Intervju

– Borderlands 2 får en helt annen dybde

Vi snakket med skaperne som lover en morsommere historiedel i oppfølgeren.

OSLO (Gamer.no): Borderlands var på mange måter noe så sært som et ganske forglemmelig spill, men en fantastisk opplevelse. Blant genistreker som en utsøkt samarbeidsdel mellom fire spillere, leken tegneseriegrafikk og treffsikker humor, fant man også en ubetydelig historie, ensformige våpen og endeløse etapper i kjipe kjøretøy.

Anthony Burch (t.v) og Scott Kester.
Anthony Burch (t.v) og Scott Kester.

I år prøver Gearbox Software å løfte det postapokalyptiske actionrollespillet til nye høyder med en oppfølger. Vi tok opp røret og slo av en prat med Anthony Burch og Scott Kester, som henholdsvis skriver og tegner ting til kommende Borderlands 2, for å høre hva som er greia denne gangen.

Først og fremst skytespill

– Skytespillet er viktigst, med millioner av gønnere og samarbeidsspilling. Men vi gikk tilbake og så på hva som virkelig betød noe. Alle våpnene har for eksempel blitt omgjort, så de ikke bare oppfører seg annerledes og mer distinkt, men også ser bedre ut. Samtidig har vi skrudd på knottene ved å legge til flere actiontriks og nye omgivelser. Verdenen oppleves på en helt annen måte nå, selv om vi aldeles ikke har blitt stive i maska. Vi er fortsatt «over the top ridiculous», sier duoen i andre enden av telefonen.

Siden 2009 har det skjedd mye med stillaset rundt Borderlands-opplevelsen. Det skal visst ha gått fem år i universet siden man snuste seg frem til velvet i Pandora for første gang, og en ufin type kalt Handsome Jack har tatt æren for oppdagelsen, med den konsekvensen at han har oppnådd dominans over planeten. Derfor må man samle sammen et nytt firspann av helter for å løslate figurene fra førstespillet og overstyre den herskesyke finingen.

De sier at det fortsatt er over the top, og det tror vi på.
De sier at det fortsatt er over the top, og det tror vi på.

– Nå kan vi endelig snakke om de nye klassene! De har alle nye, kule ferdighetstrær, og lar deg bygge helt nye kombinasjoner. Det er like lett å snekre en luring som er veldig god på nært hold som det er å lage en avstandsekspert. Vi hamrer inn evnen til å ta egne valg, og det gjelder både i hvordan man skreddersyr selve figuren og hvordan man slåss med den. «Commando»-klassen kan for eksempel bruke to av hvilket som helst våpen samtidig, og er en veldig lettvint måte å komme inn i spillet på for lite rollespill-kyndige Call of Duty-fans.

– Det kuleste er hvordan alle egenskapene overlapper og hvordan man virkelig kan spille på hverandres styrker. Det er her det blir virkelig spennende denne gangen. Med 30 prosent flere ferdigheter er det mye mer rom for egne taktikker og løsninger, noe som gir Borderlands 2 en helt annen dybde enn det første spillet.

Historie til folket!

Den samme dybden skal kunne spores i andre kroker av spillet. Noe av det som vaklet en anelse i forgjengeren var historiefortellingen, som ofte lente seg på tekstsnutter og enkle oppdragsbeskrivelser. Burch og Kester insisterer på at det er gjort store forandringer på denne fronten, med langt mer utbredt stemmeskuespill og en fortelling som oppleves som mer naturlig og engasjerende. Eller som de selv sier:

– Vi tvinger deg ikke til å stoppe opp og se på kino, du får bare en mer aktiv deltakelse. Det blir en bedre historie uten at vi slår deg over hodet med den.

Skytespillet står fortsatt i sentrum.
Skytespillet står fortsatt i sentrum.

Men dette er fortsatt et actionrollespill. Spørsmålet om vi ser mer til personlige valg og mulighet til å forandre spillets utfall ble avfeid med at sideoppdrag skal la deg gjøre noen stilige vendinger. Noe rollespill er det altså ikke, og det er ingen veivalg i hovedhistorien. En innstilling man virkelig ikke kan klandre utviklerne for med tanke på hvilken sjanger de går for.

Kulere å være alene

Hensikten med den forbedrede historiefortellingen er uansett å gjøre det mer fornøyelig å spille alene, en av de store svakhetene til Borderlands. Samarbeidsspillingen skapte alltid nye, impulsive opplevelser, men ifølge Gearbox-karene ble solodelen rett og slett litt tom. Det har de veldig lyst til å endre på.

– En av de viktigste følelsene her er av å være på den lurvete enden av sivilisasjonen. Det er litt vill vest, med følelsen av at du utforsker noe helt nytt. I fraværet av lover skal man kunne skyte folk i fjeset med hagle om det trengs. Samtidig tar vi deg til nye steder som ikke føles som søplete ødemark. Snøområdene står godt på egne ben, og en del soner er overraskende pene og grønne. Til syvende og sist er spillet fortsatt mørkt, noe som definerer oss, for Jack og Hyperion vil gjøre verden skjønnere ved å drepe den, innrømmer utviklerne.

Fartingen gjennom de nye områdene foregår selvsagt bak rattet på en del forunderlige kjøretøy. Etter å først ha innrømmet at det ikke gav noen mening med en samarbeidsdel for fire spillere og bare to plasser i hvert kjøretøy, noe de har tatt et oppgjør med, kunne de også forsikre oss om at bilkjøringen har fått en tur i garasjen siden sist.

Et av de nye og annerledes spillmiljøene.
Et av de nye og annerledes spillmiljøene.

Nye våpen, større variasjon og bedre styring skal være ord vi helt sikkert får se bak på omslaget i en eller annen form, og noen banale triks er borte. Den i overkant mektige evnen til å drepe alle fiender umiddelbart ved å kjøre på dem er for eksempel gitt opp, og det høres rett og slett ut som om fartingen gjennom den forfalne verdenen kan ha fått litt bredere gummi å spøle på.

Utfordre deg selv

Sånn jeg forstår det later ikke Borderlands 2 til å bli en lett jogg med syvmilsstøvler, slik Valve for eksempel gjorde med suksess fra Portal til opppfølgeren. Og det er helt alright. Et sobert fokus på å forbedre noen av de mer slitne aspektene av den ellers nydelige opplevelsen virker som en fornuftig prioritering. Med tanke på at brorparten av tiden tilbringes med en eller annen flammegulpende pumphagleskarpskytterrifle mellom nevne, er det godt å vite at skytingen står i fokus.

– Det skal fortsatt være sånn at den gjenge skytespilleren skal kunne hoppe rett inn, og vi tar heller sats på å gi dyktigere spillere evnen til å belønne seg selv ved å tekkes sluttbosser og vanskelige fiender på alternativt vis. Det skal være en ferdighetsprøve oppe i det hele, men du skal også kunne plaffe fiendene ned på enkelt og greit vis om du vil det.

Noen ganger må man gjøre mer enn å prate.
Noen ganger må man gjøre mer enn å prate.

– Vi har for eksempel mange nye fiender som flettes sammen på ulike måter. Du kan blåse lemmene av noen av de nye robotfiendene, og dermed uskadeliggjøre dem, men hvis du ikke er kjapp nok til å avslutte jobben så kan de repareres av kompisene sine. Så du må prioritere hvem du skyter. Dreper jeg han jeg holdt på med, eller fyren som reparerer ham?

PS. I lys av den nylige annonseringen av at Borderlands 2 kommer med Steamworks, spurte vi om muligheten for kryssplattformspilling, slik Portal 2 fikk fra PlayStation 3 til Windows med den samme teknologien. Det kunne de avkrefte, men rammestøtten skal fortsatt gjøre det mye smidigere å finne fremmede mennesker å spille med og slikt noe, så helt forgjeves er det ikke.

Klarer ikke laste video

Borderlands 2 utgis 21. september, til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen