Ingen dødtid i det ytre rom

Ingen dødtid i det ytre rom

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Runescape er et spill noen i MMO-miljøet hånler litt av. Dette gratis og nettleserbaserte rollespillet er lett å avfeie som en lettvekter sammenlignet med bautaene i bransjen. Men faktum er at over ti millioner spiller dette spillet aktivt, og per dags dato er det over 100 millioner mennesker som har entret og fortsatt har en aktiv konto i denne magiske verdenen. Ifølge seg selv er Jagex, som står bak Runescape, Europas største utgiver. Runescape spesielt har bidratt til at selskapet har en meget stabil og lønnsom drift.

Fra Runescape
Fra Runescape.

Det er derfor selskapet, som for øyeblikket huser hele 400 ansatte, nå er i gang med sin kanskje aller største utfordring. Jagex jobber med det fremtidsrettede MMORPG-et Mechscape. Det er enda ikke sluppet så mye som et skjermbilde fra spillet, men Mark Gerhard og Henrique Olifiers fra Jagex bekrefter til Eurogamer at spillet er på vei.

Mechscape skal, til tross for navnet, være et helt nytt prosjekt og ikke bare en utvidelse av Runescape. Spillet skal programmeres i Java, og det er fortsatt snakk om nettleserspill, men i mye større skala enn Runescape. Ifølge Olifiers og Gerhard er Mechscape rettet mot et eldre publikum, Runescape og Mechscape vil på denne måten ikke konkurrere mot hverandre. Historien har fått oppmerksomhet, Jagex har skapt et omfattende og stort rom-univers som vi spillere skal få utforske.

Fra inspirasjonskilden Master of Orion 3
Fra inspirasjonskilden Master of Orion 3.

Mechscape er satt til et fiktivt univers, langt frem i tid. Teamet som jobber med spillet har fått fullstendig frie tøyler både økonomisk og kreativt, og Olifiers lover at spillet ikke blir sluppet før det er helt ferdig. Spillsiden Funorb, som har fungert som plattform for Jagexs mange ulike småspill, gir såpass økonomisk stabilitet at utviklerne kan finstille frem og tilbake så mye de vil, til de er fornøyde med resultatet.

Det sentrale er at Mechscape skal være ulikt alt annet som finnes der ute. Spillet har vært i planleggingsfasen siden 2006, og det har vært en prioritet for visjonærene bak Mechscape at spillet skal tilby noe unikt. Jagex røper blant annet at de vil den forhatte grindingen til livs, Mechscape skal ha nok innhold til å unngå dødtid.

Fra klassikeren Ascendancy
Fra klassikeren Ascendancy.

En av de få andre konkrete detaljene Jagex-sjefene røper er at spillet ikke vil ha nivåer, ferdigheter eller erfaringspoeng. Ifølge de to handler spillet om utforsking og erobring.

Teamet har hentet inspirasjon fra gamle sci-fi slagere som Masters of Orion og Ascendancy. I tillegg skal ikke spillere tvinges til å spille med andre mennesker, det er det nemlig ikke alle som vil, ifølge Jagex-sjefene.

En beta vil forhåpentligvis åpnes neste år, men ingenting er fastsatt. Spillet er visstnok i ferd med å bli finpusset, så det bør ikke være så altfor lenge til media fra spillet dukker opp. Selskapet holder bevisst kortene tett til brystet; knuste forventninger og illsinte spillere er alt for ofte et faktum for MMO-er som har blitt hypet før lansering. Jagex vil ikke engang ut med noen midlertidig dato for Mechscape, men den som venter på noe godt …?

(Kilde: Eurogamer)

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen