkalte mikrotransaksjoner. En form for inntjening nettleserbaserte massive onlinespill bruker, hvor spillere får muligheten til å kjøpe seg til fordeler i et ellers gratis spill. Selv om disse onlinespillene har markant dårligere innhold og grafikk enn de som baserer seg på en månedsavgift, er det mange som spiller dem, mye fordi de har svært lave systemkrav, ikke er spesielt kompliserte, er gratis og ikke trenger så store investeringer av tid.

En fast månedsavgift på rundt 100 kroner er fortsatt den vanligste modellen for de store massive onlinespillene, og når du ser for deg et spill som World of Warcraft med rundt 11 millioner spillere, er det ikke rart mange har lyst til å prøve lykken med sitt eget massive onlinespill. Det har aldri kommet ut så mange spill i denne sjangeren som i den siste tiden, og svært mange er under utvikling.

Det er likevel de færreste massive onlinespill som lykkes i å tiltrekke seg mange spillere, og i tillegg holde på dem i lengre perioder. Mye av dette skyldes de astronomiske produksjonskostnadene store massive onlinespill har, og det presset som ligger på utviklerne for å gi dem ut så raskt som mulig. Flere store spill har de siste årene vært tvunget til å gjøre deler av eller hele spillet gratis, for å holde på et visst antall spillere i den enorme konkurransen på markedet.

Warhammer Online er det nyeste av de store massive onlinespillene.
Warhammer Online er det nyeste av de store massive onlinespillene.

I denne artikkelen kommer jeg ikke til å gjennomgå alle spill i sjangeren, men heller beskrive de største og nyeste spillene i en viss detalj og i tillegg gi et innblikk i noen mindre og/eller eldre spill som fortsatt er på markedet.

Først tror jeg det imidlertid det kan være hjelpsomt å presentere noen elementer som danner grunnlaget for de fleste massive onlinespill.

Prinsipper

Hvis massive onlinespill er noe helt nytt for deg er det greit å ha et visst innblikk i noen av sjangerens viktige prinsipper, og forstå mange av dens sentrale begreper og temaer. Hvis du er en nybegynner, er du det som i onlineverdenen kalles en noob eller newbie. Ta det med ro, alle har vært noobs en gang, også undertegnede var helt uviten når han først trådte inn i onlinespillenes verden. Bruken av slike ord virker kanskje litt merkelig på de fleste, men du vil raskt finne ut at mange onlinespillere både snakker og oppfører seg litt annerledes enn hva som er normen i den virkelige verden.

Massive onlinespill er så store, og noen av dem er så komplekse at selv veteraner innen sjangeren vil være uerfarne hver gang de starter med et nytt spill. Det tar onlinespillveteraner likevel mye mindre tid å lære seg nye spill og å mestre de, fordi svært mange slike spill fungerer etter lignende prinsipper. Det viktigste av disse prinsippene er kunnskap. Det er først å fremst din kunnskap og forståelse av spillet som er avgjørende for om du greier å mestre spillet og å få mest mulig ut av det. Mye av denne kunnskapen finnes i guider på nettsider og i spillenes offisielle forum.

Selv om et spills kompleksitet kan virke skremmende, er det ofte denne som skaper viktig dybde.
Selv om et spills kompleksitet kan virke skremmende, er det ofte denne som skaper viktig dybde.

Det er viktig å sette seg inn i noe av dette før du begynner å spille, fordi de fleste massive onlinespill er rollespill, blir du bedt om å velge en rolle med en gang. Siden spillere har ulike roller er det viktig at disse greier å fungere bra sammen. Selv om det er mulig å spille helt alene i flere store onlinespill, baserer likevel mange av dem seg på samarbeid fra starten. I situasjoner hvor godt samarbeid er påkrevd er det viktig at du greier å fylle din rolle godt, ellers kan det lett gå galt for hele gruppen. Roller som helbreder eller «tank» har som oftest mer ansvar enn de andre i gruppen, og dette er noe du bør huske på hvis du er nybegynner.

Den største kilden til kunnskap om roller eller spillet generelt er likevel uten tvil andre spillere. De sitter på utrolige mengder informasjon, og hvis du ønsker tilgang på den samme informasjonen er det beste du kan gjøre å bli venner med så mange som mulig av dem. Hvordan du oppfører deg i massive onlinespill er som oftest svært viktig. Selv om det finnes mange umodne spillere der ute som kanskje vil erte en nybegynner, og samtidig mange elitistiske spillere som ikke vil vite av deg, er det store flertall av onlinespillere både hyggelige og hjelpsomme slik de fleste ute i den virkelige verden også er.

Hvis du føler du har greid å bli kjent med noen ålreite folk, fått deg noen venner i spillet, og begynner å forstå litt av det hele, er neste naturlige skritt på veien å finne seg et laug eller «guild». En slik klan, organisasjon eller hva det nå enn kalles i spillet du spiller, er en gruppe spillere som har slått seg sammen og danner en gjeng. Dette er så de best kan samarbeide om å nå noen av de vanskeligste målene i spillet, lære av hverandre og rett og slett ha et sted hvor man lett kan snakke med venner. Nesten alle massive onlinespill åpner for slike laug, og for å få tilgang på store deler av innholdet i mange av dem er det nesten påkrevd at du er medlem av et.

Det viktigste er å finne et spill du virkelig synes er gøy.
Det viktigste er å finne et spill du virkelig synes er gøy.

Etter hvert som du spiller vil du oppleve at du utvikler karakteren din ganske raskt, og at du kanskje stiger flere grader hver dag. Det er da du oppdager noe merkelig. Nemlig at det antageligvis ikke vil ta deg spesielt lang til å nå øverste nivå for din karakter, men likevel spiller mange av dine medspillere stort sett den samme karakteren i måneds eller årevis. Dette skyldes at sluttfasen i de fleste massive onlinespill, det såkalte «end game», er veldig omfattende. Dette er noe utviklerne har gjort for å holde på mange spillere så lenge som mulig. I mange spill er det ikke uvanlig å høre fra dets veteraner at spillet virkelig først begynner når du har nådd øverste nivå for din karakter.

Mye av det jeg beskriver her høres kanskje fryktelig komplisert ut. Det er likevel viktig å huske at massive onlinespill handler om å ha det gøy, selv om mange der ute tar det svært alvorlig. Det sentrale i slike spill er å la la spillere ha det artig sammen med andre spillere over lange perioder. Det er ikke alltid nødvendig å bli den sterkeste eller rikeste for å ha det morsomt i slike spill. Hvis du er ny er det best å ta det med ro, forsøke å lære så mye du kan av eldre spillere, og bli venner med mange du kan virkelig ha det gøy med.

Hva bør jeg tenke på?

Med tanke på hvor tidkrevende mange massive onlinespill er og hvor lett det er å bli hekta på dem, er det greit å få seg en viss oversikt over mylderet av muligheter, og forsøke å tenke nøye over hva en har lyst til å spille.

Er vakker eller realistisk grafikk viktig for deg?
Er vakker eller realistisk grafikk viktig for deg?

Det første av disse elementene som er avgjørende for mange er hvilken verden eller setting spillet har. Den vanligste type verden i massive onlinespill er såkalt høy-fantasy. Her kryr det av alver, dverger, orker, troll og drager, som i de fleste klassiske fantasysettinger. Hvis du er drittlei alver og orker som du finner i World of Warcraft eller Warhammer Online, men fortsatt har lyst til å svinge et sverd og bruke magi, er kanskje heller Age of Conan noe for deg. Hvis du har sansen for science fiction har både Eve Online og Anarchy Online mye å by på. Kanskje du heller har lyst til å spille som superhelt, da kan City of Heroes være midt i blinken.

Neste viktig punkt er grafikk. Er du en grafikkhore? En grei regel er som oftest at desto nyere et spill er, desto bedre grafikk har det. Massive onlinespill har likevel den fordelen at de kan oppdateres og forbedres ganske fundamentalt, og noen eldre spill som har vært på markedet lenge har hatt vesentlige grafikkoppdateringer underveis. Hvis du er ute etter svært god grafikk i ditt spill må du også være klar for at spillet kommer med høye systemkrav. Et spill som Age of Conan har for eksempel veldig god grafikk, men krever rå maskinkraft for å virkelig bli vakkert.

Et svært viktig punkt du bør tenke nøye over er kompleksitet. Hvor mye erfaring har du fra massive onlinespill eller dataspill generelt fra før? Noen spill i sjangeren er uhyre komplekse og har bratte læringskurver, mens andre geleider deg pent og pyntelig inn i spillverdenen. Selv om spill med høy kompleksitet kan virke avskrekkende på mange, bidrar likevel denne kompleksiteten til å skape dybde. Hvis du har lyst til å spille et massivt onlinespill lenge, kan det godt være at det nettopp er kompleksiteten som opprettholder interessen.

Liker du fantasy, science fiction eller noe annet?
Liker du fantasy, science fiction eller noe annet?

Neste viktige punkt er hvor mye innhold et spill har. En god generell regel her er at noe eldre spill ofte har mer innhold enn nye, siden de har hatt mer tid til å utvikle oppdateringer eller ekspansjonspakker til spillet. De fleste spillselskaper jobber kontinuerlig med å skape nytt innhold til sine massive onlinespill for å hindre at spillerne hopper av til konkurrentene. Hvis du planlegger å holde deg i samme spill lenge, er det viktig at spillet har mye å by på av innhold.

