Info om bakoverkompatibilitet på Xbox 360

Richard Huddy fra ATI har fortalt litt om hvordan bakoverkompatibiliteten på Xbox 360 vil fungere.

Bakoverkompatibilitet er et viktig punkt for alle de tre kommende konsollene. I begynnelsen vil det være få spill tilgjengelig til konsollene, og da er det veldig greit å kunne benytte seg av spill for dagens konsollsystemer i stedet. Dessuten er det alltid en fordel å slippe å ha den gamle Xbox-maskinen stående i stua bare fordi du er hektet på ett eller to spill til konsollen.

Microsoft har som kjent kunngjort at Xbox 360 vil være bakoverkompatibel med de bestselgende Xbox-spillene, og nå har Richard Huddy fra ATI (som lager konsollens grafikksystem) kommet med noen ytterligere detaljer i et intervju med nettstedet Bit-Tech. Han forteller at bakoverkompatibiliteten vil sikres ved hjelp av emulering, og at det ikke er vanskelig å emulere den opprinnelige Xbox-ens prosessor, med tanke på all kraften en Xbox 360 har tilgjengelig.

Grafikken blir imidlertid vanskeligere, i og med at Xbox benyttet seg av grafikkteknologi fra nVidia. Det vil si at det blir problematisk når Xbox-spill kommer med spesifikke nVidia-instruksjoner som ikke ATI-brikkesettet i Xbox 360 støtter. Derfor vil det være nødvendig at hvert spill får sin egen profil som konsollen kan benytte seg av for at emuleringen skal fungere.

Richard Huddy tror konsollen vil selges med en serie slike profiler liggende på harddisken, og at ytterligere profiler kan distribueres over Xbox Live. Dette ser ut til å bety at det foreløpig ikke er noen garanti for at akkurat ditt favorittspill blir kompatibelt med Xbox 360, men vi håper selvfølgelig at Microsoft jobber så hardt de kan med å sørge for at de fleste gode Xbox-spillene (og ikke bare de som solgte best) også vil fungere på Xbox 360.

Siste fra forsiden