Indiana Jones and the Emperor's Tomb

Fire år har gått siden LucasArts sist prøvde å erobre spillverdenen med Indiana Jones. Den gangen måtte de se seg slått av en kvinnelig arkeolog. Nå gjør de et nytt forsøk med "Indiana Jones and The Emperor's Tomb", som er tilgjengelig på PlayStation 2, PC og Xbox.

Ryktene om en fjerde Indiana Jones-film vil ingen ende ta, og den kjente og kjære trilogien slippes snart på DVD. For tilhengere av serien kan ventetiden kortes ned ved å innta rollen som verdens tøffeste arkeolog. Det pisker opp til å bli litt av et eventyr, så hold på hatten for nå setter vi i gang.

På nevene løs
"The Emperor's Tomb" starter i jungelen utenfor et tempel i Ceylon, og Indiana starter spillet godt utstyrt med både kniv, pistol og selvfølgelig også pisk. Pisken til Herr Jones er forøvrig godt integrert i spillet, og en kan argumentere for at den er litt for godt integrert. Ideen her går ut på at Indy snurrer pisken fast rundt greiner og andre tilgjengelige objekter, for deretter å svinge seg fra en plattform over til en annen. Dette er greit nok til å begynne med, men en går fort lei da det er noe som må gjentas til det kjedsommelige.

Pisken kan til tider benyttes som et våpen, men er ikke særlig effektiv til den slags bruk. Det kreves alt for mange treff før det gir resultater. Pisken kan brukes til å slå våpnene ut av hendene på fiendene, men en må treffe helt nøyaktig dersom dette skal ha noen effekt. Skulle en lykkes med dette, plukker fiendene opp våpnene igjen nesten med en gang. Det er smartere å snurre pisken rundt nakken på fiendene for deretter å dra dem til seg. Eventyreren Indiana har en pistol, men de skarve mengdene med ammunisjon som finnes begrenser bruken av denne. Indy er ingen stor tilhenger av våpen uansett, noe de som har sett filmene husker. Det går for det meste på nevene løs, og det er faktisk ganske morsomt.

Til å være en arkeolog er nemlig Indiana veldig flink til å slåss, og han tar ikke fem flate øre for å skalle ned et par skurker. Han kan hive dem avgårde bortover bakken, og noen ganger kaster han dem til og med utfor stup. Artig er det også at Indy bruker det han finner tilgjengelig som våpen, som for eksempel flasker og stoler. Indy blir forståelig nok varm i trøya av all denne slåssingen, og ved å fylle opp vannflasken sin kan vår helt slukke tørsten. Tilgang på vann finnes spredt rundt omkring i form av fontener, og ved å benytte seg av disse blir Indy på nytt klar til kamp i løpet av noen få strakser. I tillegg til dette finnes det også helsepakker liggende strødd rundt på brettene. "The Emperor's Tomb" handler først og fremst om å utforske, og det lønner seg å sparke i stykker det som måtte finnes av trekasser. Det er nemlig ikke umulig at de inneholder noe nyttig. Dører og andre innganger er ofte blokkert av plantevekster, og i disse tilfellene må Indiana fiske frem kniven for å kutte seg igjennom.

Dragens hjerte
Etter å ha svinget seg gjennom jungelen og kommet seg inn i tempelet, får Indiana endelig kloa i gjenstanden han er ute etter. Det er først etter dette at bakgrunnshistorien til "The Emperor's Tomb" blir presentert. Gjenstanden Indy har fått kloa i viser seg å være en av tre gjenstander som til sammen utgjør en nøkkel. Denne nøkkelen åpner et kinesisk gravkammer, som huser en sort perle som kalles for "Dragens hjerte". Denne perlen har evnen til å kontrollere menneskesinn, og forståelig nok er det flere som er interessert i den. De to resterende delene av nøkkelen befinner seg i Praha og Istanbul. Dermed bærer det ut på et eventyr som til slutt ender i Kina.

I utgangspunktet er dette en bakgrunnshistorie verdig en egen Indiana Jones-film, men dessverre preger den ikke spillet i noen særlig grad. Den blir på denne måten til dels gjort overflødig, og her ligger noe av problemet med "The Emperor's Tomb". Til å være et Indiana Jones-spill finnes det nemlig veldig lite Indiana Jones her. Misforstå meg ikke; Indiana er lett å gjennkjenne sitt klassiske antrekk, da både hatten og pisken er med i spillet. Vi presenteres for eksotiske steder, og reisene Indy foretar seg blir i kjent stil vist på kartet med de karakterstiske røde strekene vi husker fra filmene. Tilsynelatende er dette spillet så Indiana Jones som det får blitt, men likevel mangler det viktigste.