Et viktigere og viktigere punkt for mange onlinespillere er hvor mye spiller-mot-spiller-kamp det er lagt opp til. For de nyinnvidde er dette kanskje litt skummelt, men erfarne spillere vet at de største utfordringene ofte kommer fra andre spillere og ikke kun fra spillet selv. Flere spill har såkalte spiller-mot-spiller–servere, hvor slik kamp ofte kan forekomme hvor som helst. Hvis du er nybegynner er det nok best å lære seg både sjangeren og spillet å kjenne før man kaster seg for fullt inn i denne kampen, men det er utvilsomt et grunnleggende element for de fleste spill å ha gode spiller-mot-spiller-muligheter.

Mitt siste viktige punkt på denne listen er om spillet har en gratis prøveperiode. Desto eldre et massivt onlinespill er, desto større sjanse er det for at det har en gratisperiode på en til tre uker, for å lokke til seg nye spillere. Siden det er helt gratis å prøve slike spill er det ingen dum idé å benytte seg av tilbudet hvis du er usikker på hvilke spill som passer best for deg. Det er verdt å merke seg at siden massive onlinespill er så store og dype, er det som oftest svært lite av et spill du rekker å se i løpet av et par uker. En prøveperiode kan likevel gi et verdifullt innblikk, uten å koste en krone.

Så la oss endelig ta for oss spillene.

Skjermbilde fra World of Warcraft.
Skjermbilde fra World of Warcraft.

World of Warcraft (PC)

Utgivelsesår: 2004
Verden: Høy-fantasy
Grafikkvalitet: Middels
Kompleksitet: Middels
Grad av innhold: Høy
Grad av PvP: Lav
Gratis prøveperiode: Ja

World of Warcraft er den ubestridte kongen i den massive onlinespillverdenen. Med dette spillet har utvikler Blizzard også sikret seg å være en supermakt innen sjangeren i all overskuelig fremtid. Kort sagt har World of Warcraft greid å bli den hellige gral innen oppskrifter på massive onlinespill. Det er lett å forstå, slik at nesten hvem som helst kan spille det, og byr samtidig på en utrolig dybde for veteraner ved hjelp av enorme mengder innhold.

World of Warcraft er et lysende eksempel på profesjonalitet. Det er et så blankpolert produkt som et spill fra 2004 kan få blitt, og det blir kontinuerlig og hyppig forbedret med både oppdateringer og ekspansjonspakker. Blizzard øser av ressurser for å beholde tronen de har tilegnet seg, og med rundt 11 millioner betalende spillere har de enorme midler til rådighet.

Hvis du er en nybegynner i massive onlinespill har World of Warcraft garantert masse å by på for deg. Hvis du er en veteran har spillet også helt sikkert mye du vil like. Det er nettop fordi World of Warcraft er lett å sette seg inn i og samtidig nesten er umulig å fullt ut mestre, at jeg har beskrevet spillets kompleksitet som middels. For selve spillsystemet er verken spesielt, komplisert eller nyskapende, men spillets størrelse gjør det spillet til nettopp dette hvis du oppholder deg i World of Warcrafts verden lenge nok.

Ingen over og ingen ved siden, når det gjelder World of Warcraft.
Ingen over og ingen ved siden, når det gjelder World of Warcraft.

I World of Warcraft kan du spille alene det meste av tiden hvis du ønsker det, men hvis du virkelig vil ha de gode våpnene og rustningene må du spille i grupper med andre. Mange og utfordrende prøvelser for grupper av alle størrelser er nettopp noe av det som gir World of Warcraft et utrolig dypt innhold. Her er samarbeid, og at alle spillere er dyktige i sine roller, nøkkelen til suksess.

Spillere får mange klasser å velge mellom når de skal lage sine karakterer, og hvilken rase du velger avgjør hvilke side du havner på i konflikten mellom The Horde og The Alliance. Spillets nyeste utvidelsespakke, Wrath of the Lich King, som kom høsten 2008, åpner for den helt nye klassen Death Knight, og tilbyr samtidig masse nytt og originalt innhold. Selv om Wrath of the Lich King først og fremst er myntet på erfarne spillere, er World of Warcraft så stort at nybegynnere aldri vil ha lite å henge fingrene i.

Spillet har spiller-mot-spiller-servere hvor kamp mellom spillere stort sett kan skje over alt, og i tillegg mange minispill som åpner for mye spiller-mot-spiller-innhold samme hvilke server du er på. Selv om disse sidene av spillet er godt utviklet, danner de ikke hovedfokuset for spillet, og havner nok litt i bakleksa når de blir sammenlignet med den spiller-mot-spiller-kampen som noen av sjangerens nye spill har å by på.

Det er ikke så lett å finne noe negativt å si om World of Warcraft. De som ikke liker spillet vil kanskje peke mot den tegneserieaktige grafikken, eller at spillermiljøet kan bli noe barnslig til tider når World of Warcraft har en større andel umodne spillere enn mange andre onlinespill. Selv om World of Warcraft begynner å dra på årene, strømmer oppdateringene fortsatt på, og vil nok også fortsette å gjøre det i flere år til så lenge det er så utrolig populært blant spillerne.

Skjermbilde fra Lord of the Rings Online.
Skjermbilde fra Lord of the Rings Online.

Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Utgivelsesår: 2007
Verden: Tolkiens Midgard
Grafikkvalitet: Middels
Kompleksitet: Lav
Grad av innhold: Middels
Grad av PvP: Lav
Gratis prøveperiode: Ja

Etter mange tiår med å være verdens mest populære fantasybok, og etter en filmtrilogi som tok pusten fra hele verden, var det selvfølgelig kun et spørsmål om tid før Ringenes Herre tok sin plass i den massive onlinespillverdenen. Få personer om noen har vel formet fantasysjangeren så betraktelig som Tolkien, når han fungerte som en linse for mytologi og legender, og skapte dem om til sin egen rike verden full av fantastiske historier. Tolkien ønsket å skape en egen mytologi for England, noe som resulterte i en sjanger som i dag underholder hundrevis av millioner av mennesker verden over.

Lord of the Rings Online (LotRO) er lett å sette seg inn i, og det gir spillere store muligheter til å utforske dets rike verden full av eventyr. Dets spillsystem er bygget opp av rollespillelementer som er kjent for de fleste, men det legger grunnlaget for hva Lord of the Rings Online er skapt for å tilby, nemlig en vakker verden som det er virkelig gøy å spille i, og som er tilgjengelig for de fleste.

Spillet inneholder mange konvensjonelle oppdrag som du kan finne i nesten alle massive onlinespill, men det har også mange historiespillingsoppdrag hvor du får se korte filmsnutter og møte kjente karakterer fra Tolkiens univers. Det er utvilsomt en herlig opplevelse for mange når de for første gang ser kjente landemerker fra boken og filmene åpenbare seg i spillet, og dette fokuset på historien og stedene er noe som skiller Lord of the Rings Online fra lignende spill.

Det er få, om noen i det hele tatt, som er like flinke på å oppdatere sine spill som utvikler Turbine. Dette spillet blir oppdatert jevnlig med hva som kalles bøker. Hver ny bok har nytt innhold og avanserer spillets historie. På denne måten får spillere hele tiden nytt innhold som åpner for nye muligheter, nye monstre å drepe og nye skatter å finne.

Utvidelsespakken Mines of Moria har skapt mye dybde for Lord of the Rings Online.
Utvidelsespakken Mines of Moria har skapt mye dybde for Lord of the Rings Online.

Høsten 2008 kom den første ekspansjonspakke kalt Mines of Moria. Med denne pakken får spillets erfarne spillere mye nytt innhold, og med muligheten for å lage legendarisk utstyr får spillet mer dybde. Mines of Moria åpner også for to nye klasser, selv om det ikke tilbyr spesielt mye annet for nye spillere.

Du kan kun starte med karakterer fra den «gode» siden i Lord of the Rings Online, men når du har steget litt i gradene kan du prøve et av spillets unike elementer hvor du kan lage deg et monster og prøve deg i kamp mot andre spillere. Denne spiller-mot-spiller-kampen er en av de perifere sidene i spillet, men den gir i hvert fall spillere noen morsomme muligheter.

Dette kan definitivt være spillet for deg hvis du ønsker deg et morsomt spill som ikke er spesielt vanskelig å sette seg inn i, men som du samtidig kan spille svært lenge. Spillets grafikk er ikke spektakulær, men god nok til å tilby et fint og morsomt innblikk i Tolkiens verden, og hvis du er en fan av denne vil dette spillet uten tvil by på mange kjempegode spillopplevelser.

Skjermbilde fra Age of Conan.
Skjermbilde fra Age of Conan.

Age of Conan: Hyborian Adventures

Utgivelsesår: 2008
Verden: Robert E. Howards Hyboria
Grafikkvalitet: Høy
Kompleksitet: Lav
Grad av innhold: Lav
Grad av PvP: Medium
Gratis prøveperiode: Nei

Er du lei alver og dverger? Liker du å kappe hodet av dine motstandere for så å vasse i deres blod? Hvis du, som Conan, føler at det beste i livet er å knuse dine fiender, se dem flykte fra deg og høre deres kvinners klage, er kanskje Age of Conan midt i blinken for deg.

Spillet har en utrolig vakker grafikk og kanskje den beste musikken jeg har hørt i et dataspill noen sinne. Karakterenes animasjoner er også særdeles realistiske og detaljerte. Selv om du i Age of Conan kan svinge økser og sverd, samt bruke magi som i alle fantasyverdener, er Robert E. Howards setting såkalt lav-fantasy. Det er en mer realistisk og voksen verden som skal gjenspeile en tidligere versjon av vår egen jord. Grafikken er ikke full av glorete tegneseriefarger, men i stedet oppbygget av et mer naturlig utseende.

Age of Conan viser deg mye blod og en god del nakenhet så dets aldersgrense på 18 er passende. At det er et spill for voksne blir også reflektert av den gjennomsnittelige alderen på dets spillere som er hele 29 år. Denne modenheten virker direkte inn på samfunnet i spillet, som er svært konkurranseorientert, men voksent.

Spillernes modenhet blir ikke reflektert av Age of Conans spillsystem, som ikke er særlig komplekst eller dypt i det hele tatt. Karakterutviklingen følger stort sett samme modell som den du finner i World of Warcraft. Laging av utstyr, trening av evner og utvikling av karakterer gjennom talentvalg er heller ikke komplisert.

Detaljerte karaktermodeller, realistisk grafikk og kvalitetsanimasjoner er ikke mangelvare i Age of Conan.
Detaljerte karaktermodeller, realistisk grafikk og kvalitetsanimasjoner er ikke mangelvare i Age of Conan.

Et sted Age of Conan skiller seg ut fra de fleste andre store massive onlinespill er gjennom dets utstyrssystem. Slik spillet er i dag er ikke utstyr, som våpen og rustninger, spesielt viktig. Dette vil endre seg noe om ganske kort tid, når spillets nye sjef og hans utviklere oppdaterer styrken på alt utstyr i Age of Conan.

Grunnen til at spillet ikke var slik fra dets lansering er fordi Age of Conan er et mer action-orientert rollespill. Her har dine ferdigheter med tastene mer å si enn vanlig, med spillets combosystem. Dette kampsystemet er morsomt og fartsfylt, og når du bruker det til å hugge hodet av din motstander gjør det Age of Conan til et mye mer rått og brutalt massivt onlinespill enn dets konkurrenter. Fokuset på action er slik spillet virkelig skiller seg fra de andre konvensjonelle massive fantasyonlinespillene.

Age of Conans akilleshæl har så langt vært dets innhold. Spillet har mange områder å utforske og oppdrag å utføre, men sammenlignet med andre brede massive onlinespill har det hatt merkbart mindre innhold å by på. Age of Conan oppdateres likevel så raskt utviklerne makter med nye områder og grotter.

Dette kan være spillet for deg hvis du har en kapabel PC, ønsker god grafikk og musikk, søker modne medspillere, liker råe kamper med mye action og har tålmodighet til å vente på oppdateringer av innhold.

Skjermbilde fra Eve Online.
Skjermbilde fra Eve Online.

Eve Online

Utgivelsesår: 2003
Verden: Science Fiction
Grafikkvalitet: Medium
Kompleksitet: Høy
Grad av innhold: Høy
Grad av PvP: Høy
Gratis prøveperiode: Ja

Eve Online er som vanlig den som ikke passer helt inn i noen sammenligning. Det er et massivt onlinespill ulikt de fleste andre. Eve utspiller seg i en fjern science fiction-fremtid, og her styrer ikke spillerne karakterer som løper rundt og banker opp fiender slik som vanlig er. Her styrer du i stedet romskip som du kjøper og utstyrer selv.

Du lager en karakter som i de fleste massive onlinespill, men styrer denne aldri, kun de skipene den sitter i. Eve skiller seg også ut ved at det ikke har forskjellige klasser spillerne må velge mellom. Du kan i stedet trene alle tenkelige evner, enten de hjelper deg i kamp, hvilke romskip du kan styre, hvilket utstyr du kan lage, eller handel. Alle kan trene alle evner og det eneste hinderet for å mestre alle er tid.

Evner trenes nemlig på en unik måte i Eve. Her er det ikke erfaringspoeng du tilegner deg ved å utføre oppdrag eller drepe fiender som hjelper deg til å bli bedre. Alle evner tar i stedet et visst antall minutter, timer eller dager å trene. Slik kan du ikke bare bli bedre mens du spiller, men også mens du sover eller for eksempel er på skole eller jobb.

Hvordan best utstyre ditt skip krever mye kunnskap i Eve.
Hvordan best utstyre ditt skip krever mye kunnskap i Eve.

Siden romskipet ditt kan bli ødelagt når som helst er det viktig å forsikre det. I Eve kan du nemlig raskt risikere å miste både skipet ditt og alt utstyr du har om bord til en annen spiller. Med den åpne og farlige verdenen, myriader med evner å trene opp, et særdeles vanskelig system for å utstyre skip og mange andre faktorer, er Eve Online et svært komplisert spill.

Tonnevis med tålmodighet, et øvet øye for detaljer, samt og mye erfaring fra andre onlinespill er alle egenskaper som kommer godt med i Eve. Verdensrommet er stort og det er så mange ting å lære seg i dette spillet at det knapt finnes grenser for hvor lenge en entusiast kan spille det. Eve har flere andre unike egenskaper også. I dette spillet befinner samtlige spillere seg på en eneste kjempestor server, og innimellom avholdes valg mellom spillere om hvem som skal sitte i et råd som kan ta opp saker de ønsker med spillets utviklere.

Eve er ulikt de fleste andre spill også i sin utvikling. Det startet med ganske beskjedent innhold og antall spillere, men det har utviklet seg kraftig innen begge de senere årene. Grafikken har blitt betraktelig oppgradert og oppdateringer og utvidelsespakker slippes jevnlig uten kostnad for spillerne.

Hvis du har lyst å prøve et onlinespill utenom det vanlige og har sans for detaljer og komplekse spillsystemer, er det godt mulig at Eve Online er nettopp spillet for deg. Spillet er mye mer en levende verden enn de andre spillene på min hovedliste. Det er først og fremst det spillerskapte samfunnet som står i sentrum i EVE, og hvis du virkelig ønsker deg noe å bryne deg på finnes det ingen tvil om at dette spillet kan gi deg nettopp det.

Skjermbilde fra Warhammer Online.
Skjermbilde fra Warhammer Online.

Warhammer Online: Age of Reckoning

Utgivelsesår: 2008
Verden: Høy-fantasy
Grafikkvalitet: Medium
Kompleksitet: Lav
Grad av innhold: Medium
Grad av PvP: Høy
Gratis prøveperiode: Nei

Den nyeste gutten i den massive onlinespillgata er Warhammer Online. Spillet finner sted i en fantasyverden som har mange tiår på baken og en rik historie fra Games Workshops strategiske miniatyrspill og mange konvensjonelle dataspill. Det er en brutal verden hvor altomfattende krig virker å være det eneste permanente holdepunktet for dets innbyggere.

Dette spillet kalles Age of Reckoning nettopp fordi den massive kampen mellom menneskene, dvergene og alvene (orden) mot grønnhudene, mørkalvene og kaoskrigerne (ødeleggelse), har nådd et kritisk punkt, og spillerne kan delta på sin rases side og vinne stor ære på slagmarken. Det er denne krigen som driver Warhammer Online, og det er denne krigen som gjør det hele gøy.

Ved første øyekast kan Warhammer Online virke som en World of Warcraft-klone, med sin grafikk, sin rasekrig og sitt kampsystem. Men selv om dette spillet åpenbart har fått noe av sin inspirasjon fra dets vanvittig suksessrike eldre «onkel», er det ikke tvil om at Warhammer Online har et helt annet fokus enn World of Warcraft. For i dette spillet er det nemlig spiller-mot-spiller-kampen som er hovedelementet.

Krigen mellom orden og ødeleggelse overskygger alt i Warhammer Online.
Krigen mellom orden og ødeleggelse overskygger alt i Warhammer Online.

Fra første stund får du i Warhammer Online muligheten til å kaste deg for fullt inn i krigen mot andre spillere. Du får også konvensjonelle erfaringspoeng og utstyrsbelønninger fra å drepe fiendtlige spillere i denne kampen og når du utfører oppdrag som omhandler den. Disse spiller-mot-spiller-elementene er svært bra utviklet, og alle har sin rolle å fylle i den evinnelige kampen.

En stor nyvinning i Warhammer Online er dets allmenne oppdragssystem. Her kan hvem som helst bli med i store og åpne oppdrag, og hvor mye du bidrar avgjør hvor stor sjanse du har for å få gode skatter ved oppdragets slutt. En annen nyvinning er hva spillet kaller «The Tome of Knowledge», som er en enorm bok hvor alle dine oppdagelser og prestasjoner blir skrevet ned. Denne boken gir deg også masse informasjon om spillets verden, dets historie og den kan gi deg fine belønninger som titler, erfaringspoeng og mye annet.

Selv med de overnevnte nyvinningene er de konvensjonelle elementene i Warhammer Online ikke like godt utviklet som dets spiller-mot-spiller-kamp. Utstyrslaging er noe kronglete og vanlige oppdrag kan bli litt irriterende. Selv om spillet ble lansert med noe mindre innhold en planlagt, og med litt rusk i maskineriet rundt sine servere, er det ingen tvil om at Warhammer Online er et svært profesjonelt prosjekt og det blir kontinuerlig oppdatert og forbedret.

Warhammer Online kan være onlinespillet for deg hvis du elsker spiller-mot-spiller-krig og liker å gjøre dette i en fantasyverden med konvensjonelle rollespillsystemer.

Pirates of the Burning Sea

Pirates of the Burning Sea.
Pirates of the Burning Sea.

Frister det å være pirat i Karibia på 1700-tallet? Pirates of the Burning Sea er et massivt onlinespill litt utenom det vanlige. Mye av spillets fokus ligger i kamp til sjøs med seilskip av alle tenkelige slag, og denne kampen byr på virkelig interessant og originalt innhold. Spillet ligner kanskje litt på Eve Online i sin vektlegging på spiller-mot-spiller-krig i skip, en spillerdrevet økonomi og at det også har en bratt læringskurve. Selv om spillet inneholder flere gode elementer og byr på mye dybde, har mange klaget på spillets kamp mellom dets menneskelige skikkelser. Der krig mellom skip er godt utviklet mangler det fortsatt mye på det som kalles «swashbuckling», som er kamp hånd-til-hånd mellom spillernes rollefigurer. Pirates of the Burning Sea kom ut i 2008, og selv om dets spillertall ikke har nådd store høyder, har det et godt og sammensveiset samfunn.

Guild Wars

Guild Wars.
Guild Wars.

Guild Wars har ikke samme forretningsmodell som de fleste andre massive onlinespill. Siden det kom ut i 2005 har spillet ikke hatt noen månedskostnader for sine spillere, men i stedet kun den kostnaden det er å kjøpe selve spillet. Siden utgivelsen har Guild Wars blitt oppdatert med hva som kalles kampanjer. Disse gir spillerne mer innhold og nye muligheter, men må kjøpes individuelt for at spillerne skal få tilgang på det nye materiale. Selve spillet er fullt av farger og morsomme kamper som i de fleste massive fantasyonlinespill. Guild Wars er et profesjonelt og velbalansert spill og inneholder det meste av hva et klassisk massivt onlinespill bør. Det har mange klasser å velge mellom, byr på mange spiller-mot-spiller-muligheter og har god dybde. Spillets verden er sterkt delt inn i hva som kalles instanser, noe som lettere åpner for mye innhold, men som fjerner spillernes mulighet til å få oppleve en stor og åpen verden.

City of Heroes/City of Villains

City of Heroes.
City of Heroes.

Superhelter av alle tenkelige slag fyller gatene i det morsomme, fargerike og spennende spillet fra 2004. I 2005 kom dets tvilling i form av City of Villains, som også gir spillerne muligheten til å prøve seg som superskurk. Sammen danner disse to spillene en verden hvor du kan ta del i kampen mellom helter og skurker. Spillet har et veldig bra system for å skape din karakter, hvor du får haugevis med valg innen hvordan du vil se ut og hva du vil ha på deg. City of Heroes/Villains gjør ikke ting alt for komplisert for sine spillere, og lar deg i stedet kaste deg inn i kampen med en gang. Spillets utvikler Cryptic Studios jobber forresten med onlinespillet Champions Online, som lar deg spille en helt på PC eller Xbox 360.

Anarchy Online

Anarchy Online.
Anarchy Online.

Funcoms første massive onlinespill holder fortsatt koken, selv om det virkelig begynner å dra på årene. Da det kom ut i 2001 hadde det sine problemer, men Anarchy Online har et element som har holdt det i live alle disse årene – et dypt og utfordrende utstyrssystem. Anarchy Onlines verden er en fortelling om en fjern science fiction-fremtid i verdensrommet, full av mystikk og intriger. Spillet har fått flere utvidelsespakker opp gjennom årene, og en oppgradering av dets spillmotor, som vil gi merkbart bedre grafikk, er under full utvikling. Anarchy Online har svært mye innhold, et veldig bra og modent spillersamfunn, en utrolig dybde grunnet gode spillsystemer og en høy grad av kompleksitet. Du kan spille Anarchy Onlines grunnpakke helt gratis, men for å få mye ut av spillet bør du absolutt oppgradere til nyeste versjon.

The Matrix Online

The Matrix Online.
The Matrix Online.

De nyskapende, smarte og interessante Matrix-filmene viste oss en råstilig verden, og slik som filmene endte lot de mange spørsmål stå åpne og skapte store fremtidsmuligheter. I The Matrix Online får spillerne kontinuerlig være med på utviklingen av historien videre, får direkte og dype innblikk inn i denne unike verdenen og kan til og med møte karakterer som Morpheus eller Seraph. Dette er stedet hvor den offisielle Matrix-historien blir utpillt fra dag til og som spiller får du være med ettersom nye oppdateringer slippes. Da The Matrix Online ble gitt ut i 2005 fikk det en grei mottakelse, men mange klaget på et noe rusketet utseende og en noe kludrete kampmekanikk. Spillet har blitt forbedret mye siden den gang og blir fortsatt kontinuerlig oppdatert.

Everquest II

Everquest II.
Everquest II.

Det originale Everquest var en god stund innehaver av den massive onlinespilltronen, og da Everquest II kom ut i 2004 trodde de fleste på en jevn kamp mellom det og World of Warcraft som kom ut nesten samtidig. At World of Warcraft så klart stakk av med seieren var det ikke mange som hadde ventet, for Everquest II er et godt spill, selv om det aldri har tatt av helt. Da det ble utgitt inneholdt det ikke noen mulighet for spiller-mot-spiller –kamp, men det har en lang rekke utvidelsespakker rettet på. Disse har også gitt spillet mye innhold og en stor og rik verden. Everquest II har en ganske standard høy-fantasyverden, og har fortsatt god grafikk for et spill som kom ut i 2004. Det kan gi både nye som erfarne onlinespillere et godt spill å boltre seg i, men har i de senere måneder tiltrukket seg mye kritikk fordi det åpner for at spillere kan bruke penger fra den virkelige verden til å kjøpe seg fordeler i Everquest II sin virtuelle.

Final Fantasy XI

Final Fantasy XI.
Final Fantasy XI.

Med så mange fanatiske tilhengere som Final Fantasy-serien har, måtte det bare komme en massiv onlinespillutgave, og den ble utgitt i Japan i 2002 for Playstation 2. Litt senere ble spillet utgitt for PC og tilgjengelig både i Europa og Nord-Amerika, og i 2006 kunne også Xbox 360-eiere prøve spillet. Final Fantasy XI er et av de største massive onlinespillene i Asia, selv om det aldri har tatt av i vesten. Det har fått fire utvidelsespakker siden 2002, og det jobbes fortsatt med flere. Mange Final Fantasy-entusiaster kan oppleve flere av seriens mest elskede personer og elementer i dette onlinespillet, og det er består av en enorm verden med store mengder innhold. Som mange asiatiske onlinespill må du være forberedt på mye såkalt «grinding» i Final Fantasy XI, for det tar lang tid å bli mektig.

Dungeons & Dragons Online

Dungeons & Dragons Online.
Dungeons & Dragons Online.

Selskapet Turbine har mange jern i ilden i denne sjangeren, og Dungeons & Dragons Online er et av dem. Selv om spillet ikke var spesielt stort da det ble utgitt i 2006, har utviklerne virkelig lagt ned mye jobb i å bedre på dette med en rekke svært gode oppdateringer. I dag har spillet mye innhold, og gir gode muligheter for Dungeons & Dragons-fans til å utforske sine rollespillfantasier. Dungeons & Dragons Online er først å fremst et spill som fokuserer på utstyr, siden det ikke tar spesielt lang tid å nå øverste nivå. De fleste av dine medspillere skiller seg litt fra de fleste andre du finner i massive onlinespill. Mange av dem er nemlig ikke massive onlinespillentusiaster, men det er i stedet deres kjærlighet til Dungeons & Dragons som har brakt dem dit.

Runescape

Screenshot fra Runescape.
Screenshot fra Runescape.

Runescape blir ofte beskrevet som både verdens største gratis massive onlinespill og som verdens største massive onlinespill fordi det har så mange registrerte brukerkontoer. Det korrekte antall aktive spillere er likevel utrolig vanskelig å estimere, men det er i hvert fall sikkert at mange leker seg med dette spillet jevnlig. Den største fordelen med Runescape er at det er gratis. Det har også en god del innhold og mange muligheter for sine spillere, som spiller-mot-spiller-kamp, en stor verden og mange oppdrag. Du kan likevel kun spille Runescape i fullskjerm hvis du betaler og oppgraderer din konto, og det er også kun på den måten du får tilgang på det meste av hva spillet har å tilby. Selv om du slipper å laste ned eller kjøpe et stort spill fordi Runescape er Java-basert og spilles gjennom din nettleser, er Runescape og alle slike spill merkbart dårligere innen stort sett alle områder enn deres månedsavgiftsbaserte storebrødre.

Fremtiden

Det utvikles så mange nye massive onlinespill at det er nesten fullstendig umulig å holde styr på alle, og nye prosjekter blir stort sett annonsert ukentlig. Fordi massive onlinespill er nesten umulig å piratkopiere og siden ingen kan la være å legge merke til World of Warcrafts eventyrlige suksess, finnes det knapt grenser for hvor mange spillutviklere som sikler etter å gi ut sitt eget onlineunivers.

Siden det nettopp er så mange på banen allerede, og så vanvittig mange under utvikling er det liten tvil om at dette kommer spillerne til gode. Som forbruker kan man nå velge og vrake mellom et mylder av onlinespill som i hver sin desperate kamp forsøker å lokke til seg så mange som mulig for å jage unna nedleggelsesmonsteret.

Hvis jeg kan tillate meg å avslutte i en personlig tone, så vil, etter min mening, både onlineverdener som Second Life og massive onlinespill hånd i hånd forme mye av menneskehetens fremtid. Det er ikke få som har oppdaget at de er nåtidens ultimate underholdningsverktøy, og jeg tviler ikke et sekund på at de vil få mange flere funksjoner i tiden som kommer. Jeg tror ikke de kun fungerer som virkelighetsflukt, og vil i stedet påpeke at virtuelle samfunn online både i dag og i fremtiden, har stort potensial til å fungere som kraftige kommunikasjonsverktøy, formidlere av kunnskap, utvekslere av ideer og at de kan hjelpe på internasjonal forståelse. Selv om det nok tar oss en stund før det blir vår virkelighet, tror jeg store deler av vår felles fremtid vil være virtuell.

Kommentarer (86)

Forsiden akkurat nå

Til toppen