Impossible Creatures

Den unge krigskorrespondenten Rex Chance har ikke hørt fra sin far, professor Chanikov, siden han var en liten gutt. Plutselig en dag får mottar han et brev fra faren om at han må komme til farens tilholdssted på en øy et uvisst sted i stillehavet. På øya møter han ikke sin far, kun et laboratorium med en gedigen kapsel med et grusomt monster i.

Lag dine egne dyr
I grunnprinsippet fungerer Impossible Creatures som alle andre spill innenfor sjangeren. En skal etablere en base, hente inn ressurser, og produsere dyr som du senere bruker i kamp. Det finnes kun to forskjellige ressurser i spillet: Kull og elektrisitet. Elektrisitet skaffer du simpelthen ved å bygge spesielle strukturer som automatisk samler inn dette. For å få tak i kull må du ansette såkalte "Henchmen", tilsynelatende mindre intelligente menn som jobber i kullminene dine. Heldigvis handler Impossible Creatures om mye mer enn dette. Det mest geniale og grensesprengende med Impossible Creatures er at du skal designe dine egne dyr! Det vil si at du, i et eget slags program som er innebygget i spillet, setter sammen DNA-en til to forskjellige dyr og smelter dem sammen til ett individ.

En kan variere mellom seks-sju forskjellige kroppsdeler. Hver av kroppsdelene har spesielle egenskaper. Vil du for eksempel ha et raskt dyr med gode biteegenskaper, kan du velge å bruke beina til en gepard, mens du bruker hodet til en flodhest. Vil du ha et sterkt dyr som er flinkt til å bruke klørne og samtidig har horn til å stange ned sine fiender med, kan du kombinere en isbjørns sterke bein og klør med en hanngeits flotte horn. En del dyr har også helt spesielle egenskaper, som den elektriske ålen med sine støt og stinkdyret med sin lammende stank. En har hele 50 dyr og velge mellom, alt fra kobraslange til lemen, fra kamel til veps. Rykter går også om at flere dyr er i produksjon hos utviklerne, og vil muligens bli tilgjengelige gjennom tilleggspakker.

I kampanjedelen må Rex gå ut og samle opp DNA fra de virkelige dyrene, mens en i vanlig scenario og multiplayer har hele listen med spill til disposisjon. Det sier seg selv at dette er et spill med imponerende mange muligheter. "The Army Builder", som det vesle programmet er kalt, gir uendelig mange timer med moro utenfor selve spillet. Programmet er lekkert og oversiktlig, med hvert av de opprinnelige dyrene på hver sin side av bildet. I midten er det et flott 3D-bilde av den ferdige kombinasjonen. Dette kan vris og vendes på alt i alle retninger. Under bildene finnes all den informasjonen en trenger om dyret. Med så mange muligheter kan det være fristende kun å designe sterke dyr med enorme krefter. Det er imidlertid ikke så enkelt å lykkes. Har du laget noen veldig sterke dyr, må du avansere til et høyere nivå i basens hovedbygning. Dette er noe som koster, ergo lønner det seg også å designe billige, svakere dyr, med tanke på begynnelsen av et spill. Impossible Creatures er et spill hvor det er svært viktig å legge opp riktig strategi.

Etter å ha spilt ferdig kampanjedelen av spillet, er det klart for å spille et halsbrekkende spill mot datamaskinen. Denne delen fungerer omtrent som i alle andre spill av denne typen. En har et utvalg kart å velge mellom, hvor en skal spille mot et visst antall motstandere. Dette antallet kan en dessverre ikke velge selv, noe som er synd. Dessuten er antallet sjelden over tre. Det er heller ingen mulighet til å spille med allierte. Denne delen mener jeg utviklerne kunne jobbet litt mer med. I motsetning til kampanjedelen, hvor en må sende Rex ut i naturen for å skaffe DNA-en til de forskjellige dyrene under selve spillet, må du her lage hæren din før du begynner spillet. Du kan også bruke en av hærene som allerede ligger inne på spillet.

En hær kan inneholde ni forskjellige typer dyr. Hærene du lager kan lagres og brukes senere. Etter å ha valgt hær og vanskelighetsgrad (lett, middels og vanskelig) er det bare å sette i gang. Selve spillet foregår på samme måte som i kampanjedelen. En skal etablere en base og bygge alle de nødvendige bygningene, for så å produsere dyrene du designet før du startet i bygningen kalt "Creature Chamber", og bruke dem i krig mot fienden. Det er ikke så veldig mange bygninger i spillet. De viktigste bygningene er hovedbygningen din, hvor du produserer "Henchmen", det nevnte "Creature Chamber" og en bygning hvor du kan oppgradere dine dyr til å bli sterkere, raskere og lignendende. I tillegg har vi et par strukturer som produserer elektrisitet, og et slags tårn som angriper fiender som nærmer seg. Sistnevnte kunne jeg godt tenke meg gjorde større skade enn den faktisk gjør.

Spillets multiplayer-del fungerer på omtrent samme måten som de vanlige scenarioene. En kan spille mot opptil 5 personer samtidig, alle med sine egne, unike dyr. Det er mulig å velge mellom over 20 forskjellige kart. Heller ikke i multiplayer-delen er det mulig å ha allierte. Dette er skuffende med tanke på hvor mye moro man har med å spille for eksempel to mot to i andre spill. Ellers er ikke denne delen av spillet krydret med noe særlig mer enn at en skal spille mot hverandre, og den som står igjen til slutt vinner. Ikke revolusjonerende, men brukbart.