Impossible Creatures

Den unge krigskorrespondenten Rex Chance har ikke hørt fra sin far, professor Chanikov, siden han var en liten gutt. Plutselig en dag får mottar han et brev fra faren om at han må komme til farens tilholdssted på en øy et uvisst sted i stillehavet. På øya møter han ikke sin far, kun et laboratorium med en gedigen kapsel med et grusomt monster i.

Fantastisk bevegelsesfrihet
Grafikken i Impossible Creatures er det bare å bøye seg i støvet for. Hvert område er en øy omgitt med hav. Denne er i full 3D, og ved første øyekast minner dette mest om hva vi så i "Black & White". En annen likhet med Black & White er den fantastiske bevegelsesfriheten du har i dette spillet. En kan zoome så langt unna at du ser hele øya i et totalbilde, og også zoome helt inn så du får et dyr i nærbilde. Uansett hvor langt inn du zoomer, holder de flotte detaljene seg på plass hele tiden. Det blir aldri "gromsete", det er rett og slett meningen at en skal kunne se hendelsene på kloss hold. I tillegg til at en har flotte zoomemuligheter kan en rotere og snu på bildet akkurat slik en vil.

Bildet kan sees i fugleperspektiv, froskeperspektiv, totalbilde, nærbilde, rett ovenifra eller fra bakken, slik et menneske ville ha sett verdenen. Dette spillet kan enkelt og greit sees fra absolutt alle tenkelige synsvinkler. Dessuten er dette svært lett å manøvrere. For å rotere og velge vinkel, holder en inne Alt-tasten og enkelt styrer vinkelen dit du selv vil ha den med musen. Når Alt-tasten slippes kan en bevege seg rundt på kartet i valgte vinkel. Dette er gjort på en enklere å mye mer oversiktlig måte enn det ble gjort i Black & White.

Selve landskapsgrafikken i Impossible Creatures er også imponerende. De forskjellige øyene kan være dekket med snø og is, være rene ørkenområder, frodige grønne oaser eller mørke vulkanøyer fulle av små geysirer. På øyene finnes et naturtro planteliv, fjell og sletteområder som er imponerende i seg selv. Selv bakken er lekkert detaljert. Bølgene som slår mot strendene er som hentet fra Age og Mythology (som nevnt også er fra Microsoft). Det eneste som er verdt å sette pekefingeren på når det gjelder landskapsgrafikken, er isflakene i vinterområdene. Skulle gjerne sett at de lå og duppet i vannskorpen. Dessuten er de mange trærne litt for firkantede i stammen. Bygninger og strukturer ser også ganske pene ut. Disse bærer virkelig preg av at en professor har satt dem sammen av en rekke materialer og oppfinnelser fra 1930-tallet.

Det er egentlig ikke riktig å kalle bygningene bygninger. Disse fungerer som maskiner som produserer ønsket vare, og det ser de ut som også (og det skal de se ut som, det er jo nettopp det de er). Det er kun én bygning, som faktisk er en bygning og ikke en maskin: Hovedbygningen. Her produseres "Henchmen", og viktige oppgraderinger foretas. Selv om landskaps- og bygningsgrafikken er fin, er det likevel selve dyrene som er mest imponerende. Disse ser nøyaktig likedan ut i spillet som i Army Builder-programmet. De er lekkert detaljert og har en glimrende fysikk som ser akkurat ut som virkelige dyr som beveger seg. Grafikkmessig er det gjort en fantastisk grundig jobb med Impossible CreaturesDet er svært få strategispill som kan måle seg med grafikk av dette kaliber, kanskje med unntak av Warcraft III. Det er rett og slett en nytelse å se på grafikken i dette spillet.

Impossible Creatures er et spill som på mange måter er revolusjonerende innenfor sjangeren. Den største forskjellen fra dette og andre sanntidsstrategispill er at du faktisk skal designe dine egne dyr. Dette er utrolig moro, og en aktivitet en kan more seg med også utenfor selve spillet. Spillets historie er muligens ikke så veldig original, men kampanjedelen er likevel underholdende nok. Spill mot datamaskinen fungerer på omtrent samme måte som den gjør i de fleste andre spill av denne typen. Det er dessverre ingen mulighet til å spille med allierte, og heller ingen mulighet til å velge antall motstandere. I multiplayer-delen kan 5 spillere spille mot hverandre. Heller ikke her er det lagt til noe nevneverdig nytt, annet enn at en bruker sine egendesignede dyr også her. Utviklerne har klart å fange atmosfæren fra 1930-tallet på en flott måte. Det har de gjort blant annet gjennom den artige musikken og den fantastiske grafikken. Sistnevnte er per dags dato noe av det beste i denne typen spill. Impossible Creatures er et utskudd blant alle de mange sanntidsstrategispillene som kommer ut for tiden. Det er annerledes på flere måter, og har en kvalitet en kan ta og føle på. Relic og Microsoft har nok en vinner på markedet!