Intervju

– Det handler om god musikk

Charles Hazelwood og Orvar Säfström snakker om spillmusikk-konserten SCORE.

1: Side 1
2: Side 2

Spillmusikk har blitt både større og bedre de siste årene, og nå for tiden er det mye spillkomponister kan få til som de ikke kunne gjøre tidligere. En positiv konsekvens av dette er at det har blitt vanligere å arrangere konserter der store orkestre spiller kjente og kjære spill-låter. Konsertserien Play! A Video Game Symphony har gjestet Norge i 2007 og 2009, og i år gjester spillmusikken Trondheim.

Konsertarrangementet SCORE ble avholdt den 8. november i Olavshallen, og her ble det framført både gammel og ny spillmusikk. Konferansier og initiativtaker er Orvar Säfström, som sammen med Magnus Johansson har arrangert lignende konserter i Sverige siden 2006. Med seg på laget har de komponist Charles Hazlewood, kjent fra en rekke BBC-programmer om klassisk musikk.

– Da vi begynte å planlegge den første konserten i 2005 var det fantastisk i seg selv at det ble arrangert en spillkonsert, forteller Säfström. Nå har det vært så mange i Sverige at man begynner å forstå at det finnes ulike typer konserter der spillmusikk er sentralt. Med denne konserten ønsker vi å bringe spillmusikken til et større publikum, samtidig som vi lar de spillinteresserte få oppleve symfonisk musikk med et stort orkester.

Musikkformidling og -deling er viktig for Charles Hazlewood.

Fra klassisk til dataspillmusikk

Under Play!-konserten i 2009 var det et studentorkester som holdt konsert i Ekeberghallen i Oslo. Dette var nok ikke det mest egnede lokalet, og konserten var i tillegg preget av tekniske problemer. Denne gangen har Trondheims eget symfoniorkester tatt på seg oppgaven å bringe ulike spillmusikk-klassikere til live, godt hjulpet av Charles Hazlewood.

– Min musikkinteresse er umåtelig stor, så i en gjennomsnittlig uke kan jeg gå fra å dirigere Mozart på mandag til å jobbe med et afrikansk damekor på onsdag. Jeg tror at musikk er et universalt språk, og avkrefter at du ikke kan like drum-n-bass hvis du også liker Beethoven. Det er latterlig å tro noe annet, påpeker Hazlewood.

Til tross for at han aldri har rørt et dataspill selv fascineres Hazlewood av spillmusikken, og mener at arrangementer som SCORE beviser at det ikke finnes slikt som høykultur og lavkultur. Hans mangel på kunnskap om dataspill lar han fokusere på musikken som skal fremføres. Musikken, mener han, kan bygge bro mellom mennesker på tvers av interessefelt.

– Jeg elsker repertoaret vi har i kveld og jeg elsker det dette arrangementet står for. Det er et tappert forsøk på å skape nye møter med et orkester som folk kanskje ikke er vant til. Det finnes ikke noe lignende den kroppslige følelsen man får av å være i et rom med et stort symfoniorkester. Det er en utrolig opplevelse, som både er individuell og kollektiv. En symfoni er toppen av lagarbeid, langt høyere opp enn fotball eller cricket, og det er en glede å kunne bringe symfoniopplevelsen til mennesker som kanskje aldri ville satt sin fot i en konsertsal.

Det skal gjøres riktig

Orvar Säfström er mest kjent i Sverige som programleder for Filmkrönikan, men har i den siste tiden skiftet fokus i retning dataspill og spillkultur. Han mener det er godt å ha Hazlewood med på laget, slik at én mann kan fokusere på å få det beste ut av orkesteret, mens han selve kan plukke ut spillene og lydsporene som skal representeres på konsertene. Det er viktig at et slikt arrangement gjøres på riktig måte av riktige mennesker, slik at publikum får den beste opplevelsen tenkelig.

Orvar Säfström, konsertens produsent og konferansier.

– Dette er ett av få tilfeller der publikum kjenner musikken bedre enn orkesteret gjør. Man kan altså ikke jukse seg fram til enkle løsninger, for publikum kommer til å merke det. Vi tolker jo selvsagt og gjør om på detaljer om vi må, men vi husker alltid på at vi ikke må undervurdere publikum.

– Mange tror at denne musikken spiller seg selv og at orkesteret kommer til å få en enkel uke med øving og fremføring, men slik er det ikke, skyter Hazlewood inn. – Musikken er lett på tå og kan skifte retning når som helst. Det er litt som om stykkene har AD/HD.

Les også
THQ-eigedelar er nå solgt
1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden