Interaktivt lysshow fra Ubisoft

Det er ikke så vanskelig å forestille seg at de nye håndholdte maskinene kommer til å få en liten overdose tetriskloner hver. Men kanskje er den nye standarden satt?

Fargesprakende kaskader av lys, dynamisk musikk og et avhengighetsdannende gameplay er noe av det Ubisoft lover i Lumines på PSP. Spillet ser ut til å bli noe for seg selv, selv om de fleste spillutviklere med respekt for seg selv har prøvd noe liknende før.

I Lumines er små brikker som faller fra oven det som kommer til å ta mesteparten av din oppmerksomhet. Det er to forskjellige farger på brikkene, og du skal plassere så mange som mulig av dem inntil hverandre før tidslinjen, en vertikal linje som beveger seg frem og tilbake på skjermen, kommer og fjerner alle brikker som ligger i et ensfarget kvadrat. I blant dukker det opp spesialbrikker, som gjør at du kan fjerne mange brikker på en gang og bygge opp enorme poengsummer.

Nivåene i Lumines skilles ved at de har totalt forskjellig utseende, eller tema. Temaene varierer fra brun bohem-stil, via søttitalls funky disco, til japansk neon-pop og abstrakte kunstverk. Alle bakgrunnene er animerte, og gir spillet et levende, variert utseende. Du kan låse opp brett underveis for å bruke dem når du spiller mot andre spillere.

Musikken i Lumines er også noe for seg selv. Den forandrer hastighet og intensitet etter hvor aggressivt du spiller. Fjerner du mange brikker, blir musikken kraftigere. Temaet på musikken forandrer seg fra brett til brett, og er sydd sammen med resten av spillet for å gjøre bussturen din mer underholdende.

Lumines kan fort bli er et spill av den typen som blir tatt frem igjen når de andre spillene har blitt kjedelige. Spillet blir en av lanseringstitlene til PSP når maskinen kommer i salg i Norge mot sommeren.

Siste fra forsiden